Marian kesäkodilla (III)

Tosi kiva lopputulos! :grinning_face:

1 tykkäys

Mun kasvikaappi on valmis! Tai vielä pitää rapsuttaa etulaseista maalintähteet, mutta muuten!

Materiaalit tässä on viimekesänä puretusta kuistista, vain runkopuut on uutta tavaraa. Kaappi on talon etupuolella, tässä välittyy hyvin tämä meidän talon “kivijalan” korkeusproblematiikka. Mahdun seisomaan suorassa tuossa kohtaa talon alla (=165cm+). Kuistin toisella puolen on avokalliota, tällä puolen sähkö- ja putkivetojen vuoksi matala maakerros.

Kasvarissa asustaa kaksi tomaattia ja ikkunakurkkua altakasteluruukuissaan. Tosin toinen kurkku taisi hukkua ennen ruukutusta. Pitää sen tilalle laittaa avomaankurkku itämään.

Vieressä on viiniköynnös Zilga. Saa lähteä tuosta kiipeämään kohti keittiön ikkunaa.

14 tykkäystä

Wau! Siis todella hieno kaappi! :heart_eyes:

2 tykkäystä

Kiitos! Maalauksella kyllä sai yllätävän hyvin peittoon pienemmät (ja vähän suuremmatkin…) puutteet ja erot materiaalin laadussa :grin:

1 tykkäys

Epäonniset pionit.

Kaivoin pionit esiin juolavehnästä ja muusta ylimääräisestä. Siirsin nämä aikoinaan tähän “turvaan” rikkaruohojen valtaamasta penkistä. Keväisin sipulikukat kasvaa tässä -ja heti perään vuoheputki ja juolavehnä. Ylärinteessä on jokin sitkeä ruusupuska, joka on etälevinnyt myös tähän alatasolle.

Poistin tiilireunukset rinteestä ja etupuolelta, yritän keksiä jotain muuta reunusta. Takaosan jyrkkä nousu pitää saada jotenkin hallintaan, ehkä sinnekin jokin reunus? Tai maanpeittokasvi? Löytyi maakivikin, jonka olemassaolon olin ehtinyt unohtaa.

Eteen siirsin viime kevään siemenkylvöistä harjaneilikkaa, mutta on kyllä auttamattoman matalaa tähän. Jotain muuta on keksittävä. Ja taakse jotain.

Jos maa on pahasti juolavehnättynyt, kaivaisin ehkä pionit ylös ja laittaisin juurikangasta alle ja kohopenkki. Juolavehnästä ei pääse eroon, sen juuret voi mennä metrin syvyydessä. On kyllä niin veemäinen kasvi, ettei mitään rajaa.

1 tykkäys

Mulla on myös hankalia paikkoja. Olen kerännyt pahvilaatikoita, liotan vedessä pehmeäksi levitän pionien alle, kuorikatetta päälle. Myös multaa olen laittanut toiseen kohtaan että lemmikit voi kasvaa alle. Sinne alle jää juolavehnä ym. muut rikkaruohot.

1 tykkäys

Siankärsämökasvusto Flowerburst Fruit Bowl täynnä pörriäisiä:honeybee::butterfly:

11 tykkäystä

Harjaneilikka Pinocchio

14 tykkäystä