oletko nähnyt tämän kauppilan sivun? lupaavat siinä satotaimista *miltei täyden sadon*. en katsonut, mitä muut lupailevat kun tein haun mansikka+satotaimi.
Mulla on vanhoista mansikoista rönsytaimia. En vaan tiedä monennestako rönsystä on kyse kunkin taimen kohdalla. Miksi pitää ottaa eka rönsy, mitä vikaa niissä lopuissa on? Kannattaako vaan hakea uudet taimet ja laittaa nuo rönsyilleet johonkin “joutomaalle”, kasvaa jos kasvaa meinigillä?
Jos niissä vanhoissa mansikoissa ei mitään tautia tai ötökkää ole, niin niistä voi aivan hyvin laittaa vaikka minkä rönsyn. Rönsyn rönsyn rönsy ei tietysti välttämättä ole sitten enää niin iso ja elinvoimainen, kuin ne lähimpänä olevat.
Jos rönsy ei ole juurtunut, niin juurtuuko se maahan päästyään?
nimimerkillä: ekaa kertaa sitäkin kasvattava.
Kannattaa ottaa vaan hyvin juurtuneita.
Kiitos. Ja lisää kysymyksiä. Voiko mansikkamaan kunnostaa nyt? Täytyy mm. lisätä multaa ja laittaa muovi ja tietysti kaivella rikkikset pois. Onko myynnissä erilaisia mansikkamuoveja? Itse tiedän vaan sen helposti rispaantuvan.
Minä ostin vahingossa tosin ihan mansikkamuovin nimellä olevan rullan (8€) siinä oli mansikoille reiätkin valmiina. Metrin levystä ja olikohan 20m rulla.
Niin ja mie olen jo kunnostanu uutta, rönsyistä siis.
Huijausta myivät? Reikämuovia jos reikiä on tiheästi, en laittaisi mansikoille kuin pussimultaan. Mansikkakangasta monivuotisille mansikoille, Reikämuovi ja sipulit hyvä ratkaisu.
Eihän ne reiät tihheesti oo , tuota samaa mitä ostin toi sitt vielä paikallinen mansikanviljelijä palasia, leveempää ja hiukan isommasta (300m) rullasta. valmiiks rei’itettyä ne nuo ammattilaisetki käyttää.
No juu, meillä kyllä rei'itetään muovi itse, muovissa on ollut mansikat yli 20 vuotta. Tässä meillä toimii oikein hyvin, mutta tietysti siinä vaiheessa, kun rivejä uusitaan, on kaiken muovin saaminen pois tylsä homma. Ensimmäisen vuoden puskien mansikoiden alle pitää muovin päälle laittaa olkea, koska muovia vasten makaavat mansikat menevät usein pilallle.
Vieläkö voi mansikan taimia istuttaa?
Jos ei pakkasta ole ja muuten säät suosii, niin voi. Meillä on joku vuosi laitettu mansikat lokakuulla ja hyvin onnistui. Vähän arpapeliähän se kyllä on.
Osaisko joku neuvoa montako mansikan taimea voisi istuttaa sellaiseen lavakaulukseen ja montako kuukausimansikan tainta kans lavakaulukseen. Pakko keksiä tämmöisiä ratkaisuja kun ei vielä voi maahan laittaa kun on niin rikkaruohottunut ja pikkumies kovasti odottaa mansikoita. Mustalla muovilla on peitettynä alue mihin laitan kunhan joskus ne rikkikset sieltä kuolevus. Joskohan jo syksyllä ois siinä kunnossa.
Kaisaliisalle kiitos. Hyvä kun laitoit nuo taimivälit varsinkin tuon kuukausimansikan. Nyt on helpompi suunnitella ja mittailla![]()
Ajatuksena oli että osan normi mansikoista siirtäis sitten syksyllä ihan peltoon niin jäisi enempi tilaa noille kuukausimanskoille. Niitä mahtuisi enempi noihin lavakauluksiin ja ovat muksujen mieleen.