Mansikkamaan perustaminen

Auttaa asiaa, jos laatikko on pohjaton.

Mansikkamaan loodat uusittu, miekkonen nikkaroi ja kaiveli. Tässäkin ketjussa oli neuvo paikan vaihtamisesta, mutta koska se ei tontillamme ole mahdollista kokeilen josko onnistuisi… Multia myllään ja tukevoitan oman kompostin tuotteella, mennessä näkee auttaako.

Laatikoiden muoto vaihtui kolmioiksi, kiitos erään penttiläisen joka joskus ajatuksen mulle heitti! Kulkuväylä pitäisi vielä pohjustaa ja kattaa jollakin. Ajattelin kuorikatetta kun sillä voi helposti nostaa pintaa ja luoda kottikärryille hyvän baanan (kompostit on takavasemmalla). Hieman urakan melskeessä kärsineet reunuskasvit on pikkusydäntä.

Mansikkamaa -  jälkeen

Olinkin unohtanut kyselleeni tässä ketjussa mansikoiden laatikkoistutuksista. No ovat olleet siis laatikossa ja kasvaneet ihan tolkuttomasti lehteä, ei juurikaan kukkia ja muutama hassu marja. Ensi keväänä teen isommat laatikot, kun ovat rönsyilleetkin kamalasti :slight_smile: Minkälainen multa olisi parasta? Nyt heillä on ihan säkistä puutarhamultaa, onko se ok, vai pitäisikö lisätä vielä jotain? Niin ja murkkuja ei ole kyllä näkynyt, mutta ei ole kyllä muovejakaan mansikoilla :slight_smile:

Olisko ollut liian tuhti lannoitus säkkimullassa, kun ehtiä kasvattivat ja unohtivat kukkia. Lisäisi en mitään, kalkkia ehkä?

Mä ajattelin kans, että oliko liian ravinteikas alusta. Lisäyksellä mietin lähinnä jotain hiekan tai jonkun muun “laimentimen” käyttöä, mistä ne mansikat tykkäis? Mut toisaalta, mulla oli alkukesästä 5 todella surkeaa pientä talvehtinutta tainta, jotka pelastin siskon vuokrakämpältä viime kesänä. Nyt niitä on tosiaan kymmeniä. Olisko noiden rönsytaimien oikeastaan kuulunutkaan kukkia ja marjoa tänä kesänä?

Riippuu rönsyjen koosta, mutta yleensä eivät tee heti marjoja. Jos olivat sellaisia, että olivat jo juurtuneet hyvin alustaansa ennen kuin siirsit ne, niin sitten olisivat hyvinkin voineet tehdä enemmänkin marjoja. Ensimmäinen vuosi menee kuitenkin kasvaessa, pari kolme vuotiaat ovat parhaimmillaan ja viiden vuoden kuluttua alkavat mennä vanhoiksi.

formosalla on sitten siistin näköinen mansikkatarha!

Kiitos Tipi! Nyt siellä on taimetkin. Toivottavasti marjoja tulee vaikka en paikkaa vaihtanutkaan.

Mansikkamaan perustaminen astiaan: Mitä multaa?

Säkkimulta on ilmeisesti liian typpipitoista ( mikä sitten lie sopivasti… Tietääkö kukaan?.) Kävisiköhän jos sekoittaisi lannoittamatonta turvetta, hiekkaa ja pussimultaa?

Itse en mullista paljon tiedä mutta raakaturpeen pH on aika alhainen. Joutuisi sekoittamaan aika tavalla korkean pH:n multaa saadakseen mansikan tarvitseman pH:n.

Uskaltaisin kyllä perustaa pikku mansikkamaan ihan puutarhamultaan (pussimultaan). Se on kuitenkin yleismultaa, eikä mitenkään voimakkaasti lannoitettua.

Eihän turpeeseen tarvita kuin kalkkia, niin pH nousee! Ja mansikalle saa olla lievästi hapanta, 5.5-6.5.

Tämä pussimullan sopimattomuus ajatus itse asiassa nousi jostain keskustelusta täällä (mitä ehdin plärätä). Tarkoitus olisi kuitenkin saada marja-, ei lehtisatoa.

Harmi, kun kaikissa ohjeissa on oletus että mansikkamaa on perustetaan peltoon tai nurmikolle…Ei tarvitse kuin vähän parantaa sitä…

Itse ajattelin tehdä niille varta vasten laatikot tai vanhoista auton tai traktorin renkaista istutusastiat (värikkäiksi maalatuista).

Löysikin kaipaamani tiedon! Perus säkkimulta onkin ravinneköyhää, jopa mansikalle!

Biolan on tehnyt erillisen kasvusäkin mansikalle (mansikkamaa nimellä). Heidän sivulta lunttaamalla voikin vertailla multasäkkien koostumuksia.

Mansikkamaa ja Turvemulta ovat samaa tavaraa eri paketissa. Liekkö eri hinnoissakin…

Mansikkamaan perustamiseen olen olen oppinut yhden ohjeen: humusta, humusta, humusta! Lehtimultakomposti on parasta ja päälle vaika pussimultaa. Mansikka käyttää lahoamatonta aineistoa ravinteenaan ja multa pysyy kuohkeana, kun humus on lopussa ja maa tiivistynyt, 3-4 vuoden jälkeen on aika istuttaa uusi kasvusto, portaittain ajoittamalla saa aina suuriamarjoja.

Jos mansikka kovasti humuksesta tykkää, niin saattaa olla mansikalle sopiva tahti humuksen hajoamisessa, koska kyllä mansikkakin, kuten muutkin kasvit, ottavat ravinteensa epäorgaanisessa muodossa veteen liuenneina. Ja mansikka saattaa myös pitää siitä, että humus pitää maan  rakenteen ilmavana!

Meilläkin oli aika humuksinen maa, mihin mansikka viimeksi pistettiin ja taisi olla aika ravinteikaskin (hevosenlantakompostista). Hyvin on kasvanut ja tuottanut. Edelliset mansikkamaat ovat olleet tosi savisia, humusta ei nimeksikään. Niissäkin mansikka kasvoi hyvin. Mun kokemuksen mukaan mansikka on hyvinkin joustava kasvi.

Mutta rikkaruohojen kanssa mansikka ei jaksa kilpailla. Sato huononee äkkiä rikkisten seassa.

Perustin aikoinani oman mansikkamaan siten että käänsin nurmikon, keräsin heinät pois , mansikkakangas ja mansikat siihen. Ja hyvin menee vaikka aika savista maata onkin.

Mielestäni mansikka ei mitään hifistelyä kaipaa, jos paikalla on jo maata niin siihen vaan jos ei nyt täysin jankkosavea tai pelkkää hiekkaa ole.

Mistä voisi ostaa mansikan astiataimia, satotaimia, tai jotain josta tulisi hyvä sato jo istutusvuonna? Helsingistä tai ehkä postimyyntinä.

esim Agrimarketissa oli tänään montaa sorttia joissa oli kukkanuput, jopa kukkia. Pitihän sitä 10 kpl hankkia aikaista lajiketta. Uutta minulle oli perhemansikka, isossa ruukussa 3 erilaista tainta, suu makeaksi moneen makuun.

No jos on “tavallinen” taimi ja reilusti kukkia näkyvillä niin paljonko satoa on odotettavissa? Jotenkin ymmärsin että ne satotaimet olisivat ihan erityisiä ensimmäisen vuoden osalta