Mango, Mangifera indica

Ei siedä kylmää, mutta kesällä kasvarista tykkäisi :o)

Tarvitseeko talvella lisävaloa?

Ehkä tarvitsis, en oo antanut ja siksi pudottelee aina lehtiään.

Mango on vihoviimeinen hedelmä mitä kannattaa yrittää idättää, mulla ne vaan ei ikinä idä. Oon kokeillu vaikka ja mitä! Nyt on meneillää yhdeksäs tai kymmenes yritys idättää mangoa. Se on mullassa ja ihan se siemen vaan, se siemenkota on jo jossain kaatopaikalla. Avasin siis sen siemenkodan. Siinä on juuri jo ollut 2viikon ajan ja muutenkin olen sen vointia seurannut rapsuttamalla multaa siemenen päältä pois… Jos tämä itää se on ihme. Kaikki muut mätänivät, vaikka niihinkin oli tullut juuri…

Ihme todellakin tapahtui :)) Yhdeksäs tai kymmenes yritys idättää mangoa onnistui nimittäin tänään, kun rapsuttelin multaa siemenen päältä nii sieltä paljastui vihreä itu :)!! Oi että, olen haaveillut mangosta kauan :stuck_out_tongue:

Onnea Tuumu. Itselläni oli 3 v sitten kaunis itse idätetty mango.Yhtenä kauniina päivänä se ilman ennakkovaroitusta heitti henkensä. Sen jälkeen olen koittanut idättää uutta varmaanki 8-9 kertaa, aina epäonnistuen. Nyt 2 siementä purkissa, tänään huomasin toisen tehneen juurta, toinen on pikimusta eikä ollenkaan elävän oloinen. Kunhan edes toinen lähtisi, oli se vaan niin kaunis kasvi mm. väreiltään se edelliseni.

Onnea Tuumu. Itselläni oli 3 v sitten kaunis itse idätetty mango.Yhtenä kauniina päivänä se ilman ennakkovaroitusta heitti henkensä. Sen jälkeen olen koittanut idättää uutta varmaanki 8-9 kertaa, aina epäonnistuen. Nyt 2 siementä purkissa, tänään huomasin toisen tehneen juurta, toinen on pikimusta eikä ollenkaan elävän oloinen. Kunhan edes toinen lähtisi, oli se vaan niin kaunis kasvi mm. väreiltään se edelliseni.

Mä olen tappanut Ekmanska ja Jadetsu teidän mangot… =/

Mutta nou hätä, uusia menee koko ajan idätykseen, kun niitä kerran tykkään syödä, niin lykkään jokaisen kiven nyt kasvatukseen. Tässä välissä ehdin jo heittää kivet roskiin, kun oli niin itsevarma olo noiden parin itäneen kanssa. muuurrrrh Ja heti kun joku nostaa päätään, niin laitan tulemaan, kun ei ne mun hoidossa hengissä pysy.

Onnelanemäntä, minkäs sille tekkenee jos kuolevat :slight_smile:

Juuren tehnyt nostaa päätään, toinen siemen tummui mustaksi, nakkasin pois ettei vaaan vaikuttaisi huonosti tämän toisen kasvuun.

Hei,

uutena yritän opetella miten täällä haut yms toimii :slight_smile: Kysymys mangosta: pistin kiven sellaisenaan ruukkuun tuossa talvella, ja kasvoikin hienosti alkuun. Nyt taimi on noin 40-senttinen, ja kaikki vanhat lehdet ovat laidoilta ruskeat. Uudet lehdet ovat ihan normaaleita. Onko muille käynyt näin, ja mikä mahtaisi olla syy - liikaa valoa/lämpöä keittiön ikkunalla, liian vähän vettä (ei kyllä pitäisi olla), liikaa vettä?

Minun mangoni kasvoi muutama vuosi sitten n.30 cm korkeaksi, sitten se ilman ennakkovaroitusta rusketti lehtensä ja kuoli pois. Samassa paikassa ja samalla kastelulla oli ensin kasvanut kukoistavasti.Jälkikäteen mietin josko se kevään edetessä ei pitänytkään lisääntyneestä suorasta auringonpaisteesta, silloin en ymmärtänyt edes vaihtaa paikkaa. Toinen, mitä mietin oli se, että kärsiköhän se liiallisesta suolojen pakkaantumisesta juurakkoon. Avocadoni teki yhteen aikaan samaa, ja kun sen vei suihkuun ja lasketti vettä useamman kerran juurakon läpi, suolat huuhtoutuivat pois ja kasvi elpyi. Vaikeaa on elo mangon kanssa. Enpä ole varma mitä itse tuossa tilanteessa tekisin.

Ekmanska ja Jadetsu, täältä nyt yksi näyttää taas nostavan päätään.
Kröhöm, tai ainakin tuuppaa jotain ulos… eikös tää näytä ihan Jadetsun taimelta. 
Pitää laittaa Jorma pakettiin ja postiin kunhan kasvaa vielä hetken. Ja heti kun uskon pysyvän yhtä terhakkaana koko reissun - mulla nää jotenkin lurpahtaa käsiin… 

Toi on ehottomasti mun :))

Sullon sit selevästikki vielä opettelussa Jorman käsittely ku kerta lerpahtavat XD

Harjoituksen puutetta, ehdottomasti. :stuck_out_tongue_winking_eye:

Onnelanemäntä, mikon tilanne mangoilla?

Voi kuinka helppoa on idättää mango. Jostain luin, että mango kasvattaa versionsa päärin päin, joten nostin siemenen mullasta pois ja totta, versohan kasvoi alas päin. Käänsin myös toisen siemenen ja sielläkin oli pitkä varsi pystyssä. ;))

Eli se siemen suoraan kosteaan multaan kylejelleen ja pikkaisen multaa päälle ja silloin tällöin sumuttelee vettä - ei tarvitse kelmua.

Ja yht’äkkiä onkin 30 senttinen.

En sitten millään malta odottaa milloin mango alkaa kasvattamaan lehdet tohon päähän…mitä kummaa, vihertääkö toi? 
Kyllä on aika härskin näköinen multa, mutta kun siementä ei saa upottaa, vaan siemenen päälle pitää laittaa multaa -> koholla.
Toinenkin mango on kasvattanut varren ja kumpikohan ensin kerkii kasvattamaan lehtensä. :wink:

Voi halavattu sentään, toi onkin juuri, joten käänsin ne siemenet takaisin siten miten ne oli aiemmin.

Aina oppii jotain. :slight_smile: