Mango, Mangifera indica

Siis täh?! Jotkut täällä sanoo ettei siemenkotaa saa poistaa ja kun netistä luin eri lähteitä niin jotkut sanoivat että se nimenomaan kuuluu poistaa? Kumpi on oikea tapa?

Tatti: mä olen kaksi kertaa magon kasvattanut a molemmilla kerroilla otin kodan pois… tosin molemmat olen jotenkin onnistunut tappamaan, kasvavat juuri ja juuri 30-senttisiksi ja sitten heittävät veivinsä… en taida enää kokeilla!

Liotikko eka vesilasissa vai laitoikko suoraan multaan?

Suoraan multaan, en nyt muista laitoinko kyjelleen vai miten päin, mutta nousi kuitenkin :smiley:

Vaihdoin n. 8-vuotiaan mangon uuteen multaan ja purkkiin. hujoppi se on , vähän sitä leikkelin ja laitoin sellaiset multaolot, että pitäis kasvaa. Tällä hetkellä ei oo yhtään lehteäkään. 

Mangon siemen vihertää vesilasis, joko se alkaa itää tai mitä luultavammin mätänee

Tänään viskasin mangon siemenen multaan, saas nähdä mitä tapahtuu. Ai kamala ku naurattaa kokoajan katsellessa tuota ruukkua, kun muistuu mieleen eräs viimekesäinen jäätelömyyjälle tokasemani asia  Piti sanoa pallo mangomeloonia, mutta näköjään tekikin enemmän mieli pango mallomeloonia… Katsoi myyjä vähän ihmetellen…

Herranjestas, 

Pistin juuri oman mangon multiin. Pistin sen pystyasennossa ruukkuun, se oli suipommasta päästä auki ja sieltä pisti esiin ns kieli. Ajattelin, että se siitä lähtee kasvamaan, mutta ilmeisesti se ois pitänyt pistääkin sinne jotenkin latalleen, kasvanee sivultaan? Saas nähdä, mitä siitä tullee.

Ja se ot… :smiley: Pango mallomelooni! :smiley: Ite tilasin kerroskokolihahampurilaista ja sanoin jostain syystä että kerrosvälilihahampurilainen! :smiley: Hitto että hävetti! :smiley: :smiley: :smiley: Onneksi myyjä ei vissiin tajunnu mitä olin tullu sanoneeksi. :smiley:

Että mikä vauhti

109 päivää myöhemmin  kuolen nauruun 

Vähän hiljasta ollu täällä, kerta tatti about vuosi sitten täällä viimeiseksi viestiä laitellut x) Ostin tänään mangon prismasta ja huomenna varmaan törkin multiin, jos jaksan… Mulla ne mangot ei vaan koskaan oo onnistunu.

kuvaMinäkin sain inspiraation mangon kasvatukseen ihan yks kaks kaupassa ja laitoin kaksi viikkoa sitten multaan siemenen, ilman kummempia esivalmisteluita, ison siemenkodan otin itse siemenen ympäriltä pois. Viikon oli minigrippussissa auringossa ja sitten nousi verso mullasta, ja tässä kuvassa on nyt viikko mullasta nousemisen jälkeen. Että nopeaa toimintaa kerrankin :) hölmöön aikaanhan tälläin talvea vasten, minulla on vielä todella viileä asunto, katsoo että saa ainakin mahdollisimman valoisan paikan talveksi.  Pitää varmaan nopeasti vaihtaa isompaan ruukkuun, nykyinen on joku kahdeksan senttimetriä halkaisijaltaan vain

Uuh kyllä mullekki tollanen kelpais. Kuhan nyt vaan ensiks jaksaisin “perata” ton mangon ja tunkee siemenen multiin :smiley: Laiskuus iski…

Mangohan itää itsekseen kypsässä hedelmässä, sivulta 6 löytyy kuvani itäneestä siemenestä ja vähän myöhemmin toisen kasvattajan kuva (linkkii ei just nyt laitettuna johda mihinkään...)

Mulla mango iti ihan helposti viime keväänä, ja kasvatti ensimmäiset lehdet ja ehkä toisetkin, mutta nyt se on jo viime kesästä asti yrittänyt ja yrittänyt, mutta ne pienet lehdenalut on aina kuihtuneet pois vajaan sentin mittaisina. Sillä on jo latvassa sellainen pötkylä niinkuin monta kertaa kukkineella posliinikukalla, semmoinen ruskea ja arpinen. Mikähän sillä on vialla? Mangoni kasvaa viiden litran ämpärissä kun se oli ainoa kyllin korkea sen pääjuurelle, että tilaakin pitäisi riittää. Valoa se saa, kun tuossa länsi-ikkunalla isoimpana töröttää, ja kastelen sitä riittävästi mutta en liikaa (toivottavasti). Olisko kellään mitään neuvoja?

Puin mangon muovipussiin kuukaudeksi, ja se onnistuikin säilyttämään lehtensä. Nyt sillä on siis jo kaksi lehtikertaa!

Laitoin sille kaveriksi pari mangonsiementä tässä joku aika sitten, ja ötökkäkarkottimeksi samettiruusun siemeniä muutaman. Tuntuu nimittäin keräävän kaikki mahdolliset öttiäiset tuo.

Tyhmä kysymys, kasvattaako mangon ensin juuren vai verson? Jokin aika sitten multaan laittamani mango on kasvattanut jompaa kumpaa, menee mullan alle ja tulee ulos ruukun pohjareiästä. Toivottavasti on juuri, muuten pitäisi pikaisesti irrottaa siemen mullasta ja kääntää.

juuren :slight_smile:

Kiitos, ei siis huolta, saa jatkaa kasvua noin päin :slight_smile: