Voi syödä myös raakana. Esim. lehtiä voi käyttää salaatissa.
Kiitos TheBigX, välitän tiedon eteenpäin.
Jaksaskos joku laittaan tänne vielä kuviakin? Olis kiva nähä niitä.
Oikeastihan nämä kasvavat sellaisiksi valtaviksi, reheviksi puskiksi. Minulla vähän kitukasvuisempia versioita, mutta kauniin värisiä kumminkin.
Noihan on upeita - sekä salaatiksi että vokkaamiseen.
Mää aion kokeilla ens kesänä, mutta ongelmana on etanat.
Weikko, mulla on vielä siemeniä jäljellä. Saat muutaman sitten samalla, kun niitä paprikoitakin. Kunnon maassa noista tuleekin oikeita katseenvangitsijoita. Siitä ei ole kokemusta, miten etanoille maistuvat.
Minä en ole huomannut että etanat olis näitä syöneet, vieressä oleva lehtisalaatti on kai maistunut paremmalta…
Mää oon haalinu jo kolme pussillista mangoldin siemeniä, tollasia värikkäitä ja sitten ihan vihreitä, mutta ei se mitään.
Jos mun punajuuret ei turpoa, niin mä vokkaan ne mangoldina.
Hih, no sinä saatkin sitten oikein mangoldipellon! Wokattu punajuuri oliskin varmaan tosi hyvää
Se on itse asiassa sama kasvi.
Noh, ellei nyt ihan sama kasvi, niin ainakin samaa juurikkaiden heimoa
Beta vulgariksia ovat molemmat, eli erittäin läheiset sukulaiset
punajuurikas (Beta vulgaris var. conditiva)
valkojuurikas (Beta vulgaris var. conditiva)
rehujuurikas (Beta vulgaris var. alba)
sokerijuurikas (Beta vulgaris var. altissima)
keltajuurikas (Beta vulgaris var. lutea)
lehtimangoldi (Beta vulgaris var. cicla)
ruotimangoldi (Beta vulgaris var. flavescens).
Mangoldit kylvetty toissapäivänä. Saa nähdä miten käy, kun niiden multatila on suhteellisen matala ja kastelemassa en pahemmin aio käydä. Toivottavasti tulee sopivia saderyöppyjä palstalle kesän aikana.
Ekaa kertaa kasvattelen mangoldia. Muutaman taimikasvatin sisällä. Jokohan tuosta suurimmasta pitäisi korjata satoa? Tietäis vaan miten sitä tarjoilisi perheelle.
Voisi kokeilla ihan salaatissa nuorta kasvua. Itse olen käyttänyt kaalin tavoin vastaavissa ruoissa. Siis laatikoita,kääryleitä jne.
Sitä voi silputa vaikka jauhiskeittoon/kastikeeseen tai pataruokiin. Periaatteella: lisänä rikka rokassa. Antaa makua ja väriä.
Nämä eivät ole omiani, vaan jostain kopsattu koneelleni pari vuotta sitten:
"Minäkin hullaannuin mangoldiin pari kesää sitten. Bright light tuotti satoa paljon ja pitkään eikä sen makuun kyllästynyt missään vaiheessa. Käytin mangoldeista myös varret siten, että freesasin hienoksi hakatut varret ja lehtiruodit pannulla ruoanvalmistuksen alkuvaiheessa ja lehdet lisäsin joukkoon vasta aivan lopuksi. Lehtiruodit maistuvat mielestäni tuolla tavalla valmistettuina oikein hyviltä.
Helpon kastikkeen esim. pastalle tai perunoille saa mangoldista kun freesaa hienonnetut varret tilkassa öljyä yhden valkosipulin kynnen kera (chilin ystävät voivat lisätä hiukan chiliä pannulle), minkä jälkeen pannulle lisätään mieleisen makuista tuorejuustoa (maidottomille kasvipohjaista ;) ) ja sopiva määrä vettä. Annetaan hautua hetki, jonka jälkeen lisätään mangoldin lehdet, haudutetaan taas hetki ja maustetaan kastike suolalla, mustapippurilla ja mieleisillä yrteillä. Todella yksinkertaista, nopeaa ja hyvää.
