Marjakuusi, Taxus

Istutin viime syksynä 8 kartiomarjakuusentainta aidanteeksi puolivarjoon, parannettuun maahan. Missä on vika, kun 7 voi oikein hyvin, mutta yksi keskeltä ei ole kasvattanut uutta kuten muut ja on kellertävä ja neulaset irtoaa? Hengissä se kuitenkin vielä on… Voinko pelastaa sen jotenkin vai pitäisikö tilalle istuttaa jo nyt uusi?

Toisessa kädessä siemenpussi kysyn nyt; laitanko marjakuusen siemenet liotuksen ja kylvön jälkeen suoraan kylmään kasvihuoneeseen, vai pidänkö niitä ensin huoneenlämmössä pari viikkoa?

Mihin aikaan vuodesta marjakuusen siemenet kypsyvät ja ovat pomittavissa? Kävin katsomassa puistossa kasvavia puita ja toisissa oli marjoja, toisissa taas ei yhtään. Haluaisin istuttaa siemeniä kokeeksi mökille kasvamaan.

Toinen kysymys koskisi marjakuusen leikkaamista. Marjakuuset kasvavat nuorempana pensasmaisina vaikka myöhemmin kehittyvätkin selvärunkoisiksi puiksi. Tälläisen havainnon olen tehnyt täällä Jyväskylässä :slight_smile: Voisiko marjakuusta kuitenkin leikata jo nuorempana enemmän pikku puun näköiseksi poistamalla siitä alimpia oksia, jolloin runko erottuu selvemmin kauempaakin katsottaessa?

En ole koskaan yrityksistäni huolimatta saanut marjakuusta lisätyksi siemenistä, vaan olen lisännyt pistokkaista. Marjakuusta voi kyllä ainakin täällä 1b:llä leikellä, mutta itse leikkaisin vasta keväällä, koska muuten saattaisi kuvitella tulevan enempi talvivaurioita (joita ajoittain on tullut vaikeina talvina).

Habakuk, missä vaiheessa vuotta olet tehnyt pistokaslisäyksen? Ajattelin yrittää sitä työpaikan pihassa olevista, kun ne näyttävät niin kauniilta ympärivuoden. Ainakin huokeammalla saisin sitten mahdollisen aida aikaseksi…

Aikanaan suoritin pistokaslisäystä silloin, kun naapuri oli leikellyt omia marjakuusiaan ja materiaalia oli tarjolla. Muistaakseni ajankohta oli joskus kesällä taxusten lopetettua kasvunsa. Pistokkaita otin kohtuullisen runsaasti ja panin niitä viileään paikkaan alakertaan ruukkuihin useampia pistokkaita samaan ruukkuun. Ruukuissa oli hiekansekaista (runsaasti hiekkaa) turvetta. Päälle muovipussi, jossa kulmissa reiät. Pistokkaat otin mieluiten kantalastulla, koska niin jossain suositeltiin (mutta en ole aivan varma oliko siitä mitään erityistä hyötyä). Käytin myös juurrutushormonia, mutta sen hyödyllisyys jäi epäselväksi. Prosentuaalinen onnistumisen määrä ei ollut mitenkään erityisen korkea, mutta kyllä osa jopa teki juuria ja kasvaa nyt pihalla. Liikamärkyys aiheutti paljon pistokkaiden kuolemia mutta osa lienee kuollut ehkä kuivuuteenkin. Jos haluaa kokeilla, niin voisi ehkä tähänkin aikaan napsaista pistokkaita ja kokeilla saisiko ne juurtumaan. Juurutuksistani on jo melkoisesti aikaa, mutta juuria muodostui muistaakseni kohtuullisen hitaasti. Kurkin tuolloin toivorikkaasti kukkapurkkien ala-aukoista, josko juuria näkyisi, mutta menetelmä ei ollut ehdottoman varma juurtumisen havainnoinnissa. Tuolloin lukemassani asiaa koskevassa kirjallisuudessa mainittiin, että juurten muodostuminen ei sinänsä vielä takaa sitä, että kasvi alkaa todella kasvaa ja juuret kunnolla toimia. Omatkin kokemukseni olivat sellaiset, että jo juuria muodostaneetkin yksilöt saattoivat (huonossa hoidossani?) vielä kuolla. Pistokaslisäys onnistui siis välttävästi sisätiloissa ilman mitään kunnollista säädeltyä kasvihuonetta tai muuta vastaavaa.

