Mantsuriankärhö, pensaskärhö; C. mandschurica, C. recta

Mantsuriankärhö

"Korkeus: 1-2,5 m
Valovaatimus: aurinkoinen-puolivarjoinen
Maavaatimus: kuiva-tuore, humuspitoinen, keskiravinteinen
Kestävyys: I-VI
Kukinnon väri: valkoinen
Kukinta-aika: heinä-elokuu
Lisätietoja: Perennamainen köynnöserikoisuus. Pienet (halk. 3-4 cm) ja tähtimäiset, tuoksuvat kukat. Runsaskukkainen. Kestävä! Myrkyllinen."

Särkän perennataimisto

Pensaskärhö

Kukinnon väri: valkoinen
Kukinta-aika: kesä-heinäkuu
Valovaatimus: aurinkoinen-puolivarjoinen
Korkeus: 120 cm
Kestävyys: kestävä
Lisätietoja: Myrkyllinen.

Särkän perennataimisto

Clematis recta kukkii tänä vuonna hyvin.

Mandschurica on edellisen pikkusisko, runsaskukkainen kaunokainen, yksittäiset kukat ovat tosin pikkuiset.

Mikähän rectaa vaivaa kun ei kukan kukkaa ole tehnyt tänä kesänä? Viime kesänä istutin ja laitoin varastoon lannoitettakin ja uutta multaa yms. Näyttää hyvin voivalta kaikin puolin muuten mutta ei kuki!

Voisiko olla liikaa typpipitoista lannoitetta?

Samaa arvelin. Laitoin sitä kanankakka merilevää istutuskuopan pohjalle viime kesänä. Ei se kuitenkaan sen rehevämpi ole kun viime vuonna. Olen lannoittanut punaisella kesäkukka jauheella tänä kesänä.

Istutetaanko mantsuriankärhö “normaalisti” alppi- ja siperiankärhön tavoin vai kuten jalokärhöt?

Mantsuriankärhölle riittää muutama cm syvempään kuin taimipurkin pinta.

Näin vähän tuumailinkin. Kiitos merlin!

Ostin tuommoisen mantsuriankärhön sillä ajatuksella että laitan samaan istutuskuoppaan omenapuun kanssa ja kiipeilisi sitten sitä puuta pitkin, mutta aloinkin nyt empiä kun luin jostain että se on pensasmainen. Soveltuuko se sittenkään tuohon paikkaan?

Mantsuriankärhöä pidetään C.rectan alalajina, ja sillä ei ole tarttumistaipumusta kovin paljon. yleensä sitä joutuu ohjailemaan ritilän lomiin tai sitomaan versonipun (mielellään ennenkuin taittuu maahan) tukea vasten. Eli kyllä käy omenapuun viereen, mutta ekoina vuosina omena voi jäädä tukikepin osaan - mitä lie tekee sen kasvulle…

Et mummielestä, mutta en ehkä ymmärrä tilannetta. ‘Koskaan ei ole liian myöhäistä istuttaa pensaskärhöä.’

Siis kylvitkö (siemenet) vai istutitko (taimet)?

Pensaskärhön ostin tänään puutarhamyymälästä kun hinta oli kohillaan mielestäni. Muistaakseni laitoin tätä siemenestäkin mutta taitaa tovi kestää kasvaa kokoa.

Tuoksuuko mantsuriankärhö kuinka kauas? Siis kuinka lähelle oleskelualuetta voi laittaa jos tuoksut pistää pärskimään.

Ihme ja kumma, en ole koskaan huomannut sen tuoksuvan. Nenäni ei ole kovin herkkä ja meillä se on aika kaukana oleskelualueesta, mutta en ole lainkaan havainnut tuoksua.

Ei meilläkään kovin paljon tuoksu, ja juuri tuoksun takia sen olen hankkinut.Tiä sitten onko siinäkin suhteessa erilaisia kantoja.

Mun on tuotu Eestistä.

on erilaisia kantoja, Kivistikin ja Prannon, jälkimmäinen tuoksuu

Nonni! Ja se mun on just Kivistikiltä varmaan, siskoni toi sen pyynnöstä kun kävi siellä.

Osaatko Kibu… sanoa kuinka voimakkaasti tuo jälkimmäisempi tuoksuu? Multasormessa mainostavat mantsuriankärhöä ja meinasin hakea jos ei tuoksu kovin monen metrin päähän jotta pystyn olemaan läheisyydessä.