Mansikka, Fragaria

2la, myyrät syövät mielellään mansikan juuriosan.

Totsy, voi laittaa laatikkoon.

Oiskos täällä kenelläkään jo ennestään tommosta laatikkomansikkamaata? Kuvia? :stuck_out_tongue:

Rönsytaimia kaivelin ylös. Ylimääräset laitan sit amppeliin  (tais kuvaan eksyä pari persiljaakin)

Minäkin haluan kokeilla rönsyistä amppeleita. Eipä olisi tullut mieleeni, että sellainenkin saattaisi onnistua. Kiitos vihjeestä.

Rönsyt varmaan sopivatkin amppeliin, kun ne ekana vuonna tekevät niitä vielä lisää.

Mulla on mansikanrönsyjä kolmessa päällekkäisessä amppelissa. Visioissa siintelee “mansikkapylväs”, mutta vielä ollaan kaukana siitä.

Minullakin on rönsyistä tehtynä kaksi amppelia, molemmissa kolme tainta. Pakko oli laittaa niistä kun amppelimansikan siemenkasvatukset tuottivat loppujen lopuksi vain 3 selvinnyttä tainta. Ne on edelleen elossa, ja istutan amppeliin myöhemmin myös.

Nämä mansikat joista nyt otin amppeliin rönsyjä maasta, ovat alunperin juuri amppelitomaattina ostetusta mansikasta jonka laitoin sitten syksyllä maahan. Vuosia, vuosia on kasvanut ja tehnyt mansikkaa mutta halusin siemenkasvatuksella uudistaa kasvustoa. No, ainakin yhden amppelin sain uudistuotantoakin, katsotaan sitten kuinka kamalasti eroaa noista muista.

Minulla on kaikki mansikat joko kaivonrenkaassa tai lavankaulus-penkeissä, kohopenkissä lähtevät nopeasti keväällä kasvuunkin. Suosittelen.

Mansikat pärjäilee ihan kivasti tosiaan “laatikossa”. Itse laitoin omakotitalon pihaan hiekkalaatikkokehikkoon mansikat. Sinne ei haluttu nurmikkoon kaivettua kasvimaata, vaan laitettiin kaksi tuollaista laatikkoa, joista toisessa on mansikoita ja toisessa sitten muita kasvimaakasveja lasten riemuksi (esim. pari riviä hernettä ja porkkanaa).

Tästä se alkaa (mansikkamaalle menossa, kunhan popsitaan ensin tuo mahtava sato)
[[/URL]

Meillä on nyt mansikkoihin iskeny joku ötökkä. Syö lehtiä ja kaikki lehdet ihan reikäsiä. Joku ruskeahko koppakuoriainen se on ja näyttää siltä että niitä on melkein aina 2 kuoriaista päällekkäin. Parittelutko menossa mutta kuitenki nyt pitäs äkkiä saada ne tuhottua jollain myrkyllä. Nuppuja tulee jo ja varmaan olis hyvä saada ne pois ennen kukintaa. Mikähän kuoriainen tuo on ja millä sen saa pois?

Viime vuonna tuli mahtava sato, n. 70kg, jääköhän tänä vuonna sato saamatta noitten kuoriaisten takia?

Olisivakohan kärsäkkäitä. Maassa eläviä ei voi tuhota ruiskuttamalla, mutta nuo aikuiset kyllä saat pois. Laita mansikkamaa toiseen paikkaan ensi kesäksi.

Mä en myrkkyä käyttäisi. Kerää koppikset ja tapa.

Mä huomasin yhdessä mansikan taimessa myös reikiä lehdissä tänään, mutta en ajatellutkaan olevan jonku tuhohyönteisen tekeleitä, kun oli vain yhdessä (mansikoita muistaakseni n 60), mutta täytyy tarkkailla tilannetta. Meidän mansikkamaa on muutenkin sillä alueella jotka kärsivät kovista tulvista.

Viime viikolla siivosin penkit. Tulvien mukana oli tullut n 5 cm paksuudelta “humusmönjää” mansikoiden päälle.

Onneksi oli kangas, joten otin sen pois. Nyt sitten ovat joko ilman kangasta tai laitan uuden, kunhan muilta kiireiltä ehdin.

Mahtaisiko olla hillanälvikäs. Tosi harmillinen ötökkä.

Mansikkamaata ei pysty siirtämään toiseen paikkaan kun tilaa ei ole oikeen muualla. Taimia kuitenki 100 kpl ja ötököitä oli toodella paljon. Pitää huomenna käydä jossain puutarhaliikkeessä kyselemäs jos olis joku luomumyrkky olemassa.

Myrkyttelin mansikat Bioruiskute S nimisellä aineella. Ötököitä ei nyt vuorokausi suihkuttelun jälkeen näy. Saas nähdä. Mutta onko jollain kokemuksia tuostta aineesta, voiko mansikoita tänä kesänä syödä? Mietin vaan että meneekö juuria pitkin mansikkaan? Varoaika luki 1-7vrk.

Viikon varoaikana ei kannata edes koskea mansikoihin, eikä päästää esimerkiksi lemmikkiä mansikkamaalle heti alkuun, mutta varoajan jälkeen ei ole mitään estettä käytölle. Monet pitävät silti vähän pidemmän varoajan varmuuden vuoksi.

Kaikki esim. torilla myytävät mansikat tulevat pelloilta, jotka on joka vuosi moneen kertaan ruiskutettuja ötököitä ja tauteja vastaan. Seuraavaa vuotta varten ruiskutetaan syksyllä, jolloin voi vielä olla joitakin marjojakin puskissa, joita ei silloin sitten tietystikään voi syödä. 

Lisään vielä. Kurkkasin tuon aineen sivuille: se 7 päivää varoaikaa on muun muassa tillille, persiljalle ja herukoille, muille yksi päivä. On hyväksytty myös luomutuotantoon.

Jotkut “myrkyt” ovat todella turvallisia, kannattaa perehtyä tuoteselosteeseen. Esim. jotkut ruiskutteet ovat öljypohjaisia, eli tuhoamisvaikutus perustuu tukehduttamiseen. Kasvipohjainen pyretriini hajoaa muutamassa päivässä auringon valon vaikutuksesta. Mielummin siis vaikkapa luomutuotantoon hyväksytty myrkky (kasvinsuojeluaine) kuin koko sadon tuhoutuminen?

Myrkyillä ja myrkyillä on eroja…

Ekmanska, Kaisaliisa ja Kreeta-Eulaalia puhuvat täällä järjen äänellä noista myrkyistä noin yleisesti. Itse olen vähän hysteerisempi niiden suhteen, järki ja tunteet eivät kohtaa minulla tässä asiassa.

Näyttää olevan pyretriini tehoaineena tuossa bioruiskutteessa. Se on eräästä päivänkakkaralajista saatavaa ainetta, joka on huomattavasti myrkyllisempää vaihtolämpöisille eläimille (mm. hyönteiset) kuin tasalämpöisille (mm. nisäkkäät). Hajoaa nopeasti auringon valossa. Ei tehoa kaikkiin hyönteisiin, mutta moniin. Se on sallittu aine luomutuotannossa.

Pyretroidit on synteettisesti kehiteltyjä samantyyppisiä aineita, mutta ovat huomattavasti hitaammin hajoavia.

Eli pyretriinin ei ihmiselle pitäsi olla myrkyllistä lyhyen varoajan jälkeen, mutta kyllähän se tietysti tappaa hyönteisiä valikoimatta, joten mielestäni vain vaikeissa tilanteissa kotipuutarhassa.