Metsäkauriit? Mutta sitten pitäisi löytää sellaisia kahden euron kolikon kokoisia sorkanjälkiä.
kyllä ne varsin tod näk meillä vantaalla ovat tänä talvena olleet myyrät. - kaikki ei ole kelvannut, mutta ihan riittävän moni, että kirosyntiä silläkin kohdalla tuli tehdyksi:-(
Niitä myyriäkin mekin vähän epäiltiin. En vaan tiennyt, että mansikatkin kelpaa niille. Tulppaanit kun ei näytä kelvanneen, ne kun nousee maasta.
Anita käyppä minun kuvagaleriassa katsomassa millaista jälkee myyrät jättää mansikka maahan. Minulla on vielä jonkinmoiset toiveet että niistä tulee mansikkaa tänä vuonna riipuu vähän siittä kuinka pahasti on juuren niskoja viottettu jos tulee hyvin lehtiä niin toive saada mansikkaa tänä vuonna on suuret mutta se ripuu ihan muista tekijöistä sitten.
Osa mansikoista oli syöty juurineen, osasta oli jäljellä aavistus. Näytti epäilyttävästi siltä, että hengissä ei ole mikään. Käynpä kuitenkin katsomassa galleriasi, mumimyy.
Ai kamala! Sinulla on vielä paljon isompi mansikkamaa kuin meillä. Mutta samalta näytti ne kuvat, joissa oli tyhjää tai pelkät syödyt juuret. Vihreää tai lehtiä meillä ei ollut ollenkaan. Miten taistelet niitä vastaan?
Voisiko muuten myyrä ollut syönyt karviais- ja vadelmapensaatkin, vai onkohan siellä kuitenkin ollut asialla jänis?
Myyrä syö myös vatut karviaisista en tiedä minulla on vain 1 pensas karviaista täällä kotona ja täällä myyrät ei ole tehnyt jurikaan tuhoja.
Nyt ei voi tehdä mitään putsaat vain lehdet tai mitä on jäljellä pois huhtikuun lopulla ja sitten laitat kädet kyynärnäitä myöten ristiin ja toivot parasta.
Jos tulee vain muutamia lehtiä eikä kunnon puskaa silloin se mansikka on mennyt ja siihen ei auta kuin uusi alku.
Minulla oli 3 ajattele kolme mansikkapuskaa koskematon noista 400
Kiitos, mumimyy. Siivottavaa siellä ei oikeastaan ole, koska poistimme syksyllä melkein kaikki rönsyt, eli täytyy jäädä vaan odottamaan ja toivomaan.
Anita poistatko syksyllä myös vanhat lehdet vai oliko ne kaikki syöty myös kuivat lehdet. Minä olen aina keväällä leikannut kaikki lehdet pois ennenkuin uudet lehdet tulee. Tänä vuonna minun ei tarvi leikata vaan irto lehdet harjaan pois katteen päältä
En poista vanhoja lehtiä, mutta kun kaikki on syöty. Se sun kuvasi, jossa näkyy keltaista juurta, sekä täysin tyhjät kolot, kuvaa hyvin meidänkin mansikkamaata. Tyhjää täynnä.
Hyvin pärjäävät pienet kuukausimansikan taimet muovihupun ja harson alla, vaikka pakkasta on öisin ollut reppaasti. Saman käsittelyn ovat kestäneet myös persilja ja ruohosipuli (unohtuivat ulos;-)
Oho! Minä en ole jaksanut niitä kantaa nyt edes päivisin ulos, vaikka olisi ollut oikein sopivia ilmoja. Jospa tästä nyt reipastuisin. Ovatko sinulla kasvaneet? Minun vääntävät nyt neljättä lehtipariaan auki, ja korkeutta on ehkä kolme senttiä.
Onko mitään nyrkkisääntöä siihen koska vanha mansikkamaa kannattaisi harjata, ts. siivotaan viime vuotiset lehdet pois?
Minä olen aina harjannut sitten kun mansikkamaa on kuiva. Katuharjalla vetelen. Tänä keväänä taitaa jäädä tämä vaihe väliin. Myyrät on näköjään tyhjentäneet koko mansikkamaan, prk.
Onneksi asumme täällä takahikiällä jossa on myyränharventajat vielä hengissä…
Juniorin kanssa laajennamme mansikkamaata perunakellarin katolle, aloitettiin viime keväänä. Puutarhan kevätsiivouksissa huomattiin, että on hengissä ne istutetut mutta muovit on tuuli irroitellut. Tänä keväänä jatketaan istuttamalla nämä varsinaisen mansikkamaan rönsypoikaset sinne jatkoksi. Harkitsen vakavasti muovikatteiden korvaamista heinillä. Ne ovat pysyneet paikoillaan siellä katolla.
Mulla oli 25 puska jotka myyrät on kalunneet maatamyöten ,yhdessä näkyy jotain elonmerkkiä ,olis ny syönny senkin kun nälkäisiä ovat.miten noita vois myyriltä talveksi suojata jos tule hankittua uusia taimenia.ei kait mitenkään harmi.
Helpottaaksenne tuskaa voin kertoa, että kuulemma viime talvi oli myyräkantojen huippuvuosi ja tästä eteenpäin kanta taas harvenee.
Myyräkannat nousevat ja laskevat kolmen vuoden sykleissä, edellinen huippuvuosi oli 2006.
Myyräkuume esiintyy samassa suhteessa kuin myyräkannat, eli puuliivereissä sun muualla kannattaa olla tarkkana.
Ymmärtänette jo pikku hiljaa miksi ihailen kyitä, huuhkajia, kissoja…
Muovikate ei kyllä yhtään istu temskuologiaan!!
Mun Rügenit ovat suunnilleen samankokoiset kuin A.i.k.a n mansikantaimet. Hyvin pärjäävät ulkona, eivät näillä keleillä kasva, mutta eivät tarvitse sisälämpöäkään ollakseen olemassa.
nimim. lämpimämpää kevättä odotellen
Tässäpä- minun pihatien reunasta pelastamia vieherhuoneen asukkeja. kohta saadaan marjoja!!
Istutin viime kesänä mansikantaimia kaivonrenkaaseen, jota olin pari vuotta käyttänyt lehtikompostina, josta poltin aina päällimmäiset kuivat lehdet. Lisäsin multaa päälle ja laitoin mansikkakankaan. Hyvin ovat talvehtineet ja säästyneet sekä jäniksiltä että myyriltä. Meillä vaan tulee yleensä muurahaisarmeija kaikkien katteiden alle, joten pian nähdään kuinka käy.