En tiedä.
Olen itse ainakin kylvänyt ulos suoraan, ja hyvää satoa on tullut.
Ei taida kannattaa vielä laittaa? Minä olen joskus esikasvattanut “pari viikkoa”, mutta yleensä kylvetään suoraan maalle.
Mä en ole koskaan esikasvattanut mangoldia, ikkunalaudat on muutenkin ihan täynnä taimia jotka on pakko esikasvattaa.
Jotenkin vielä itsellä on ajatus siitä että punajuuren sukuisen kasvin taimen istutus ei ehkä onnistu, tosin tätä en voi todeksi sanoa kun ei kokemusta asiasta ole. Ehkä se onnistuukin.
Mä olen kylvänyt avomaalle melko aikaisin eli toukokuulla ja saanut satoa ihan riittävästi.
Vinkkinä muuten että myös punajuuren varret ja lehdetkin voi käyttää ruuaksi.
…onnistuu se. semmoinen lyhyt taimikasvatus (saman verran annan esim uudenseelanninpinaatille). ihan vaan sen vuoksi, että niitä mangoldin taimia voi sitten tyrkkiä tyhjiksi jääneisiin koloihin. pienellä pihalla täytyy hyötykäyttää kuolleidenkin kasvien paikat:-)
Meillä mangoldi kylvetään aina suoraan kasvimaalle ja satoa tuppaa tulemaan vähän liikaakin. Käytetään vokkeihin, lisäkkeenä ja nuorena salaattien jatkoksi.
Täällä V-vyöhykkeelläkin mangoldi ehtii oikein hyvin tuottamaan satoa suorakylvönä kasvimaalle.
“Joku” sanoo näin. Kylvö 7 viikkoa ennen viimeisiä keväthalloja.( tarkoittaa näillä seuduilla kutakuinkin huhtikuun puoltaväliä) 2 siementä ruukkuun, 1-2cm syvyyteen, ulos istutus kolme viikkoa ennen viimeisiä keväthalloja, harson alle.
Kylvö ulos n.3 viikkoa ennen viimeisiä keväthalloja.Itää 2-3 viikossa.
Huono maku= Vähäinen kastelu. Lehdet liian isoja ei yli 20cm
Toisenlaisiakin mielipiteitä on kylvöajasta ulos, kuten , “kun maa on jonkin verran lämmennyt”.
Itse suosin näitä taimia kun harrastan sovellettua ruutuviljelyä ja siemenistä on aika lailla mahdotonta kun yksittäistä tainta on kutakuinkin mahdotonta löytää joltain pieneltä alueelta yksivuotisten rikkakasvien seasta.
Mitä tulee mangoldin makuun niin on aika vihreän makuista. Pitää olla aika tottunut syömään kasviksia että tulisi syödyksi. Itsekkin haen enemmän ruotimagoldiin vivahtavaa lajiketta. Useimmin riivin ruodista vihreät osat pois ja kiehautan vain ruotiosan ja se on minusta ihan syötävää.
Harvensin mahdollisuuksien mukaan omiin ruukkuihin. : .
.
Olen kylvänyt suoraan maahan ja vokkeihin minäkin olen sitä silpunnut. Muuten jäisi luultavasti syömättä. Ehkä ihan pienenä salaatteihin väriä antamaan. Se on muutenkin kaunis väriläiskä kasvimaalla tai purkissa kukkien joukossa.
Kaivelin kasvimaata, ja olisin kyllä voinut sen jättää vielä tekemättä: olisi nimittäin se mangoldi voinut vielä lähteä, oli aika elävän näköiset juuret yhdessä. Kuulemma saattaa talvehtia leutoina (?!) talvina.
No nyt oli ainakin lumi suojana, joten maanrajassa oli varmaan leutoa. Mites, kukkiiko mangoldi toisena vuotena?
kaksivuotinenhan se on, niin että toisena kesänään sitten kukkii…
Eikös se niin tee. Punajuurihan se on.
Minulla kukki kyllä viime kesänä, vaikka kylvin vasta juhannuksen jälkeen?!? Käytän enimmäkseen salaattiin - myös isot lehdet kun ottaa lehtiruodin pois paksummasta päästä.
Bright Lights oli tällainen 20 toukokuuta: .
.
Nyt se kasvaa jo toista viikkoa kasvimaassa: .
.
No minulla ei sitten tullut kylvettyä ollenkaan, mutta näkyy tuolla viime vuotisista nousevan kiva rivi. Täytyy varmaan kastella, niin pääsevät vauhtiin.
Mangoldista tehdään tänään tempuraa.
Ensimmäinen varovainen sadonkorjuu: .
.
.