Mansikkamaan perustaminen

Niin ja vielä: se kate auttaa pitämään marjat puhtaina. Kun maa on multapinnalla ja tulee sopiva sade, joka roiskii mutaa marjoille, kellään ei ole kivaa.

Minä vielä lisään että muistelisin että mansikan kasvupiste ei saa peittyä kovin syvästi ( jos ollenkaan?! ) multaan : )

Mansikan kasvupiste ei saa peittyä lainkaan. Istutetaan siis samaan syvyyteen kuin on purkissaan.

Ei-typpipitoista lannoitetta? Syyslannoiteko kävisi?

Milläs minä rivivälit katan, kun ei ole olkea enkä mamsikkakangasta haluaisi, se on niin ruma noin harvaan istutettujen taimien välissä. Sanomalehtiä voisin heitellä, mutta mitäs sen päälle?  Ei ole soma sellaisenaan enkä usko, että nuo osaavat lukeakaan. Kuorikate? Onko liian hapanta maatuessaan?

Kysy joltain sahalta lastua. Kovin typpipitoinen lannos kasvattaa vaan lehtiä, ei marjoja.

No ei tarvitsekaan :slight_smile: Ihmettelin missä äsken laittamani kuva mansikka"maastani" on mutta sehän olikin siellä “mansikka”-ketjussa. Omani ovat siis kukkapenkissä pitkänä reunuksena. Tosin napostelumansikkaa kasvattelen ilokseni, en ison sadon takia.

Minäkin ajattelin laittaa kaikki Greenfinger-amppelimansikkani (nyt 37 kpl ruukuissa) maahan syksyllä, ja just perennapenkkien reunaan. Ruukuissa eivät kuitenkan talvehdi. Saavat sitten tulevina kesinä jatkaa kasvuaan ja marjomistaan kaikessa rauhassa maan tasalla. Ja jos haluan, voihan sieltä maasta aina jonkun puskan nostaa terassin reunalle ruukkuun kesäksi, ja taas syksyllä pistää maahan. Näin on tehty jo monta vuotta Alexanda-mansikan kanssa, nyt se on jo niin iso, ettei taida olla sopivaa ruukkua… Neiti A. siis kasvaa nyt potagerissa.

Hieno mansikkamaa Hoyabellalla:-) Meillä lapset vaatineet omaa mansikaamaata ja tänävuonna mun viherpeukalointivimmankourissa haluankin sellaisen perustaa. Meillä tuo useamman vuoden heinää, juoletta ja kaikkea mahdollista rikkaruohoa kasvanut pelto kynnetty ja karhittu muuan viikko sitten. Siihen reunaan jo istutin anopilta saamani vadelman taimet. Toki uutta multaa niille laitoin (en muista oliko mustaa vai kekkilän puutarhaa). Nyt sitten olis vuorossa mansikkamaan perustaminen siihen viereen. Elikkäs meneekö oikein, jos peitän maan nyt sanomalehdillä, sitten kekkilän puutarhamultaa (vai jotain muutako?) ja mansikkakatetta ajattelin ostaa päälle!?! Ja ymmärsin, että ekoina vuosina ei lannoiteta ollenkaan? Kuulostaako tuo perustaminen ihan ok:lta?! Kiitos pikaisista vinkeistä, aion huomenna puutarhalle katsomaan onko mansikantaimia vielä saatavilla:-) Niin ja lajikkeista saa suositella jotain. Polkaa aion kysellä, ku ymmärsin näistä ketjuista että se olis namia:-D

Täytynee laittaa uusi viesti, vaikka mansikkamuovin käytöstä löytyneekin täältä jo aiemmin juttua: Olen tapellut mansikkamaallani kaikkia mahdollisia tauteja, tuholaisia ja ongelmia vastaan. On ollut etanat, linnut, home, jänikset ja kaiketi muitakin joita en edes nyt muista. Mansikkamaa on suht iso ja ongelmat alkoi kun haukkasin kerralla liian ison palan. Tänä vuonna olisi kiva saada ja mansikoitakin ihan pakastimeen asti… Olen selättänyt kaikki muut ongelmat, mutta nuo villiintyneet rikkaruohot olen päättänyt haudata muovin alle! Nyt kun virittelen muovia vanhalle maalle niin se tapahtuu tietenkin siten, että joudun kaivelemaan taimet reikien läpi muovin pinnalle. sitten laitan varmaan haketta sen verran, että muovi ei jää tuulen riepoteltavaksi. Kysymykseni onkin: MITEN TAIMET SAA VETTÄ? Onko tää muovi nyt ollennkaan fiksu juttu?   Mulla on vasta yksi testi rivi viritelty, joten tämä on vielä vaivaton purkaa. 

