Mangoldit näytti eilen tältä:
Olihan niitä taimia lähemmäs kymmenkunta, vaikka muka meinasin että kuusi.
Mites muilla jaksaa?
Alahyllyllä on ystävälle tänään viedyt chilin taimet.
Mangoldit näytti eilen tältä:
Olihan niitä taimia lähemmäs kymmenkunta, vaikka muka meinasin että kuusi.
Mites muilla jaksaa?
Alahyllyllä on ystävälle tänään viedyt chilin taimet.
Iik… kauhistus, minä unohdin kokonaan mangoldit… apua…
Tuletko hakemaan tuosta muutaman taimen?
Nyt alkaa jo nuo "Bright Lights"-värit erottua, keltainen ja punainen:
Tuosta isosta lehdestä paistaa aurinko läpi, ei se noin keltainen ole...
Tänään tämmöistä:
Mitenkäs Vuokkiksella lähtivät elolle?
Mangoldit kasvaneet ruhtinaalliset muutaman senttimetrin kasvimaalla - toukokuussa hyvissä ajoin kylvin siemenet. Nyt meni hermot…nypin kymmenkunta taimea pois maasta ja istutin ne normaaliin parvekelaatikkoon jonka kiikutin eilen valmistuneeseen kasvihuoneeseen sisälle. Ehkä nyt alkaa kasvuakin näkymään
MarjaBee, kyllä ne lähti, mutta on vähän laiskan laisesti kasvaneet. Yhden oli kai pupu käynyt maistiaisina popsimassa. Lehdet oli syöty melkein maata myöten, mutta kyllä se näkyy vielä uskaltavan lähteä kasvuun.
Pollen Puhti on tehnyt ihmeitä minun potagerissa, mangoldi ainakin näyttää viihtyvän ja kasvavan hyvin. Juuri hain kolme lehteä ja paistelin voissa salaatin lisukkeeksi.
Nam, nam! Koska olet kylvänyt, Kara.Koo? laitoitko suoraan penkkiin vai esikasvatitko?
Vähän esikasvatettuja ovat nuo taimet. Kylvöaikaa en muista ja kirjapitokin pettää tuolta(kin) kohdalta… Nämä taimet säästyivät hallalta kesäkuun alussa ja voivat hyvin. Voimakkaampi kasvu on tapahtunut nyt ihan viimeisen viikon/parin aikana.
Minäkin sain mangoldit hienosti kasvamaan…tai no, ainakin kasvamaan, mutta en ole oikein osannut niitä mihinkään käyttää. Mitenkä niitä neuvoisitte käyttämään?
A.i.k.a, Huhuillaan Annesurfsia apuun - huomasin että tuolla aiemmin muisteli jotain tosi maukasta (vanhan pentin) mangoldi reseptiä jonka aikoi kaivaa esille. Itsekin kaipaisin hiukan apuja kun ensimmäistä kertaa vasta sitä kasvattelen (vaatimattomalla menestyksellä tosin)
Mullakin on mangoldissa kohta siemenet valmiina… eli jäivät tuonne potageriin kasvamaan kun en oikein kuitenkaan keksinyt mihin niitä käyttäis. Näyttää todella hienoilta kyllä sielläkin kun korkeutta on reilusti ja värit upeat =)
En siis ole edes ainut Huhuu, mangoldinsyöjät! Aika vaatimaton oli minunkin kasvatustulos, mutta minun kasvoivatkin parvekeruukussa. Eivät ne siinä kovin jättimäisiksi jaksaneet, mutta näkeehän noista sentään, mitä niistä olisi pitänyt tulla. Värit ovat tosiaankin hienot, minulla on sellainen värisekoitus.
Mangoldia voi käyttää pinaatin tapaan, sekä olen käyttänyt vastaaviin ruokiin, kuin kaalia, eli kääryleitä, laatikkoa jne.( myös salaatteihin ) Korvaa kaalin ja niin ollen voi syödä myös sellainen henkilö, jonka vatsa ei siedä kaalta.
Vuokkis, käytätkö ne varret myös jollain tavalla? Yhtä tuolla vähän nakertelin suoraan poimittuna ja ihan kuin se olis maistunut mullalta. Mielikuvitusta?
Maistuvat jonkin verran punajuurelta. Värilliset ovat vahvemman makuisia, valkoiset miedompia, niistä pidän enemmän.Joku sanoi, että se maku tulee vahvana ( mudan maku) jos ne eisaa reilusti vettä, eli kuivina kausina kasteltava reilusti. No eipä tälle kesälle ole ollut vesipulaa… Varret olen käyttänyt silputtuna kääryleiden täytteeseen lihan ja riisin mukana. Samoin myös olen laittanut ne mukana laatikkoon. Yhtenä käyttöohjeena on varsille keitettynä voisulan kanssa parsan tapaan…
ps.viime vuonna niissä ei ollut mitään häiritsevää sivumakua. Edellisenä kesänä oli juuri sitä mutamaista makua, oli tosin kuiva kesä ja kastelu ei ollut kovin runsasta, sekä mangoldit oli kaikki sitä vahvaa punaista ja keltaista.
Minulla on just sitä punaista. Ovat kasvihuoneessa jonne siirsin ne kun eivät ulkona kasvaneet oikein mihinkään, mutta kastelen kyllä joten kuivina eivät ole joutuneet olemaan. Pitää ehkä vaihtaa niihin valkoisiin ensi kesänä.
Niin, ne ovat kyllä tosi kauniita, voisi koristeeksi laittaa vaikka kukkapenkin tyhjiin paikkoihin ja ns. taustakasveiksi. Kyllä minä niitä sitten maistelin sillä “silmällä” että se puna juuriii… no kyllä se on paljon raa´an punajuuren makuista, mutta kun se maku ei muutu kypsennettäessä.
Ne varret olivat wokissa mukavan rapsakoita paloja. Tykkäsin kovasti. Mutta nyt viikonloppuna minulta kysyttiin, että voiko mangoldia syödä myös raakana? En osannut vastata.