Mansikka, Fragaria

5 kyllä tuntuu paljolta. Olen laittanut 5 mansikkaa metrin parvekelaatikkoon; ne on siinäkin aika ahtaasti.

Laitoin nyt 6 itämään turvekiekkoihin, 3 per kiekko. Tossa mun kiekkosysteemissä (Nelsonin minikasvihuone) oli sopivasti tilaa kun heivasin yhden tomaatin isojen taimien kaukaloon.

Jos kaikki 6 itää, laitan ne ylimääräiset 1 tai 2 vaikka kauniisiin ruukkuihin ja annan lahjuksina.

Kastelen varovasti alakautta tai sumupullolla. Ja jos menee ihan totaalisesti pieleen, aina voi valmiit taimet ostaa.

Jatkan vielä sen verran, että WTF, itävät 2-3 viikkossa? Taidan sittenkin näille jonkun toisen systeemin laittaa, kosteussulkukansi ja muut. Ja ei niiden ton valon alla tarvii olla ennen kuin itävät. Jos olisin ollut fiksumpi, olisin nämä jo aiemmin tilannut ja laittanut tulemaan :confused:

Joo mansikat on hitaita itämään, mutta kyllä minulla ensimmäinen iti neljässä päivässä. Mutta sen jälkeen niitä iti joka päivä lisää viikko tolkulla. Minulla oli siis varmaan 100 kuukausimansikkaa kylvettynä.

Kuukausimansikkaan en ole vähään aikaan laittanut kuulumisia.

Siinä ne kasvaa ja alkaa olla aikamoinen pöheikkö jo. Ei uskoisi että sellaisista 1mm kokoisista taimista kasvaa näinkin isoja kasveja. Itse asiassa ne alkaa minusta olla lähellä istutus kokoa. Mutta niiden pitää vielä sinnitellä ehkä viikon tai pari, jotta yö lämpötilat nousee. Ei ole ollut mitään ongelmia näiden suhteen.
Kuukausimansikka

Liliannella on kyllä tosi hyvän näköisiä taimia. Mulla suurin osa on vielä onnettomia rääpäleitä. Mutta luotan siihen että ehtivät, täytynee tänään koulia osa vähän isompiin ruukkuihin että jaksavat kasvaa.

Kiva tuo Liliannen mansikantaimien kehityksen seuraaminen kuvien myötä. Itselläni on kuukausimansikan taimet vielä ihan pieniä, mutta pystyn aika hyvin nyt näkemään noista Liliannen pitkin matkaa laittamista kuvista niiden tulevan kasvun 
Olisi mukava seurata noiden taimien matkaa sinne ensimmäiseen mansikkaan saakka

Viikko taitaa olla taas vierähtänyt.

Siinä ne kuukausimansikat kasvaa. Olen nyt kyllä laitellut niitä tomaattien laatikoihin sitä mukaa kun olen saanut niitä tehtyä. Joten tuli tuossa nähtyä niiden juuret eli 6,5cm purkki on ihan täynnä juuria. Korkeutta joillain noilla on jo sellaiset 10cm. Eli ihan kivan tuntuisia taimi. Minusta tuntuu että jotkut niistä alkaa tekee nuppuja. Vai mikä tuo tuossa (keskellä) kuvassakin oikein on?

Kuukausimansikka

Mansikantaimistani varmaan puolet on alkanut nuutumaan, lehdet menevät vähän kasaan ja lerputtavat. Pieniähän ne taimet vielä on mutta kyllä niistä näkee ettei nyt ole kaikki hyvin. Ne on joutuneet viikon verran olemaan sisällä aika heikossa valossa verrattuna siihen mitä oli sitä ennen kun päivisin viettivät tunteja aurinkoisessa lämpimässä kasvihuoneessa. Oliskohan että tuo muutos on ne noin masentanut ?

Mietin myös että olenko kastellut niitä vahingossa liian vahvasti lannoitetulla vedellä, joitakin kasveja kun täytyy lannoittaa isosti. Jos on mennyt vahingossa samasta satsista mansikoillekin. No, nyt taas on päivä senverran kirkas että sain kuskattua mansikantaimet kasvihuoneelle. Pian toivottavasti näkee onko valolla vaikutusta. Ja kun pottien multa pääsee nopeammin kuivumaan kasvarissa, niin voin kastella taimet vedellä ja toivoa että jos on liian vahvasta lannoituksesta johtuvaa se lurpotus, niin saisin huuhdottua vähän lannoitetta mullasta pois.

