Mänty: Vuorimänty, Pinus mugo

Josko katsellaan nyt vielä, meillä vuorimännyt ovat kymmenvuotiaita, eikä niissäkään väri ole mitenkään paras mahdollinen, ruskeita oksia on useampi, mutta hyvin kukkii. Talvella ne olivat kokonaan lumen alla, niistä katkeilikin oksia.

OK, odotellaan. Se ei vaan ole mikään jokakodin kaunistus nyt :frowning: , syvä huokaus.

Ai niin, nyt pitääkin käydä typistelemässä. Tosi pitkiä vuosikasvuja taas tänäkin vuonna kääpiövuorimännyssä.

Huomasin just että vuorimännyssä oli toukkia. Suihkuttelin ne pois, pitää seurata tilannetta.

Ääks, ei kai, pitänee mennä tarkistamaan omat puskat.

Meillä on talon etelärinteessä pari hienoa vuorimäntyä (tai kääpiöitä, en ole varma?), ne on reilun metrin korkuisia ja levyisiä, kauniisti leikattu pyöreään muotoon, tuuheita ja hyväkuntoisia.

Olen itse asunut talossa nyt toista vuotta, ja viime kesänä jäi vuosikasvut leikkaamatta, tänä kesänä en ole myöskään vielä ehinyt toimeen… Onko liian myöhäistä?
Entä mitä tapahtuu jos leikkaan oksia lyhemmäksi, esim. puolesta välistä viime vuoden vuosikasvuja?

Vuorimännyt ovat mielestäni juuri nyt sopivan kokoisia, hyvän mallisia ja nättejä. Saako niiden kasvun jotenkin pysäytettyä tai hidastettua? Niiden ei tarvitsisi mielestäni kasvaa enää yhtään suuremmiksi.

Lisäksi vuorimännyt kasvavat noin kahden metrin päässä talosta ja mieheni on uhannut kaivaa ne ylös kun pelkää että juuret vaurioittavat perustuksia ja pitävät ne kosteana. Mitä luulette onko tästä vaaraa?
Moni oli kysellyt aiemminkin tässä ketjussa vuorimäntyjen juuriston koosta, mutta kukaan ei tainnut oikein osata vastata siihen.

Vuosiversot pitäisi nyppiä alkukesästä, juhannuksen aikaan viimeistään kun neulaset eivät ole vielä muodostuneet eli eivät ole puutuneet.

Niin tiesin kyllä tuon, mutta kysyinkin että mitä minun pitäisi tehdä nyt kun tuo juhannuksen tienoo on parina vuotena missattu. Ja haluaisin nimenomaan hidastaa vuorimäntyjen kasvua enkä tuuhistaa ja kasvattaa niitä enää yhtään isommaksi.

Vuorimännyn juuristo ei ole iso ja jos korkeus on männyllä jo riittävä, niin mie leikkaisin latvat. Eihän se ota jos ei annakaan :slight_smile:

Typistin tänään kääpiövuorimäntyni vuosikasvut ja huomasin niiden olevan täynnä pieniä ruskeita kovakuoriaisia. Tietääkö kukaan, mitä ne ovat, ovatko ne haitallisia vuorimännyille, ja miten niistä pääsisi eroon?

Minäkin tein samaa hommaa kun hain eilen uudet puutarhasakset kaksien jo tänä kesänä hävinneiden tilalle. Typistin latvukset paitsi yhden, siinä oli peukalonpään kokoinen käpy!

Minulla on nyt 4v vanhoja kääpiövuorimäntyjä, joita olen leikannut joka kevät. Tänä keväänä totesin, että alkavat olla jo aika tuuheita. Kysymys siis kuuluu: kannattaako/voiko jättää nyt 1v ja jatkossa enemmänkin väliin leikkauksessa? Eli leikata jatkossa vain ns. tarpeen mukaan? Onko suositeltavaa myös jatkossa leikata vain pisimpiä “hapsuja” eikä ihan joka puolelta?

Jos haluat, että ne pysyy matalana, niin ne on leikattava joka vuosi juhannuksen aikoihin.

Ei siitä suurta vahinkoa tule, jos ei joka vuosi leikkaa. Korkeutta ja leveyttä tulee enemmän eli jos niistä haluaa jotain suojaa nopeasti, voi leikata vähemmän, mutta ei ne sitten ole niin tasaisen somia, tuuheita ja kauniita kuin naapurin joka vuosi leikatut. 

Olen varmaan ainut, jonka mielestä vanhat, ylikasvaneet vuorimännyt ovat hauskan näköisiä! Yhdellä pihalla sain tällaisten kanssa leikkiä, juurelle istutettiin tulppaaneita ja muita kevätkukkijoita. Ovat sellaisessa sorarinteessä että varmaan laukat ja muut sen tapaiset kukat menestyisivät niiden kanssa. Minusta ne käkkyrärungot ovat hauskoja. Jos on vähän vihreää tupsua päässä niin aina parempi, ei kaiken aina tarvitse olla niin pörheää!

Kuvassa oikealla kaksi kääpiövuorimäntyä Pinus mugo ‘‘Mops’’ ja vasemmalla kääpiömänty Pinus sylvestris ‘‘Watereri’’, joka kasvaa pari metriä leveäksi ja korkeaksi.

Kävin Parkanossa metsällä  viikonloppuna ja tälläiseen törmäsin metsässä.

Hieno puu!

Mulla olisi muutama kysymys vuorimännystä jonka sain lahjaksi.

Tämä Pinus mugo mughus on toivottavasti se oikea iso vuorimänty , olisi tärkeää tietää koska se määrää sen istutuspaikan ja pari kääpiötä on tarkoitus hankkia kaveriksi.

Sitten vielä, tämä on pelkkää hiekkarinnettä , kun istutan , laitanko vaikkapa turvetta tai lannoitatta ?

Ja joko heti leikataan vuosikasvua,tämä on vain parikymmensenttinen ! 

Suunniteltu paikka on tuolla lähellä mäntyä, muu kasvusto on luonnonkatajaa ja kanervapuskia.

kuva

kuva

kuvaKääpiövuorimännystäni suurin osa meni ruskeaksi, mutta yksi haara voi hyvin ja jatkaa kasvuaan! Mitä kannattaa tehdä noille neulaset menettäneille oksille? Leikkaanko pois vai annanko olla?