Taitaa olla aika alkaa pakastamaan. .
.
Kitukasvuisia ovat mangoldini kaikesta kastelusta huolimatta. Ajattelin vielä kokeilla kalkitusta eli tuhkaa, sillä kanankakka ei ainakaan näyttäisi olevan hyödyksi.
Meillä tulee yhdestä lehdestä kahden hengen salaatti. Lehden varren pituus noin 10 cm ja lehden pituus n. 30 cm.
Kylvin TOSIN samaan paikkaan kuin edellisvuonna parantamatta maata, joten ei ihme, ettei kasvuvoimaa riitä.
Mää kippasin penkkiin säkillisen uutta multaa, ½ säkkii hevon peetä, lisäksi peruslannoitin sen kanan peeltä haisevalla lannoitteella ja dumppasin vielä tuhkaa pinnalle. Salaatti ja mangoldi kasvaa hyvin, mutta valkosipulit ja tilli eivät viihdy.
Olen muutamana vuonna kasvatellut mangoldia ja lähinnä siksi että olisi “edes jotain” tukevampaa keittokelpoista kasvista varmasti koko kesän.
En ole niin hirveästi tykännyt siitä mutta pysyy joka tapauksessa listoilla tästäkin eteenpäin.
Olen tiennyt että ko. kasvi tarvitsee paljon typpeä kasvaakseen kunnolla mutta olen ajtellut että maku tuskin paranee joten olen sen jättänyt.
Tänä kesänä sitten olen lannoittanut kunnolla ja kasvu on ollut huomattavasti parempaa ja mikä parasta " vihreä makukin" etenkin lehdissä laimenee kunnon lannoituksella.
LL, mitä tarkoitat "keittokelpoista"? Mihin ja miten käytät?
Tavallista salaatiahan ei voi keittää tai kiehauttaa paremminkin. Mangoldit keitän n. 15 minuuttia ja lisukkeena muun ruuan yhteidessa. Samoin pavut, ruohosipulin, kesäkurpitsan ( joka on kyllä aika velton pehmeää).
Joskus syön näitä kasviksia erikseenkin suolavedesssä keitettynä ja esim. voita päälle.
Olen ottanut tälläisen tavan kun muuten jäävät kasvikset syömättä ja kasvatus on ihan turhaa. Nytkin odottaa syömätöntä mangoldia ja papuja kasvimaalla.
Yritän viettää “älä osta mitään elokuuta”.
Kiitos. Siis keität ilmeisesti lehetkin. Me syödään lehdet tuoresalaattina ja ryöpätään vain varret, mutta hyvä tietää, että lehdetkkin kestävät syöppäämisen. Voi tehdä kiinalaista.
Minusta mangoldin lehtiä voi käyttää kaikkeen mihin pinaattiakin, paljon helpompaa sekä kasvattaa että laittaa ruoaksi. Ei oo yhtä tarkka kastelusta ja isot lehdet on nopeita pilkkoa. Ja maistuu hyvältä.
Kyllä mangoldi on meillä kans ollu sellainen, että siitä tuli vakilajike.
Nyt on mangoldi aloittanut kasvunsa uudestaa. Pukkaa hyvin lehtiä.
Jokos työ ootte kylväneet mangoldin? Siis sisälle? En muista yhtään, mihin aikaan viime keväänä ne kylvin.
hmmm… miksi kylvää mangoldia sisällä? Sehän ulkonakin tahtoo kukkia liian nopeasti!!!
Eikös kylmään maahan kylvetty mangoldi pyri kukkimaan? “Siemenet kylvetään, maa on jonkin verran lämmennyt, koska muuten taimet saattavat kukkia” Lena Israelsson
Minulla kyllä mangoldi näyttää monivuotiselta, kun pilkottaa tuolta hangesta… Ehkä se on kuitenkin vain tuorepakastettu.
Viime vuonna kylvin 19. helmikuuta.
Onko se se kylmä maa vai pitkä päivä joka virittää kukkimisen, vähän luulen, että pitkä päivä?
Ja siitä huolimatta laitoin pariin pikkupottiin muutaman siemenen eilen. “Minikasvariin”. Ajattelin kokeilla, mitä eroa, kun laittaa suoraan kylvöön avomaaller ja kun pikkuisen suojemmassa esiklasvattaa. Tarvis päästä avomaakylvään vaan heti että voisi verrata, onko siinä eroa.
JOS minikasvarilaiset voivat paremmin, voisi ensi keväänä kokeilla jo aikaisempaa esikasvatusta.
Tosin joka vuosi on hyvin tullut satoa myöhemmin ulos kylvetystä, jotka eivät ole myöskään alkaneet kukkia. Mutta pakko on kokeilla montaa eri metodia ennen kuin uskoo.
Osaako joku sanoa, tarviiko mangoldi täyden auringon vai piisaako vähempi? Etsin netistä, kaikkea muuta mangoldista opin, mutta tätä en löytänyt mistään.
Piisaa vähempi, laitan itse samaan paikkaan kuin viimeksi, eli avotaivas, mutta vain itä-kaakosta paistaa aurinko suoraan ehkä kolme -neljä tuntia korkeintaan, etelän puolella on syreeniä ja lännessä valtaisia koivu.
Kiitos Kreeta-Eulaalia! Itsellä niin mini rivaripiha, että joutuu tarkkaan miettimään, mikä saa parhaan paikan (tomaatti) ja mikä joutuu tyytymään huonompaan (herne ja mangoldi).