Lämpöä ja valoa mansikat tuntuu tarvitsevan aika paljon minun mielestä. Myöskin kun olen istutellut noita kuukausimansikoita tomaatien kanssa samaan astiaan niin olen huomannut että se multa on hyvin kuivaa. Olen myös lannoittanut ja kastellut ihan minimaalisesti. Mutta pieniä oireita minullakin on muutamissa kuukausimansikoissa. En vain osaa kohdistaa mihin nuo oireet liittyvät.

Laitetaan tämmöinen yllätys joka minua odotti. Paljastui yhden lehden alta. Ihmettelin mitä valkoista sieltä näkyy.
Kuukausimansikka kukkii

Kuukausimansikan viikon kuulumiset.

Sain laitettua kaikki 64kpl kuukausimansikkaa tomaattien kanssa samaan lopulliseen astiaan. Eli yksi runkotomaatti ja sen ympärillä astian kulmissa (4) kuukausimansikat. Minusta kuukausimansikka voi erittäin hyvin, vaikka muutamilla oli pari keltaista alalehteä. 

Noin 5 kpl niistä kuukausimansikoista on kasvanut niin suuriksi että ne tekee ensimmäisiä nuppuja/kukkia. Muut vielä kasvaa. Jotenkin minusta tilanne näiden kuukausimansikkojen osalta vaikutta tällä hetkellä ihan hyvältä. Aurinko paistaa niille.

Tuo aikaisin kukinnan aloittanut yksilön kukkanen alkoi jo surkastua ja pukkaa jo toista nuppua. Saa nyt nähdä mitä siitä seuraa. Tässä hieman yleiskuvaa ja yhdestä toisesta kuukausimansikasta joka myös on avaamassa kukkasta.

Kuukausimansikka
Kuukausimansikka

Ja ne minun taimet on tällä hetkellä 3-4 lukuunottamatta heittäneet veivinsä :frowning: Ei tullut meille suunnitellunlaista kesää mansikan suhteen.

Todella harmi, @Nuu.

Olin tuossa eilen liikkeissä, kun niiden puutarha puolet alkaa olla auennut. Siellä oli upeita amppeli ja parvekemansikkaa. Olivat isoja ja aivan täynnä kukkia. Yhdessä toisessa liikkeessä oli kuukausimansikkaa mutta ne olivat vielä pieniä, hieman samanlaisia kuin minulla.

Siinä ajassa missä lilianne on saanut siemenestä kukkaan, mulla on tässä vaiheessa 

Pikkiusella mansikkamaallani puolet taimista on syksyn jälkeen noussut ylös. Juurista näkyy 5cm maan pinnalla. Teenkö ympärille multakekoja, vai onko parempi kaivaa ne ylös ja istuttaa syvemmälle. Lehtiä niissä on vähän. Olenkohan perustanut koko penkin väärin. Se on melko kuohkeassa mullassa, perustettu viime keväänä. Katteena käytin olkia ja siivosin ne syksyllä pois…

… rouste nostelee tämmöisenä pakastekuivauskeväänä vanhempiakin kuin viime kevään istutuksia. - napakka mutta hellä tasainen taimen tuuppaus takaisin kiinni maahan auttaa.

ps - pakastekuiva/mai-lee-haku antaa lisää juttuja

Myös sade tiivistää kuohkeaa maata ja sitähän oli viime syksynä.

Kevään eka kukkija
[/URL]

Mikä vikana, kun mansikoista häviää juuret?
Sekä kankaan alla että avomaalla mansikkapuskissa reunassa yksi juuri maassa ja koko kasvi irti maasta, tuulen heiluteltavana. Ei ole routavaurio, keväisin painettu maahan, tätä on jatkunut monta vuotta ja eri kasvupaikoissa. Joskus luulin johtuvan kuivuudesta, mutta viime kesän jälkeen ei tunnu uskottavalta. Tuholainen?

Hei!

Suunnittelemmme laittavamme kasvamaan mansikoita. Ei mitään isoja penkkejä, vaan että vähän saisi maistella mansikoita (isommat määrät toki edelleen ostetaan talveksi kaupasta). Kysymykseni kuuluu, voisikos mansikoita laittaa kasvamaan esim tuon Kekkilän viljelylaatikon tyyliseen laatikkoon?