Mänty / Yleistä, Pinus

Siemenestä kasvattamani siperianmännyn leikkasin latvasta poikki kun joku tyhmä istutti sen sähkökaapelin alle. Toivon että pysyy henkissä, aion vielä muotoilla oksia tai sitoa niitä alaspäin…
Kaatui mokoma…

Viime vuoden viron männyt on hyvin talvehtineet.

Kapeakasvuiset

Pinus Nigra “Green tower”

Pinus Sylvestris  “Fastigiata”

Nämä jää aika pieneksi, ei tuu tukkipuita. :wink:

Pinus Heldreichii “Malinki”

Pinus Sylvestris " Globosa Viridis"

Minun suosikki puuni lapsesta asti. :heart_eyes:

Havutarhaan uusi kaunokainen.
Piti heti hakea kun löysin, tätä on aika harvakseltaan tarjolla suomessa.

Pinus schwerinii “Wiethorst”

Woltin`s Gold mänty

Tavallinen metsämänty, jota yritän kasvattaa bonsaina, koska hän päätti tulla ahtaaseen paikkaan.

5 tykkäystä

Hyvä että tuli puheeksi! Mullahan on jo muutaman vuoden kasvanut pieni männyn käppyrä korissa ulkona. Tuo kori varmaan räpsähtää rikki jos sitä yrittää siirtää. Pitääkin tänä keväänä hommata joku iso keramiikkaruukku tuolle männylle. Tuo on nyt noin 80 cm korkea jo, ja mietin, että siitä voisi yrittää väännellä bonsain. Minkähänlainen ruukku kannattaisi hankkia ja miten iso? Olisiko lasittamaton saviruukku paras?

Keramiikka ja saviruukut halkeaa, jos niissä on talvella multa.

Minulla kasvaa ympäri vuoden vuorimänty betoniruukussa (siinäkin halkeamisvaara tosin) ja yhdessä 80 litran valurautapadassa on ollut jo joku 5 vuotta pylvästuija..

Termoruukku varmasti kestäisi myös.

1 tykkäys

En ole tuota mäntyä väännellyt mihinkään suuntaan rautalangoila, yksi oksa ehkä tarttis tuunata eri asentoon.

Mutta olen typistellyt sitä jo muutaman vuoden, jätän vain noin 3-4cm uutta vuosikasvua joka vuosi ja oksista olen karsinut sivuhaarat, että saisin “pilvipuu” efektin.

Tämä on ollut joku 3 vuotta tuossa purkissa.

2 tykkäystä

Minulla on tuon näköinen betoniruukku haljennut.

Tänne oli kallion koloon kylväytynyt pikkuruinen männyn alku, se saa kasvaa tuohon itsekseen.

On niin pieni halkeama , että taitaa tulla luonnon bonsai siihen. Tässä kuvaa kallion päältä myös männyn kasvupaikan vierestä.

4 tykkäystä

Nättiä kallioo.

1 tykkäys