Kiitos Liisukka, ei niitä monta tarvitse olla, kun edes yhden taimen saisi sitten kasvamaan tuonne palstalle.
Kumpikohan tämä sitten on, maurinmalva vai kiiltomalva?
Mauri mun mielestäni.
Kiiltomalva on tämännäköinen:
Talvisesta siemenketjukirjeestä otin 4 maurinmalvan siementä ja 3 iti. Yksi ei ole välittänyt vielä kukkien tekemisestä, toinen tekee tummansinisiä tai liiloja nuppuja ja taitaa aukoa kaikki yhtä aikaa, samoin se viimeinen jonka väri taas on aivan vaalean punainen.
Nämä taitavat olla Pirkko-Martan siemenistä, jos oikein muistan.. kasvatan kyllä ensi kesänäkin näitä, ovat kauniita ja Maurinmalvaa voi laittaa ruukkuihinkin, näköjään.. en tiennyt minne olisin kaikki taimet ístuttanut niin osan laitoin ruukkuihin muiden kesäkukkien kanssa.. noh kuva nyt ei ole mikään loistokas, mutta ruukussa myös auringonkukkaa ja ohikukkineita orvokkeja.
Maurinmalva on ihastuttanut täysin, siemenkirjeesta ottamani siemenet itivät varmasti kaikki ja laitoinkin taimet maahan 15 cm välein, nyt on niin tiheä pusikko, en arvannutkaan että kasvavat noin valtavasti. Mehiläiset pörräävät ja siemeniä tuntuu tulevan, kun vaan kerkiäisivät kypsyä että saan seuraavanakin kesänä seurata noitten kasvua. Korkeutta ovat saaneet jo kohta 2 metriä, olen joutunut tukemaan jokaisen varren erikseen, etteivät katkeile!
Jossain on puhuttu maurinkiiltomalvasta eli kai se maurinmalvakin kiiltomalvoihin kuulunee. Yleensä maurinmalva ehtii kypsyttää osan siemenistään eli kun kukan/siementen verholehdykät (miksi niitä nyt kutsutaankin) ruskettuu, siemenet on kypsiä ja korjuukelpoisia. ''Mauri'' kasvaa hyvässä maassa helposti 2-metriseksi, jopa ylikin, ja tarvitsee tilaa myös ympärilleen eli 30 cm taimiväli ei ole liikaa. ''Maurit'' kannattaa hieman esikasvattaa eli kylvää ruukkuihin jo toukokuun alussa, jolloin kukinta alkaa viimeistään kesäkuun puolivälissä ja ennen syksyä näkee todella komean kasvin runsaine kukkineen.
Ensimmäiset siemenet kerätty kuivumaan .
Näinköhän mahtaisi jollakin olla siemenöitä jo yli oman tarpeen? Täällä olisi yksi käsi valmiina helpottamaan tilannetta ja vastaanottamaan muutamaa siemenöistä..
Tulee yli oman tarpeen vaikka kuinka paljon, jos vaan saan ne kerättyä ja osaan.
Hienoa Pirkko-Martta, ehkäpä sinulta mahdollisesti voisin tuonnenpana jokusen niitä saada??
Kävinpä justiinsa pihalla niitä katsastelemassa. Osa oli ainakin sellaisia, et voisi ottaa vaikka kuivumaan. Joten laitan sulle jossain vaiheessa tulemaan.
Hieno homma, kiitos!
Kyllä on hoyabella!
Kävin justiinsa keräämässä siemeniä, huh mikä määrä. Ja loputon määrä jäi sinne penkkiin. Joten keille olen luvannut laitan piakkoin tulemaan. Mutta muutkin saavat, kuka haluaa.
Pirkko-Martan pihassa taitaa siis ensi vuonnakin kasvaa maureja...
ja varmaan sitten meidänkin, P-M: än pihan siemenöistä!
MITÄHÄN hel.....tiä tää systeemi nyt sekoilee! painoin tuon ketjun loppuun niin heivasi mut sivulle yksi, ekaan viestiin
Voisiko joku laittaa johonkin selkeät ohjeet mistä erottaa maurinmalvan ja kiiltomalvan ja mitä niitä nyt onkaan? Kiertäneet siemenet ei välttämättä ole aina sitä mitä pussin päällä lukee, ja ettei tule annettua siemeniä kavereille väärillä nimillä. Minullakin on tulossa ihan valtava siemensato, kun vaan olisin ihan satavarma että mitä ne on. Täällä on samalla nimellä monen näköisiä malvoja. Sitten on niitä matalampiakin malvoja, joita näköjään sotketaan toisiinsa, ruusut ja myskit ym.
Eli malvojen tunnistusohjeita, sopiiko? En oikein osannut tätä muuallekaan laittaa ja kun tässä nyt puhutaan maureistakin.
Mun ymmärtääkseni homma menee näin :
Myskimalva on kolmen koplasta (=myski-ja ruusumalva ja harmaamalvikki) kaikkein ripsulehtisin ja matalin (Mulla n. 40 cm). Myskimalvaa on valkoista ja punaista.
Ruusumalvan lehti on hieman ehyempi ja kasvin korkeus metrin hujakoissa. Löytyy myös molemmissa väreissä.
Harmaamalvikki on näistä kolmesta kaikkein korkein ja ehytlehtisin. Punaisena ainakin, mutta oisko valkoistakin harmaamalvikkia -taitaa olla. En ole kyllä nähnyt.
Vanhalla puolella on Peukaloisen tekemä todella kuvasarja em. kolmen eroista.
Mun pihassa kasvaa myös mauria ja kiiltomalvaa ja niiden kukat on niin erilaiset, että ne kyllä erotan. Mutta ymmärtääkseni ainakin kiiltomalvan lajikkeita on useita, joten ehkä ne muistuttavat enemmän maurinmalvaa.