Tanu epäili, ettei muovikate istu Temskulogiaan ja Temsku ite "Ymmärtänette jo pikku hiljaa miksi ihailen kyitä, huuhkajia, kissoja..."
Joten kerronpa vielä, että mansikanviöjely eräällä kesäpaikalla oli pitänyt lopettaa juuri muovikatteen ja kyiden seurauksena. Kyyt olivat vilistelleet kosteassa muovin alla viuh viuuuh vain eikä naisväki suostunut keräämään kypsyneitä marjojaan! Tarina ei kerro, vieläko muovi on paikoillaaan...
Temskukka minä olen putsannut mansikkamaan eli ensin leikkaan viimevuotiset lehdet ja sen jälkeen harjaan katukarjalla kaiken irtonaisen pois katteen päältä minulle ei ole muovi vaan sitä kudottua “kangasta” silloin kun suurimmat pakkaset loppuu ja huomaan että uutta lehteä lykkää täällä minulla se aika on noin huhti/toukokuun vaihteessa viime vuonna hiukan aikaisemmin.
Toisin paikoin pääsee aikaisemmin mutta uuden kasvun alkaminen on hyvä ajankohta.
Myyriä ajatellen maan tampamin ympäriltä pitäisi hiukan auttaa myyrä kulkee lumen alla
Huomasin nyt vasta Valtsun “mietelauseen”…tuo lause jää minunkin päähäni aina soimaan kun tuo kappale tulee radiosta.
Luin tässä aiemmin MTT:n tutkimustuloksia jossa verrattiin mansikkakatteita. Muovi tuotti parhaan sadon ensimmäisenä vuonna mutta siitä eteenpäin erilaiset katteet saavuttivat. Yllättäen semmoinen kuin tattarinkuorikate oli mansikalle paras melkein 7-0 mutta en ole ikinä kuullut en nähnyt moista ainetta.
Olki ja nurmikate jäivät hiukan puuhakkeelle, mutta ei tässä kotona nyt ollakkaan hakemassa maksimituottoa neliölle vaan käytetään saatavilla olevia materiaaleja.
Eli en olisi yhtään yllättynyt jos meillä on juhannuksena koko perunakellarin katto heinäkatteella ja sieltä täältä pilkistää mansikantaimia. Siinä saisivat rönsytä valtoimenaan.
Ja btw, minua on purrut kyy kerran ja isäntää monta kertaa ja ollaan pysytty ihan oikeustoimikelpoisina, joten käärmeitä en pelkää. Päinvastoin, nytkin suunniteltiin kuvausreissua käärmeennousemapaikalle.
Voi itku, kaikki mansikantaimeni, kahta lukuunottamatta, elävien kirjoista pois.... Annoin liikaa vissiin lannoitusta. Itku! Laitoin toissapäivänä lisää itämään.
Marlene 400 mansikka oli vielä viime vuonna. Tänä vuonna piti uusia 100 nyt keväällä, mutta ne myyrät päätti että uusitaan kaikki. Olen uusinut niitä 5-7 vuoden väliein nyt oli yksi sataa vain kaksi vuotta vanhoja olisivat antaneet tänä kesänä parhaan sadon. Pojan perheen kanssa jaetaan sato syödään paljon marjoja ja mansikka mehu on tosi hyvää sekoitan siihen hiukan mustikkaa ja vattua.
kun lumet sulivat, olin varma, että koko mansikkamaa oli mennyt myyrien suihin. nyt kun olen ehtinyt sen siistiä ja tarkistaa, niin aika vähällä moneen muuhun verrattuna taisin päästä. 10/43 kpl:sta oli aivan nakerreltu, ei viffeää häivähdystäkään missään. valkeankuulaan alla on muutama varataimi siirrettäväksi valmiina, loput pitää tehdä uusista tämän kesän rönsyistä.
Mansikkamaalla näkyi sittenkin vihreää myyrän tihutöiden jälkeen! Suurin osa taimista on menetetty, mutta löytyi muutama elossa oleva. Kyllä elämä voi välillä olla ihanaa
Jos onneksi voi sanoa niin hyvä kun en viime syksynä ehtinyt siivota mansikkamaata ja nyt voin kasvattaa rönsytaimista uusia mansikantaimia noiden myyrien syömien hr…tilalle,vaan kyllä silti harmittaa niitä per…nan myyrien sahapuru kasoja siivota.
Mansikkamaalta käytännössä kaikki taimet kadonneet Kuopiossa, Kotkassa oli sen sijaan kaikki tallella. Eniten harmittaa Kuopion mansikoiden kohdalla se, että laitoin uuden ison mansikkakankaan syksyllä. Jos olisin tiennyt, että kaikki taimet katoavat, olisin jättänyt reiät tekemättä kankaaseen ja tehnyt vasta nyt keväällä uudet paikat taimille sopivin etäisyyksin… (Edelliset kun oli vähän huonosti mitoitettu.)
Voi hitsi, pitääpä kysyä veljeltä miten mansikat on pärjänneet myyrille. Aloittelee mansikanviljelyä kun vanhemmat lopettivat sen homman, ja veli istutti syksyllä aika paljon taimia…
Pistin jo eilen tästä samaisesta asiasta kyselyn tänne, mutta se taisi hävitä jonnekin... Kyselempä sitten uudelleen! Ostimme anopille äitienpäivälahjaksi amppelimansikan lasitetulle parvekkeelle ja kysynkin, että kuinka talvetus mahtaisi onnistua? Tarviiko ruukku jotain lisäsuojausta ja kastelusta jo luinkin, että ilmeisesti tarvitsee hieman kastelua silloinkin? Onko kokemuksia? Entä lannoitus nyt kesällä, kuin usein?
Laiskuuteni syksyllä on pelastanut suurimman osan mansikoista.
Myyrät ovat jyrsineet vanhoja mansikanlehtiä ja viidakoksi jätettyä rönsymäärää koko talven. Suuri osa rönsyistä ja penkkiin istutetut mansikat ovat säästyneet juuriltaan ja uutta kasvua puskee esiin kovaa tahtia.
Mansikkakankaan päälle on jäänyt vain siivottavaksi ämpäreittäin myyränsontaa.
Tänään kääntelin ja kalkitsin maapläntin mansikoita varten, nyt pitäis uskaltaa siirtää ne… Ovat siis jo olemassa olevia mutta mansikkapenkki on huonossa kohdassa ja nyt päätin vaihtaa heijän maisemaa
Meillä myyrä oli hävittänyt mansikan taimia, ja huomasin että mansikat oli tehneet rönsyjä ja niistä oli kasvanu pieniä taimia, voisko nää taimet siirtää vähäks aikaa kasvamaan ruukkuun, ennenkun saan tehtyä niille lisäpenkin?
Hei, tyttären pitäis saada parvekkeelle sellainen mansikkaampelli, mutta tietääkö kukaan, mitä sorttia mansikkaa voi/kannattaa laittaa kasvamaan amppelliin?