Mökillä Hämeenlinnassa öttiäiset eivät vielä ole iskeneet viime syksyn alelöytöön (koputtaa puuta). Siinä edessä on tosin hämäämässä karhuvattua, kehäkukkaa ja unikkoa.
Nyt kukkii ekaa kertaa,on ihana!
Kaunis, olen joskus yrittänyt kasvattaa, mutta en onnistanut.
Karvari, minkä ikäinen Sinun mantsurilainen on? Oletko kasvattanut siemenestä vai valmiista taimesta?
teemaa,valamiin taimen ostin ja on nyt toista kesää.
Toivottavasti pärijää täälä.
Mantsuriankärhö lähtee kasvuun tosi myöhään. Alppikärhö on kukkinut täällä jo toista viikkoa. Kaivoin eilen kuolleeksi julistamani rankun vanhan männyt juurakon välistä. Nostettuani juurakon maasta, huomasin uuden kasvun vasta alkaneen mullan alla. Kävin sitten tarkistamassa toisen mantsuriankärhön kasvusijan kaakonsuuntaisen seinän viereltä. Siellä oli yksittäinen piippa ehtinyt nousta pintaan.
Kastelin kärhön ja jään odottamaan runsasta kukintaa. Se nostamani juurakko jää ruukkuun keräämään voimia täksi kesäksi. Korvaan kärhön koruköynnökselle.
Keväällä ostettu C mandschurica
Kesää muistellessa laitan kuvan mantsuriankärhöstä syysasussaan. Kuva on lokakuun puolivälistä. Mahtoiko kuiva kesä vaikuttaa siihen, että kukkaperät jäivät topakasti kiinni? En huomannut samanlaista syysnäkyä edellisvuonna. Siis syksylläkin hauskan näköinen tupsottaja tämä mantsuriankärhö oli; sen versot könöttävät ison kiven päällä kuin suuri tyyny - kivi on etelän puolella itse kasvista. Minulla tämä kärhö on ollut vuodesta 2016 ja ostin sen taimena. Hyvin on kukkinut. Suunnittelen hankkivani näitä muutamiin uusiinkin paikkoihin, joissa on samanlainen järjestely: kärhön edessä isohko kivi etelän puolella.
Punalehtinen pensas aloittaa kukintaa
Ihana pensaskärhö .
Sain taimitapaamisessa Emolta 2 pensaskärhön taimea ja eilen vihdoin se toinenkin niistä pääsi maahan. Piti odottaa että tulppaanin varret oli pois leikattavissa ennenkuin pääsi istutushommiin. Tän päälle painoin sellasen metallisen ehkä n. 1,5 m korkean ylöspäin kapenevan pyöreän pensastuen, josko se olis sille passeli kasvutuki.
Odotan niin ensi kesää
Tollasiako niistä tulee ?
Millasia kasvaa niistä Emon pensaskärhön taimista ? Jos tulee noin isoja puskia niin nyt on kyllä liian ahtaassa paikassa mulla ne !
Mantsuriankärhö on hyvin elinvoimainen. Joka vuosi jaksaa tuon pallon kasvattaa. Tarvitsee vahvan tuen, leikkaus alas keväällä.