Mango ei sit tosiaankaan maistu (kypsänä) pihkalle, mut ei täällä suomessa saa niitä tosi herkullisia ja makeita intian mangoja!
En tiiä tuleeko noi mangot jostain afrikasta, mut kuitennii: mangoihin (niinku moniin muihinkin hedelmiin esim. meloneihin) pätee kypsyyssääntö et ku varovasti hieroo sormillaan sitä kuorta ja/tai päätä, jossa kukka on ollu, ni se tuoksuu miellyttävästi ko. hedelmälle. Jotta mangon makuun pääsee, kantsii, jos vaan jostain ikinä löytää, ostaa mahdollisimman luomumangomehua. Siinä sentään maistuu se aito makea mango.
Nim. merk. Liiterinkin mangoihin pettynyt (=DD!)
Tässä minun zombi, kylvetty 17.2.
Nyt jo näin iso poika
Oho, kylläpä hämmästyin kun näin ensimmäistä kertaa mangon siemenen. Nyt on jo mullassa mokoma
Uhh, tuohan näyttää ihan joltain sikiöltä. Mutta tätä mangoa täytyy kyllä vielä minunkin yrittää idättää… (Mandariini voi huonosti ja vuoripalmukin kuoli, joten jotain on saatava tilalle.)
No eipä se sitten itänyt.
täytyypä taas kokeilla mangon kasvatusta pitkästä aikaa
Apus - älkää nyt hyvät ihmiset ottako mangon siemenestä niitä kuoria irti… eikös tuossa kuvassa ollut “sikiö” ollut sieltä sisältä…? Lukaiskaahan artikkeli joka kertoo aiheesta – artikkelissa ei valitettavasti ole vielä kuvia (ei ole ollut saatavilla). Mikäli joku haluaa antaa kuviaan (siemenistä, taimista, isommista kasveista) julkaistavaksi, niin otan ilolla vastaan!
Lisätäkseni vielä - kokeilkaa rohkeasti erilaisten siementen kylvämistä ja kasvattamista; tulokset voivat olla hyvinkin palkitsevia!
Päiviä tänne mango puolellekkin. Mun mango ollut ties kuin kauan mullassa (about 3kk(?)) eikä vieläkään itänyt. Juuri siihen kehittyi jo viikossa! (Piti kurkkia tapahtuuko edistystä :)Joo toi siemen näyttää oudolle, itse kasvi on ihan hiano minun silmääni katsottuna. Ja tuo mangon idätys on aika haastavaa. Tämä on 5mango jota yritän idättää… 4muuta: yhden pistin vesilasiin tuloksella että siemen halkesi kahtia. Mango 2,3 ja 4 mädäntyivät multaan. 5 mikä on parhaillaan mullissa alkaa ehkä myös mädäntyä joten en tiedä mitä tämän kanssa pitäisi tehdä ja hermot alkaa mennä!
Hyvä minä… En ees yrittänyt avata sitä puukoteloa ton ympäriltä, se aukes ihan itestään
Joo, heitin juuri oman mangon pihalle. Se oli läpimätä kirjaimellisesti, sen siällä oli vaan mustaa limaista ainetta ja sitten siihen oli tullut jotain pieniä vipeltäjiä.
Laitoin tänään veteen mangon siemenen ytimen ja huomenna laitan sen multaan. http://www.student.oulu.fi/~hehieta/kasvit/mango/#kasvata tuolla on hyvät kasvatusohjeet mielestäni.
Joo olen lukenut noi ja olen yrittänyt liotusta myös. Tulos oli tämä: siemen halkesi kahtia vesilasiin… Olen muutenki luovuttanut tuon mangon kanssa, ei jaksa enää.
päätoimittaja oli kirjoittanut ohjeita… pikku hetki vaan.
Mulla on ihan terhakka, hyvänkokoinen mangon taimi tuolla ikkunalla, otin pois sen kuoren ja multaan vaan, melkosta nopeasti iti, nyt on hiukan alun spurtin jälkeen rauhoittunut tuo kasvu. Mutta siis vertailuna tohon vesilasissa idättämiseen, hyvin toimi suoraan multaan laittaminenkin.
Tänään olen tosin menossa prismaan jos sieltä vielä yksi mango tarttuisi mukaan se olisi sitten kuudes ja viimeinen yritys (ehkä). Voisin kokeilla ihan sen puukuoren kanssa, vaikkakin siinä kestää 1000vuotta kauemmin niin voisi toimia kun eihän luonnossakaan kukaan sitä kuorta poista ja silti mangoja vaan sattuu sielä olemaan siis tuolla jossain trooppisilla alueilla. Katsotaan nyt…
Sirkkajuurihan se siellä on tulollaan, Itäminen on jo alkanut
Laitoin mangon siemenet multaan juuri ikään, saa nähdä milloin sirkkalehteä puskee. Huomasin vaan tänään että siemenen “suojakuori” oli auennut sivulta niin laitoin nyt multaan. Tosin olin tainnut liottaa sitä enemmän kuin kaksi viikkoa. Jää nähtäväksi kasvaako ollenkaan.