Mantsuriankärhö, pensaskärhö; C. mandschurica, C. recta

Minulla on mantsuriankärhö metallisessa n. metrin korkuisessa perennatuessa, sellaisessa, jossa on kolme tukikeppiä ja yläpäässä pyöreä ristikko. Kasvin edessä on kivi, joka yltää noin tuen puoliväliin. Minusta tuki korostaa kauniisti kärhön kasvutapa.

No enpä menekään vannomaan sen Tommolan kärhön suhteen, mutta mielestäni oli mantsurian kärhö, olin siellä heinäkuun puolivälissä. Omani on vielä niin pieni, ettei ole ollut ongelmia tukemisten kanssa. Jos hankkii mantsuriankärhön, niin paremman puskan saa, jos hankkii ja istuttaa heti kättelyssä kaksi tainta vieretysten. 

Siellä varmaan kukki molemmatkin :slight_smile: Olin siellä heinäkuun ekana päivänä ja pöyristyttävän ihana valkoinen kukkapilvi rönsyili ison kiven takaa.

Mut ei haittaa kumpi oli :wink: Mulla on molemmat :)) Tai itse asiassa useampikin mantsuriankärhö ja yksi pensaskärhö. Ja varmaan vielä lisääkin hankin.

Joo, voipi olla. Mulla on kaksi pensaskärhöä ja yksi mantsuriankärhö, mutta mikään niistä ei ole kovinkaan iso vielä.

Kiitos tukemisvinkeistä, ja tuo talvenkestävyys oli tärkeä pointti myös. Eli hankin kunnon taimet. Nyt vain tarttis vissiin odotella lämpimämpiä kelejä… 

Ostin kukkamessuilta clematis recta purpurean.

Nyt aloin tuota tukemista täällä pohtia, tuo oli nyt jo liki puolen metrin korkuinen.

Ehkä haen agrimarketista tuollaisen samanlaisen perennatuen kuin mun pioneilla on, tosin se on vaan metrin korkuinen ja siitäkin osa uppoaa maahan, eli mahtaakohan tuo kasvaa siitä ihan yli ja ympäri?

Näyttää kuvissa ainakin upealta tuo, toivottavasti onnistuu.

Tarkoitukseni oli laittaa mantsuriankärhö roskakatoksen mustaa säleikköä vasten, mutta jäin miettimään asiaa kun luin tämän ketjun ja ymmärsin että se olisi enempi tuettavaa kuin kiipeävää sorttia. Oisko huono idea laittaakin se valumaan kivimuurilta alas? Siinäpähän sais rötköttää rauhassa :slight_smile:

kuva

Sori, kuva on liian kirkas, mutta mulla tällainen lieriö perennamaisille kärhöille. On siellä mantsuriankärhökin, kun tarkkaan katsoo. 4 mm harjateräsverkosta taivuttelin.

Havina, mitä kärhöjä sinulla tuossa on? Tuo vaalea violetti on niin söötti :slight_smile:

kuva

Mantsuriankärhö lähempää

Satu -71, mandschurican kavereina tuossa ovat arabella ja ember. Kuvassa taitaa esiintyä myös c. viticella abundance, mikä ei tuohon töttöröön kuulu, vaan sen pitäisi kiivetä puskaan...

No niinpä, Arabellahan tuo ihanuus on :slight_smile: ja se mullakin nyt on. Tänä keväänä sen hankin ja se kukkiikin nyt muutamin kukkasin mutta se on niin ruusupuskan ja lyhtykärhö Dianan seassa kasvamassa että raukka varmaan tukehtuu sinne. Tarttee varmaan ensi keväänä siirtää se jonnekin muualle.

Hihuu ja uskomatonta, miun pieni siemenkasvatti mantsuriankärhö on väsänny pari kukkaakin.

kuva

raya, en halua olla ilonpilaaja, mutta nuo kauniit kukat näyttää ihan köynnöskoison kukilta. Jos on se niin tietääkseni ei talvehi ulkona.

No, Sinäpä Bumble sen sanoit, keväällä kuolleeksi julistettu köynnöskoisohan se, sain Karvarilta pistokkaita ja ei ne miun hoijossa oikeen elolle eestyny, tökäsin sitt sen pienen mantsuriankärhön viereen kummiski ja siellä salaa hiukan kasvanu, ei voi köynnökseksi puhutella mutta kuitenkin. Auts, voikohan sitä talvettaa, no, menee jo eri asiaan.

raya, kyllä se mulla on talvehtinut tuolla talviteloilla.

Ahaa ! Kiitos tiedosta.

Mutta ja No niin, en mie ihan hakoteillä ollu kuiteskaan,,,,kyllä sieltä köynnöskoison vierestä löyty mantsurialainenkin kun oikeen silimälasit päässä tutkin. Kukka on, ja nuppujakin monta.

kuva

Sain mantsuriankärhön siemeniä 4 kpl ja nyt jo kolme niistä on itänyt! Tätä en ole ennen kasvattanut, joten innoissani seuraan miten näiden kanssa yhteiselo sujuu. Hyviä vinkkejä otetaan vastaan. Lämmin kiitos siemenistä Hankalinille smiley (Kuvan lisäsin myös tuonne Kylvöt-ketjuun)

kuva

Clematis recta ‘Purpurean’. Öttiäiset ovat syöneet melkein kaikki lehdet…