Tihkuletku olis paras tapa, vesi menis just sinne kun pitäis, eikä kellekään muulle.

Kannattaa laittaa se muovi aivan uuteen maahan, vanhojen taimien juurissa ja väleissä on nitä rikkoja kuitenkin niin, että kasvavat muovista huolimatta jokaisesta aukosta valoon, ja mansikat pitää kuitenkin uusia muutaman vuoden välein, vanhoihin taimiin tulee aina tauteja, eikä niitä enää saa pois välttämättä edes myrkyillä. Uusi maa kannattaa myös laittaa eri paikkaan. Muovin reunat pitää laittaa tiukasti mullan alle, ettei karkaa. Hyvin pigotettuun muoviin tehdään reiät tasavälein, istutetaan taimet ja täsmäkastellaan aluksi pari kertaa joka taimi erikseen, myöhemmin riittää sadettaja. Hakkeesta en tiedä, se varmaan toimii samoin kuin oljetkin, etteivät mansikat makaile märkää muovia vasten ja sen takia homehdu. Liian tiheitä kasvustoja voi myös vähän harventaa, että tuuletus toimii.

Silloin kun mansikkamaassa on muovi, vesi ei myöskään haihdu maasta niin paljoa ilmaan. Vettä menee sateella muovin reijistä taimien kohdalta, ja muovien liitoskohdista riviväleistä maahan. Siellä se leviää juuristoalueelle.

kiitokset kaisaliisa. jatkan muovituista.

Jokohan mansikkapenkin uskaltaa perustaa?
Tulisi tähän kesällä 2010 tehtyyn penkkiin.
Mansikkapenkki
Pohjalle paksulti sanomalehteä (vaikkei tuosta hiekasta juurikaan rikkaruohoja nouse). Seuraavaksi ajattelin laittaa haravoituja koivunlehtiä, hevonp:tä ja multaa. Päälle jokin kate. Rakennelma on helppo suojata harsolla alkukevään. Josta ihan hirveitä pakkasia ei enää tulisi?

Vaikuttaa hyvästä suunnitelmalta, humusta mansikkapenkkiin kuten pitääkin. Perustamisen voit hyvin aloittaa, että maa ehtii painua. Mansikantaimia ei liene vielä saatavilla vähään aikaan.

Agrimarketista löytyy jo taimia, ainakin Siilinjärvellä… Ite perustin penkin jo viime viikolla, tosin oli ylijäämäkennollinen viime syksyltä, jolloin sain sen poistosta eurolla. Kennollisen talvetin ihan kasvimaahan painastuna.

Mulla kasvaa Polka ruukussa terassilla toistaiseksi. Tarkoitus oli perustaa mansikkamaa laatikkoon, nurmen päälle, alle sanomalehtiä jne. Mutta, mutta, keskustelin tuossa naapurin kanssa joka sanoi että heillä oli joskus mansikkamaa, mutta murkut valtas ja haittas mansikoitten kasvua. En sit tiedä oli muovia, oletan kuitenkin, että oli. Murkut nousee ruukkuihin, eli taitaa ne nousta mun laatikkoonkin, eikö? Voisko pelkkä mullan kosteana pito pitää murkut pois, entä mätäneekö mansikat jos on lähes koko ajan multa kosteaa? Menishän ne tietty tos ruukussa terassilla, mutkun mä niin haluisin ne marjapuskien luo pitkään laatikkoon. Ja tosiaan havaintoja murkuista on omalta tontilta, mm. mun raparperi maittaa niille oivallisesti. Ja tää paikka ois kyllä oikestaan ihan vieressä… Ihan tuhoon tuomittu ajatus?

Muovi ja mansikkakangas voivat houkutella muurahaisia. Murkut tulee helposti myös terassin ruukkuihin. Normaali kasteleminen ei murkkuja poista.

Meidän terassi on reilun metrin korkeudella, ei ainakaa vielä oo murkkuja näkyny koko terassilla :smiley: Mut joo, mä oon nyt ehtiny mielessäni laajentaa sen mansikkalaatikon todella pitkäksi laatikoksi johon tulee ruohosipulit sun muut sitte kans. Eli aion kokeilla, manaan sit niitä murkkuja tuolla tuholaiset palstalla…

Mutta palatakseni vielä itse asiaan, voiko mansikat talvettaa laatikoissa, vai pitääkö siirtää maahan? Laatikoista tulee kaiketi 40cm korkeita. Auttaisiko jos laatikot vuoraisi styroksilla, joka taitaa tosin olla taas houkutin murkuille…