Mangoldi (lehtijuurikas), Beta vulgaris

Minun mangoldin kasvatus kokeilu tässä vaiheessa. Tarvitsee varmaan kohta suuremman ruukun.

Se on kaunis kasvi tuo mangoldi. Minä ihastuin siihen viime kesänä kasvimaallani. Ei tullut syötyä kasvia, en oikein tiennyt miten sitä käytetään, mutta tänä kesänä ajattelinkin kylvää sitä kukkapenkin aukkokohtiin.

Minä olen parina kesänä kokeillut kasvattaa mangoldia, kasvimaalla ja lavassa, mutta en ole onnistunut:( Siis en ole saanut siemeniä itämään, aika erikoista:)

Mangoldi maistuu minusta jotenkin punajuureltaoho On tainnut nyt kolmena kesänä olla, sekä kasvimaalla että kukkapenkissä (kaunis väri nimittäin..) Varsia olen silpunnut mm. jauhelihakastikkeen sekaan, taitavat tosin käydä lähes kaikkeen muuhun kuin pullataikinaan.silmän isku Lehdistä voisi varmaan tehdä jotain kääryleitä..

mahtaisiko maistumisen samankaltaisuus johtua tästä?
"Mangoldit ovat sokerijuurikkaan ja punajuuren muunnoksia."

kääryleistä tulee muuten melkein yhtä hyviä kuin äidin kaalikääryleet olivat aikoinaan...

No voipa hyvinkin olla juu..naurua

Täytyy varmaan etsiä hyviä ohjeita että osaa tehdä sitten muutakin kuin keittoa pinaatin tapaan. Köyhät ritarit- ohjelmassa nuoria, punasen mangoldin lehtiä käyttivät salaatissa. Nyt en muista missä oli, mutta netistä löysin alku-talvesta monipuolisia ohjeita.

Minun mangoldi-koe on nyt tässä vaiheessa. Eli ruukusssa muutaman kasvatan.. Hitaita nuo näkyy olevan, vaan jospa sitten saavat vauhtia, kun on enemmän aurinkoa tarjolla ja pääsevät ulos tai verannalle.

Jatkoa vielä tuohon edelliseen, Googlella löytyy, hakusanana Mangoldi.. Monella eri kohteella oli erilaisia ruoka ohjeita

Mangoldia voi myös pakastaa, ryöpätään ensin.

Siitä tekee myös hyvät letut - pinaattilettujen malliin.

Minullakin on pussillinen mangoldin siemeniä ne ovat iso äidin kasvit ry siemeniä en tiedä itääkö ostin samallta myyjältä avomaan kurkun siemeniä ei yksi kään itänyt.Mutta milloin laittaisin mangoldin esikasvamaan?Onko mangoldi pakko esikasvattaa?

Ei tarvitse esikasvattaa

Mangoldit kylvetään suoraan maahan. Se, että täällä oli noita mun sisällä kasvatettuja mangoldeja ruukussa, oli ihan oman uteliaisuuden tuottama kokeilu ( 4kpl.). Nyt vien koe-kanit kasvariin, mutta pian saan ne myös maahan. Kylvän toki ihan normaalisti kohtapuolin maahankin. "KOE-Mangoldit" tässä nyt.

Komeita taimia!

Hienoja ovat! Itsekkin aion kokeilla, kuhan saisin ensin kasvimaan.

Nyt on siis koe-kani-mangoldit ulkona. Saavat kasvaa siellä rauhassa ja odotella kavereitaan. Samana päivänä kylvin sekä hopea, että sekoitus mangoldia.Netistä on jo ruokaohjeita etsitty melkoinen kooste.

Ihmettelin aikani vuokkiksen mangoldien ovelaa japanilaista nimeä, kunnes leikkasi...lamppukieli ulkoa

Komeita taimia Vuokkis,minäkin olen tuota joskus kasvattanut,on hyvää!

Ihmettelen sinun viestisi kellon aikaa?0.49(yli 21 tuntia sitten)?

No joops! Siis viime yönä, tämän, lauantain puolella...

NO,niin tietenkin,en enää kelloakaan tunne.

Apuva! Kylvin mangoldit harson alle....no joku aika sitten(en tietenkään laittanut päivää ylös)ja minusta niiden olisi kyllä jo pitänyt pintaan tulla.Tuossa aiemmin oli myös mainintaa itämättä jääneistä mangoldeista.Mikähän tähän voisi olla syynä???Eka kertaa nyt kokeilen mangoldia ja varasin sille ihan hyvästi tilaakin.Pitääkös minun nyt perunaa penkkeihin istuttaa vai ehtiikö kylvon uusia?