Tänään huomasin mangon itäneen.
Pitäähän sitä kokeilla, kun tein mangomämmikakun ja iso siemen jäi jäljelle.
Kylvö: Kirjassa lukee että pese siemen hyvin. Siemenessä, siemenkivessä (ruotsiksi kärnan) on paljon pitkiä kuituja ja niissä ei saa olla pesun jälkeen yhtään hedelmälihaa. Laita sitten siemen pariksi päiväksi veteen. Sen jälkeen siemen laitetaan syvään ruukkuun, tavallista kasvimultaa. Laita se multaan niin että selvästi näkyvä pieni syvenne tulee ruukkuun ylös päin. Siemen tulee peittää mullalla ja asetetaan pystysuoraan ruukkuun. Siemen ei saa "maata". Sen takia tarvitaan suuri ruukku. Pidä multa sopivan kosteana ja laita ruukku sellaiseen paikkaan missä multa pysyy hyvin lämpimänä.
Pesin ja laitoin veteen. Jatkoa seuraa.
Mä aukasin varovasti sen kuoren puukon kärijellä, ja panin sit pelekän siemenen multaan
Kasvua näkyvissä.
Mango on oikein hoppusa kasvamaan
Koosuperissa oli mangot 1 euroa / kg. 5 mötikkää ostin, totta niistä joku itää
Mango versoo helposti myös vedessä. Kerran unohdin sen vesilasiin ja kyllä se oli versonut.
Jadetsu, minkä kokoinen on tuo mango nyt minkä olet viime keväänä istuttanut, kyselee yks utelias
No sitä epäilinkin, omani ainakin haluavat aina hävitä talven tullen.
Täällä mango sai saksista, nyt noin 30cm korkea ja kymmenkunta lehteä jäljellä. Annoin miedosti Puutarhan kesää, mutta liika aikaseen. Kasvu toppasi aika pitkälti pariksi viikoksi. Eiköhän se tuosta tokene.
Hieno kasvi!
Mun oma mangoni täyttää ensi kuussa vuoden mutta siinä on edelleen vain huimat kaksi lehteä. Kovasti se on yrittänyt uusia lehtiä tehdä, mutta silmut putoavat aina pois noin sentin mittaisina. Veikkaisin että syynä on ruukun koko, vaihdoin nimittäin sille uudet mullat hiljattain ja pitkä pääjuuri kiersi kehää ruukun pohjalla. Isommalle ruukulle ei valitettavasti olisi nyt tilaa.
Tuon edellisen viestini apea mango on piristynyt! Olin jo luopunut toivosta ja hyväksynyt ettei se mihinkään kasva, mutta sitten siihen pamahtikin viisi uutta lehteä. Hyvä etten ehtinyt heittää pellolle…
Miksikköhän minun mangossa on nuin repaleiset lehet?
En ole asiantuntija, mutta ainakin minulla mangot ovat alituiseen olleet repalelehtisiä tai kituvia. Viimeisen istuti kohtuuttoman isoon ja korkeaan hyvin salaojitettuun ruukkuun ja olen kastellut runsaahkosti. Voi loistavasti. Latvoin 30 cm korkeana ja nyt on alkanut haarautua. Suosittelen isompaa ruukkua.
Kiitos Rillari,vaihoin jo isompaan ku juuri änkes reiästä ulos.
Meillä on mangon lehdet ollut ehjät mutta ei meillä kyllä ole kissaakaan …
Kas, mun mango oli itänyt jo viidessä päivässä. Halkaisin sen kuituisen kuoren leipäveitsellä ja sisältä paljastui sellainen munuaisenmuotoinen iso siemen. Kiedoin sen talouspaperin sisään ja laitoin minigrippiin. Siemenen toisessa päässä oli pieni tökö. En tiedä, kasvattaako tuo ensin juurta vai lehtivartta. Iskin möllykän mullan pintaan kyljelleen, kun oli kahlannut ensin hieman tätä ketjua. En jää elättelemään toinen kotimaisista mangoista, mutta on tää hauskaa kokea keväistä kasvun ihmettä.
Ihmettelin toissapäivänä hetken mullan pinnassa ollutta pötkylää, joka näytti kovasti juurelta. Päätin sitten nostaa siemenen ylös ja katsoa, ettei mango vain ala kasvaa “väärinpäin”. Mango muodostaa sekä juurenalun että lehtiruodin samasta päästä siementä. Nostettuani siemenen mullasta näytti kovasti siltä, että se alaspäin kasvava osa olisi sittenkin lehtiruoti. Asettelin siemenen toisella tapaa lähelle mullan pintaa. Tänä aamuna mullasta oli noussut selkeä lehtiruoti. 12 päivää siinä meni syömisestä kasvun ihmeeseen.
Tässä reilun kuukauden ikäinen taimi. Saa nähdä, oikeneeko tuo runko kasvun jatkuessa. Nuo lehdet olivat aluksi enemmän ruskeanvärisiä kuin vihreitä ja riippuivat lähellä vartta. Nyt näyttää jo siltä, että kasvu lähtee lentoon. Kasvilla on korkeutta reilun 20 cm.
Nopeasti on mango kasvanut, mä saan odotella kesän että ehtii tuon kokoiseksi.