Tämän uudenkotimme mansikkamaa on tiensä päässä ja on aika perustaa uusi. Uusi paikka löytyy tuolta entiseltä perunapellolta, maa vaikuttaa siellä hyvältä. Entinen omista näytää lannoittaneen perunoitaan perunalannoitteella ja nyt kysynkin ohjeita ennenkuin alan hutiloimaan. Eli siis, miten sen mansikkamaan perustan, lannoitanko jotenkin, jätänkö lannoittamatta ja istutan taimet vain siihen? Käsitin ettei saisi liikaa lannoittaa, vai olenko ymmärtänyt väärin? Pihahalle tulle keväällä kasa turvetettua hevonsontaa, onko se liian voimakasta taimille? Auttakaahan minua ettei seuraavaksi tarvitse kirjoittaa "mokapalstalle" mansikkamaan perustamisesta . Olen kyllä aikoinaan mansikkamaan perustanut ja ihan hyvää satoa saanutkin, mutta jospa nyt etenisin niinkuin pitääkin.
Mansikka ei tarvitse vahvaa lannoitusta,ainakaan ensimmäisenä vuonna. Syksyllä voi levittää vähätyppistä lannoitetta sitten kun mansikat on poimittu. Itse käytin osittain ruohosilppua nuppujen tulessa esiin. Kastelu on tärkeitä,se vaatii paljon vettä. Kait se maa on rikkaruohoista vapaa? Korjatkaa jos olen väärässä.
Ainoa mitä osaan heti sanoa on, että mansikkamaata ei saisi perustaa perunapellolle. Mansikan taudeista juurilaho on myös perunan tauti. Ikävämpi homma. Toivottavasti on ollut tervettä perunaa.
Minä kyllä vähän lannoittaisin, ehkä perunat on vieneet ravinnot mennessään.
Ainoat kaksi paikkaa mansikkamaalle ovat olleet perunalla, joten vaihtoehtoja ei ole. Muutama hassu rikkaruoho on pellolla nyt ennen mylläystä, joten rikkaruohot eivät ole ongelma. Laitan mansikkakankaan, joten kysyn että miten sitä voi sitten jälkikäteen lannoittaa, tunkemalla niistä aukoista lannoitetta vai, vaiko nestemäisenä? On minulla ollut aiemmassa elämässäni mansikkaa enkä sitä koskaan lannoitellut, silti satoa tuli hyvin. Nyt vaan mieliisti tekisin jo alusta asti oikein.
Ajattelin istuttaa mansikan taimia ruukkuun. Ruukun halkaisija 30cm. Kuinka monta taimea uskallan siihen laittaa? Entäpä nostetaanko ruukku talveksi esim. kellariin? Kannattaako mullan sekaan sekoittaa hiekkaa? Ei ole oikein kokemusta mansikoista…
Mansikoilla on pieni juuristo, että sen puolesta tuohon voisi mennä neljäkin. Kastelua mansikka tarvitsee säännöllisesti ruukussa ollessaan, yhtään ei saa kuivahtaa.
mansikkapunkin vuoksi uusi mansikkamaa pitaisi laittaa eri paikkaan, ohjeissa oli jopa luku 200m, joten totesin sen tarkoittavan ammattilaisviljelijoitä.... Uudet mansikantaimet on istutettava elokuussa (jos aikoo marjoja saada seur kesänä) tai toukokuussa ... Istutin siin ohjeitten mukaan omat taimeni 31.8. ja siirsin penkkiä 7 m sivusuunnassa kasvimaapalstalla! Lisääpä sinne tulevalle mansikkapaikalle ojamaisesti vakoihin maahan sekoittaen syksyn havarointilehdet, kyllä ne madot ne talven aikana nakertaa. Saat sitä paljon tarvittavaa humusta mansikan juurille ilmastoinniksi ja kasvulähteeksi-
- mansikkapunkki on se näkymättömän pieni öttiäinen, jonka huomaa nuorista ryppyisen näköisiksi menneistä, punertavista mansikanlehdistä ja siitä, että hyvänkin kukinnan jälkeen sadon määrä vähenee, punkit tuhoaa sen, mistä mansikan pitäisii marjoa.
Tänä kesänä perustin mansikkamaankin.. (tai kummun). Ahomansikoita keräilin siihen tontin toiselta laidalta. Nyt on syksyisen näköinen mutta odotukset kovat ensi kesälle..
Kiva, joku muukin on keksinyt saman ajatuksen.... samoissa puuhissa olin itsekin parisen viikkoa sitten. Meillä on ihan talon vieressä tuommoinen hölmö luiska jota on tosi vaikea pitää siistinä. Olen miettinyt pääni puhki sopivaa peittokasvia. Sitten bongasin ahomansikat...niitä kun on tontti pullollaan mutta vähän siellä sun täällä. Paikka on aurinkoinen ja lämmin, joten uskoisin noiden viihtyvän. Kaveriksi roiskin vielä belliksen siemeniä, scillaa ja krookuksia. Voipi olla vinkeen näköinen keväällä... Vanhemmilla on mökillä vastaavanlainen alue, jota isä rakkaudella vaalii. Ovat saaneet hyvän sadon ihan kotipihasta.
Muistan kuinka toin nuorena tyttönä äidin rivitalon kukkapenkkiin muutaman komean ahomansikan alun. Viihtyivät hienosti, kasvattivat upeat lehdet joka vuosi, mutteivat koskaan kukkineet, eivätkä siksi tietysti marjoneetkaan. Mikähän oli vikana, liian vahvako oli maaperä kukkapenkissä ahomansikalle?
Voiko mansikkapenkin tehdä nurmelle, jos kattaa ensin nurmen sanomalehdillä ja sitten päälle multakumpu mansikoille??? Ei millään jaksais alkaa kaivamaan....
Kissa, onnistuu! (varmempaa olisi, jos jaksat kääntää nurmikon ylösalaisin…)
Minä laitoin ruohikon ja vanhan kasvimaan päälle rakennettuun potageriini mansikkalaatikon niin, että pohjalle laitoin sanomalehtiä limittäin, reilun kerroksen. Siihen päälle “pollen parasta” ja multaa. Mansikat kukkivat parhaillaan komeasti ja vain pari rikkaruohoa on laatikossa ollut
Ei tämä kysymys nyt aivan perustamista koske, mutta vähän sinnepäin. Olen nimittäin aivan uuno hyötykasvien suhteen.
Vanhan, äsken rikkaruohoista puhdistamani mansikkamaan taimet ovat tämän näköisesti töröllään maasta. Lisään siis jotakin, eikö niin? Lisäänkö puutarhamultaa, kompostia, jotain katemateriaalia, mitä? Vaiko en mitään? Kaivanko ylös, puhdistan tyvet ja istutan uudestaan? Annanko vaan olla tuollaisenaan? Tarvitseeko mansikka jotain maanparannusta, tuo multa on ihan… öh… huonoa.
Minä laittaisin nyt jotain ei-typpipitoista lannoitetta, laittaisin katetta. Sadonkorjuun jälkeen (vanhassa maassa usein marjat pieniä eikä niitä ole paljon) ottaisin rönsyjä (ensimmäinen rönsytaimi puskan jälkeen, enint. vuoden vanha eli siitä rönsystä ei saa roikkua uutta rönsyä), ja perustaisin niillä uuden mansikkamaan.