Mantsuriankärhö, pensaskärhö; C. mandschurica, C. recta

ei niiden tuoksu mielestäni ole liian voimakasta, kyllä pitää käydä lähellä tuoksuttamassa

Ostin just Multasormesta mantsurialaisen, oikein vasiten kysyin että onko tuoksuvaa kantaa…arvaa tiesikö myyjä? No ei.
Yksi on jo ennestään, muistaakseni Backaksesta joku vuosi sitten hankittu. Nätti ku mikä mut ei tuoksu, ei sitten millään.

Clematis recta, tuoksuu.

Recta on kiivennyt jo 2m korkeuteen, ei vain kukkia näy vielä.

Hiukan epäilyttää tuon määritys rectaksi, mistä on kotoisin?

Mulla on Pensaskärhö,Clematis recta ja siinä on tummat lehdet, ei vihreät. Mikähän sekin sitten on ?

Clematis recta purpurea

Kiitos Kibu, tuohan se on. Keväällä tilasin Korpikankaalta, eikä siinä ollut purpurea nimeä, ainoastaan tuo ,Clematis recta.

Omani ostopaikka Taimiteutari Siuntiosta. Istutin samaan aikaan muitakin joten olen hyvinkin saattanut sekoittaa;-)Pitääpä vielä tutkailla.

Jos vähän saa korjata, Taimiteutari ei ole Siuntiossa vaan Lohjan Virkkalassa

D., en halunnut säikäyttää tai huolestuttaa sinua. Minun silmääni kuitenkin kärhösi lehden muoto on erilainen: yhden lehden alimmat lehdykät ovat sahalaitaiset toisin kuin mitä olen aiemmin nähnyt. Rectallakin on alalajeja vaikka hurumykky, sellaisia mukavia nimiä kuin Clematis recta subsp recta var lasiosepala…

Merlin, ei mitään hätää, voi olla että mun recta on tuolla etupihalla… kun ei vain olisi ihan tykkänään joku eri värinen sekoittunut mukaan, kun siinä pergolassa on teemana valkoinen ja ilta-aurinkoa vasten ihailtavat punaiset:-)

2010 istutettu recta huitelee kahdessa metrissä mutta ei ole eläissään tehnyt kukan kukkaa! Liian kuivassa paikassa ehkä kasvaa mutta annan vettä ja ruusu/kesäkukka/pelargonilannoitetta. Edelleen on todella hyvinvoivan näköinen, kurjenpolvet kukkii varpaillaan.

Minkälaisiin paikkoihin olette mantsuriankärhön istuttanut, jos se kerran ei kiipeile kovin sujuvasti? Vai oletteko vain ahkerasti sitoneet sitä säleikköön?

Mulla on omenapuun runkoa pitkin, mutta olen nähnyt sitä tosi komeana puskana ison kiven kupeessa esim. Tommolan tilalla viime kesänä. Miten se sitten lie siellä Tommolassa sidottu/tuettu, en osaa sanoa.

Viherpeukalo, kiipeääkö runkoa pitkin itse vai autatko jollain konstilla?

Tekisi mieleni laittaa mantsuriankärhö tarhaviinikärhöjen "alle" säleikköön, ja niiden varpaille jotain lehtevää perennaa. Mutta jos tuo mantsurialainen sitten vain rötköttääkin maassa, niin suunnitelma ei ehkä ihan toimikaan… 

Minulla on Mantshuria ollut perennapenkissä,tuen sitä kepeillä,on kuin valkoinen lumipallo.Kyllä se mielestäni toisten kärhöjen sekaan käy,vähän avittamalla kiipeääkin.Kaunis se on,oli miten tahansa.

Tourangelle, ok, kiitos. Eli sopii perennapenkkiinkin. Taidan päätyä siihen, on tosiaan niin ihanan näköinen pilvi valkoisine kukkineen ainakin kuvissa. Ajattelin, että se nimenomaan peittäisi joidenkin kärhöjen hieman paljaat alaosat, mutta olin vähän huolissani tukahduttaako sitten kärhöjen edessä olevat perennat. Toisaalta, pakkokos niitä on siihen istuttaa? Tai jos ainakin jättää enemmän tilaa mantsuriankärhölle röyhytä.

Tässä malttamattomana katselin jo kärhöjen hintoja. Mantsuriankärhön saisi jostain marketista noin 7 eurolla, mutta Sofianlehdossa maksavat 15 euroa. Onko laatu- ja/tai kokoero tosiaan noin suuri?

Laita vain perennapenkkiin,tuet sitä sitten,sen tukemisen huomaat,miten,kun se kasvaa.Sitä voi kiepittää ympäriinsä.Meillä on vielä tuulinen paikka,no,meillä tuulee lähes aina,sen verran aukealla ollaan.

Mutta hyvin on ollut .Tuosta laatueroista ja hinnasta en osaa sanoa,mutta kyllähän kookkaampi lähtee paremmin.En muista mistä ostin,ehkä Päivin puskasta,se on meikäläisen hovihankkija.

Ehkäpä Tommolassa mantsuriankärhökin oli kiveä vasten kasvamasa, mutta silloin kun penttiläisten retkellä siellä oltiin viime kesänä, niin mun käsittääkseni se oli pensaskärhö, joka aivan ihanasti kukki isoa kiveä vasten. Aika samannäköisiähän nuo ovat. Pakko oli silloin pensaskärhö sieltä ostaa.

Sinisointu, osta isokokoinen mantsuriankärhön taimi. Kovin halvat saattavat olla aika pikkusia. Talvehtimista ajatellen on parempi, että ei ole aivan ruippana.