Iso kiitos tiedoista habakuk! Luulenpa tekeväni kirurgisia toimenpiteitä perjantai iltana poistuessani arkisesta aherruksesta.
Kokeilenkin laittaa ne kylmäkellariin talveksi, saavat olla rauhassa ja käyn vaan kosteudet tarkistelemassa talven aikana. Keväällä katon sitten mitä jää käteen…

Kävin hakemassa toissa päivänä pussillisen marjakuusen siemeniä ja laitoin ne äsken jääkaappiin minigrip-pussissa hiekan ja mullan kanssa. Saa nähdä mitä tuosta tulee. Siementen itäminen voi tosin kuulemma kestää parikin vuotta! :slight_smile:

Minä olen ollut kovin kiinnostunut japaninmarjakuusesta nyt viime aikoina, kun yritän etsiä jotain mukavaa havua pihaan, jossa ei ole muuta ikivihreää kuin yksi tuija. Kuinka nopeaa teidän marjakuusten kasvu on ollut vuositasolla? Osaako kukaan arvioida? Mietin vain, että kuinka kauan joutuu olemaan siinä pikkutaimi-vaiheessa.

Voinko käyttää hankkimaani rodomultaa kartiomarjakuusen (Hichsii) istutuspaikkaan? Viihtyvätkö saniaiset siinä? Nyt olen epävarma kun mullasta en ymmärrä ja neuvotaan käyttämään runsasravinteista tai puutarhakompostilla terästettyä puutarhamultaa.

Rodomulta on oikein hyvä kasvualusta paitsi rodoille myös muille happamasta maasta pitäville perennoille ja havukasveille mukaanlukien marjakuusi.

Eiks marjakuusi poikkea muista havukasveista siinä, että sen kasvupaikka pitää kalkita?

Niin se on, marjakuusille kalkkia. Se parantaa niiten väriä

Omille marjakuusilleni en ole ikinä kalkkia tyrkyttänyt, mutta täsmennän: marjakuusi on ehkä näistä havukasveista se kaikkiruokaisin eli ei ole kovin kranttu kasvualustansa suhteen. Varmaan voi ihan peruspuutarhamultaankin istuttaa. Väri näillä meidän kalkitta kasvaneilla marjakuusilla on kyllä ihan kohdallaan ja marjovatkin joka syksy tosi runsaasti lintujen ja oravien iloksi.

Hania. Oletko itse kasvattanut kalkitsemalla? Kuulostaa hyvältä tuo värin paraneminen. Se tumma väri on kaunis uusien vaaleampien kasvujen kanssa.

Olin ajatellut istutukseen kuunliljoja ja saniaisia lisäksi ja siksi luulin että hapanta täytyisi olla.

Ahdekaunokki onb saanut värin myös pysymään. Oliko sinulla rodomultaa. Luulen nähneeni myynnissä vaaleanpilehtisiä kuin itse tilasin Paratiisista. Toivottavasti tämä sävy säilyy.

Mulle taimistolla sanottiin, että istutetaan hyvin kalkittuun maahan, kun meinasin ostaa marjakuusen. Tiedä sitten mitä tarkoittaa hyvin kalkittu maa.

Mun marjakuuseni juroivat pitkään, useamman vuoden. Yhtäkkiä sitten rupesivat kunnolla kasvamaan kun laitoin kalkkia. Maa on tavallista vanhan pihan puutarhamaata, vähän tiivistä ja savista. Nyt kymmenen vuotta tuossa olleet marjakuuset ovat ihmisen korkuisia.

Mikäs nyt on, kun marjakuusen neulaset kellastuvat, ihan yhtäkkiä ja aika paljon? Olivat pari viikkoa sitten ihan kunnossa. Eivät ole mitään pieniä eivätkä paisteessa, suuri koivu kyllä on turhan lähellä, mutta vettäkin on nyt tullut vaikka kuinka, eikä siinä muutenkaan turhan kuivaa ole.

Olisko kyseessä vanhimpien neulasten normaali vaihtuminen, uusien kasvettua tilalle? Sitä tapahtuu näilläkin, muttei joka vuosi.

Onko kellään tietoa saako mistään marjakuusen kenno- tai muita pikkutaimia aitaan? Vai jatkuuko vaan siementen ostoyritykset…

Sitä normaalia vaihtumista itsekin ensin ajattelin, mutta tuntui olevan niin kovin paljon niitä vaihtuvia, mutta kai siihen sitten on nyt luottaminen.
Kennotaimia ei ole ainakaan valmiina näillä seuduin millään taimistolla, mutta kai niitä voi tilata. itse ajattelin kokeilla pistokkaista lisäämistä, mutten ole sitä vielä ruvennut selvittämään. Onko jollain siitä kokemusta?