En saa selkoa tuosta Valtsun kuvasta. Onko tuo niinkuin se siemenkota? Koska ei se siltä siemeneltä ainakaan näytä
Valtsun kuvassa on siemen, millä on se kuori päällä. Päätoimittaja tuolla aiemmin neuvoo, ettei sitä kuorta saa pois ottaakaan.
Mä otin sen kuoren irti ja hyvin kasvo, siis siihen saakka kunnes unohdin kastella. Mango ei siis todellakaan tykkää kuivahtamisesta eikä siitä virkoa!
Tällainen pieni oli noussut mullasta, varmaan saattanut nousta jo eilen tai toissapäivänä. Elinvoimaisen näköinen ensimetreiltä alkaen!
Mukavasti on kasvanut pikkuinen viime kuvasta, tällainen tänään.
Prismassa tuli tänään sitten käytyä ja 2mangoa otin mukaan ihan tarkoituksella, eli multiin tässä joku päivä, ehkä tänään jo, jos jaksaa alkaa syömään. Ne olisivat sitten yritykset idättää mango 6 ja 7. :D. Edellisistä mangon siemenistä sen verran,että 3 mädäntyi, vaikka juuren olivat kasvattaneet ja luulin jo onnistuvani. -__- 1 halkesi vesilasissa sen siemenkodan kera, joten ei ollut hyvä idea. Ja sen yhden vissiin viskasin menemään, kun hermot eivät enää kestäneet odottamista? En ole siitä ihan varma kylläkään.
jeh, mango hankittu, kuin niitten täytyy olla nii helkkarin kovia ja raakoja, joutuu oottaa viikon ennenkun ne kypsyy. Joskohan tämä sitten itäisi… Will see.
Auli: Löytyisikö sinulta kuvaa miltä tuo sinun mangosi nykyään näyttää?
Ja minä taidan kohta puoliin laittaa siemenet multaan, jotta saisin ne joskus itämään…
Mikä mahtoi olla kaupan mangossa vikana, kun maistui niin kalaistalta? miehen kanssa ostettiin kaupasta syömäkypsiä mangoja ja kun kotona maistettiin niin oli se aika pettymys. maku oli kyllä makea, mutta jälkimakuna oli tosi ikävästi sellanen kalainen maku, jossa oli häivähdys havupuuta :D:D
Ollaanko me ostettu jotain sekunda kappaleita, vai kuuluuko mangon maistua tuolta?
Ai niin, saako mangon tuottamaan satoa näillä vyöhykkeillä? vai kannattaako vaan nyt jättää tämä kokeilematta
Mulla on tullut joku pakkomielle näihin eksoottisiin kasveihin
No eihän mango näillä vyöhykkeillä kasva, se on tropiikin puu. Tuskin tekisi hedelmää edes kasvitieteellisessä puutarhassa. Eikä mangon kuulu maistua kalalle tai muulle kummalliselle, kypsä mango on varmaan maailman ihanin hedelmä. Valitettavasti se on kypsänä niin pehmeä, ettei sitä voi kuljettaa eikä raakana poimittu mango koskaan kypsy oikean makuiseksi. Pieni osa tuontimangoista on syömäkelpoisia, yleensä hedelmämalto on silloin keltainen. Kun näen hyvännäköisiä mangoja kaupassa, ostan eka yhden. Jos se on maukas, palaan ostamaan ison pussillisen. Mango on aika kallis ja painava hedelmä ja tuntuu väärältä ostaa maistamatta pussillinen hedelmiä, jotka sitten päätyisivät kompostiin, Sama ongelma koskee toista lempihedelmääni, persimonia (vai kaki vai sharon vai mikäseon).
Ahaa Noh, nyt ollaan sitten viisaampia Täytyy jättää vastasuudessa kauppaan, oli kyllä aika ällön makusia
Ostin eilen yhden mangon ja otin sen siemenkodan talteen. Avasin sen ja siemenestä näytti tulevan jokin vihreä? Mitä teen nyt, laitanko purkkiin vai liotanko jossain? Ja tuo vihreä mahtaa olla mikä?
Onko tietoa miten isoksi mango kasvaa? Niitä kun on kolme itänyt, niin olenkos pississä?
Mulla on n. parimetrinen, v. 04 kylvetty. Hyvin kasvaa…ei edes katossa vielä.
Riippu varmaan ruukun koosta, luonnossa kasvaa suuremmaksi kuin omenapuu
tässä mangopuu Brasiliassa
Ok, pississä olen. Taidan vahingossa tappaa pari ylimääräistä. =DD
Kasvatat viidakkoa.
Minen saa mangoa itämään vaikka mitä tekisin
Jade, oletko harjannut siemenet ‘karvat’ tai vuollut puukolla, kuorimaveitsellä tms sileäksi. Sen jälkeen liotus vesiastiassa 1-2 viikkoa (vesi vaihdettava vähintään joka toinen päivä). Siemenen istutus suuntaa en muista. Minulla muistaakseni halkesi ja alkoi työntää itua ulos sen liotuksen aikana…