Kastikkeeseen voi freesailla mangoldin varsien joukkoon myös kesäkurpitsaa, kesäporkkanoita ja mitä puutarha milloinkin tuottaa. Härkäpavut, leikkopavut ja sokeriherneet viihtyvät myös tässä kastikkeessa. Tähän "satomuhennokseen" upposi mangoldin kaveriksi palstamme kasveista melkein mikä tahansa eikä siihen kyllästynyt loppukesän ylituotannonkaan aikaan.
Paistoin öljyssä sipulia ja valkosipulia, lisäsin pilkottuja mangoldin varsia ja hetken päästä pienemmiksi paloiksi revityt lehdet ja pinjan siemeniä. Sekaan vielä purkillinen kermaa (yleensä käytän kaurakermaa, mutta nyt laitoin lehmän kermaa) ja mausteeksi suolaa, mustapippuria ja tuoretta basilikaa. Sekoitin kastikkeen keitetyn nauhapastan joukkoon ja hyvää oli.
Äsken laitoin uuniin (175 astetta - luulisin, että vajaa tunti ja on valmista) lasiseen uunivuokaan seuraavan sekoituksen:
ruskistin pannussa puolisen kiloa paistinjauhelihaa, suolaa, paprikajauhetta, mustapippuria ja 1 iso silputtu sipuli kyytipoikanaan.
Kippasin lastin lasivuokaan, jossa:
- yksi kuutioitu keskikokoinen kesäkurpitsa (keltainen)
- viisi silputtua rehevää harvennustaimea punaruotista mangoldia (juuret poistin, kaikki muut osat käytin)
- yksi purkillinen Creme Culinesse -valkosipuli ja yrttituorejuustoa.
Lehtiruodit voidaan keittää parsan tapaan: nopeasti suolavedessä. Nokare voita parantaa makua. Pienet lapset pitävät erityisesti niistä. Luulen että siksi että ovat miedon makuisia.
mangoldikääryleitä kasvistäytteellä
Ruodit eli ne lehtien varret pätkin (kuorimatta) noin 7 sentin paloiksi, leveimmät halkaisen, kiehautan (muutama minuutti kiehuvassa vedessä). Maku on mieto, tuntuvat mukavalta suussa (rapeita).
Lehdet silppuan aika isoksi, kiehautan, heitän keitinveden pois ja käytän pinaatin tapaan. Wokkiin laitan suoraan, ryöppäämättä. Kääryleitä en vielä ole kokeillut.
ja sitten kun pistää kastikkeen siitä ( + lehdistä) tuorejuuston ja valkosipulin kanssa niin....!
Nippu basilikaa, mukaan timjamia , ruohosipulia, tilliä, valkosipulia jos se maistuu tai maun mukaan omia yrttejä iso nippu, ripsaus suolaa, pippuria, makeudeksi hunajaa.
Pätkitään kaikki rehut kippoon öljyn kanssa ja hurautetaan sauvasekoittimella tuusannuuskaksi tulee vihreää taivaallisen hyvää soosia vihannesten, kalan, lihan tai ihan minkä kanssa tahansa.
*******"
KIITOS alkuperäisille reseptien ja vinkkien antajille, koneellani tiedostossa ei ollut tallessa heidän nimimerkkejään! Suurin osa täältä p.netistä, sen muistan.
Etenkin tuo eka kastike on NIIN hyvää! Joskus paistoin siihen joukkoon broilerfilesuikaleita. Voin sanoa, että omat ja vieraat söivät innolla! Kokeilin kaikkia eri Creme Bonjoureja, en muista, mikä oli parasta, riippuu varmaan omasta mausta. Mutta aina tuli hyvää!
Mangoldin vartta kannattaa maistaa, se on ovelan makuista, niin jo raakana.
Kun ottaa mangoldista vain muutaman uloimman varren aina kerrallaan, niin saa satoa pitkään. Kerro, mitä tykkäsit!!
Ekat itäneet.
Joko mangoldi pitää laittaa itämään? Löysin mökiltä siemeniä, täytyy kokeilla.