kyllä se pistokkaastakin lähtee ja nopeemmin kun siemenestä, mulla vaan ei oo nyt tässä lähellä ketään tuttua keltä sais materiaalia niin sen takia ajattelin koittaa kylvämällä. Koitin niitä kennotaimia kuuklata mutten kans löytäny mistään, tilatut voi äkkiä tulla aika kalliiks tai olla ulkomaisia. Tosin mulle kelpais kyllä ihan hyvin ulkolaisetki, niitähän ne yleensä on kaupoissa.
Toivottavasti on vaan sitä vaihtumista sulla, ettei jäis pysyväksi värimuutokset…
Kartiomarjakuusi Taxus x media ‘‘Hicksii’’
Hei, onko kellään kokemuksia tällaisesta maata myöten kasvavasta marjakuusesta?
Löysin pihastani kaksi kuusta, joissa neulaset litteitä ja kasvavat litteästi oksaa kahta puolen. (Ei siis ympäri oksan tasaisesti, kuten tavallisen kuusen nelaset.) Voisiko kyseessä olla marjakuusi? Tai no kun noihin muihin marjakuusiin vertaan, niin aika erilaiselta näyttää.
Toinen on n. 4 metriä korkea, toinen n. 10 metriä korkea.
Ja kuva matalamman oksasta.
Pihta? Siperian- tm.
ei tuosta pysty sanomaan, tarvitaan vähän sivukuvaa, ja kuvia myös silmuista. Vähän niinkuin ihmisestäkin, tunnistaa kävelytyylistä paremmin kuin nenänpäästä…
Voi olla marjakuusikin. En niitä lajikkeita osaa ja muista, mutta esim. Mustilassa kasvaa kovasti tuollaista leveä- ja pehmytneulasista.
Joo, vois ollakin joku niistä. Täältä puugalleriasta katsoin pihdat läpi, niin ne näytti ihan erilaisilta, sieviltä ja söpöiltä, kun nää mun pihan on lähinnä isot ja harvahkot rohjakkeet, eivätkä erityisen esteettiset kaukaa katsottuna, vaikka läheltä sympaattiset noi oksat. Mutta kun nyt google kuvahaulla katsoin, niin just joku siperianpihta tai vastaava korkeaksi kasvava puu voisi täsmätäkin.
Yritin ottaa kuvia myös sivusta, alta ja päästä, mutta kamera oli mennyt jollekin villille automaatille, vaihteli kuva-asetusta henkilöpoteretista panoraamaan ja vain välillä tsägällä osui lähikuva-asetus. Toi oli ainoa kuva, joka oli jotenkuten ei-sumea.
Mut netistä sattui haaviin pinkasta kuva pihdasta, jonka oksanpää ihan samanlainen ja neulasten kasvutapakin sama. Eli pihdasta olen varma. ussurinpihta on nyt tuon kuvan perusteella ehdolla nimeksi.
http://pinkka.helsinki.fi/virtuaalikasvio/plant.php?id=34768&image_id=34770&prms=
ei missään tapauksessa siperianpihta, siinä on neulaset eri lailla.
Ennemmin palsamipihta, sillä on jakaus oksan päällä. Pihdoilla on sellaiset pyöreät silmut, siitä näkee suvun, neulasista lajin.
Ussurinpihdalla on ainakin uusissa versoissa neulaset enemmän pystyssä.
Mielenkiintoista tietoa annaw noista suvuista ja lajeista ja mistä mikin tunnistetaan. Mä koitan viikonloppuna saada edustavampia kuvia näytille. Kun toisaalta noissa on selvästi se jakausmainen ilme, mutta kun sivusta katsoo, niin on myös pörheyttä. Onpa jännää pohtia ja selvitellä puiden lajia. Neulasten alla oli selvästi kaksi harmaata viivaa. Pinkassa mainittiin jostain ilmarakojen osiin/jonoihin(?) jakautumisesta. En mä mitään muuta erottanut kuin kaksi viivaa niissä siinä alla.
Mutta olen palaava asiaan.
Ilmiselvää on että kuvan oksa on pihdasta, mutta ei missään tapauksessa marjakuusi noilla rungonkorkeuksilla… Ei oikein kykene noihin kasvukorkeuksiin edes siellä päin eurooppaa , jossa olosuhteet ovat otollisemmat!
Palsamipihtaa minäkin veikkaan tuon siistin “jakauksen” vuoksi. Se kyllä kasvaa sellaiseksi resuiseksi, pitkäksi honkkeliksi jos kaikki ei ole ihan kohdillaan kasvupaikan suhteen
Hei,
Olen uusi kirjoittaja näillä palstoilla, lukijana olen ollut jo jonkin aikaa… mutta nyt on tontulla asiaa. Olen viime keväänä istuttanut pihalleni melko aurinkoiselle paikalle kolme Hicksii-marjakuusta, noin metrisiä kaikki. Suojasin ne helmikuun lopulla tekemällä löyhät pussit juuttikankaasta. No, tässä sairaspäivää viettäessäni lueskelin vanhoja puutarhalehtiä ja huomasin neuvon jonka mukaan varjostus tulisi tehdä verkolla, koska juutti on liian tiivis ja ruskeana kerää auringonlämpöä… Olin itse päätellyt, että koska juutti on vaaleampaa kuin vihreä varjoverkko se olisi viileämpi ja koska se on tiuhempi se suojasi paremmin kuin harva verkko… Eli käynkö riuhtomassa juuttipussit pois ja verkotan marjakuuset vai menenkö näillä? Olisi kiva lukea kokemuksista
ja tehdä ratkaisut!
kyllä juuttikangas ainakin tähän asti on toiminut hyvin (tämä “kevät” on niin poikkeuksellinen, että en enää uskalla sanoa mitään varmaa:-/)
yksi hyvä keino on, että vaikka pussit ovat väljiä, niin kuin sanot, niin availe niitä vielä varjon puolelta; pääsee mahdollinen liika lämpö haihtumaan vapaasti. pakkaspeittoahan nuo eivät tarvitse vaan suojaa auringon ylenpalttiselta paahteelta.
usein näkee semmoisia viritelmiä, että kangas on aseteltu seinäksi suojattavien eteen auringon puolelle. tuntuu toimivan ihan hyvin silläkin tavoin.
Kiitos mai-lee neuvosta, kävin availemassa suojia varjon puolelta. Työnsin käteni vielä varuiksi sinne sisäpuolelle, eikä siellä ollut mun mielestä kuumempi kuin ulkopuolella. Tuulikin tuntui menevän juutista aivan mainiosti läpi… Hitsi kun mulle tuli ihan hiki, kun mä sitä puutarhalehteä lukiessa ajattelin että nyt mä saunotan ne puskat kuoliaaksi heti ensimmäisenä keväänä! Täytynee silti jatkaa tarkkailua…
Näin käy, kun istuttaa marjakuusen täyteen aurinkoon Joka kevät marjis muuttuu ikävän ruskeaksi.
En suosittele kokeilemaan.
Kesän mittaan tulee kyllä uusia versoja, mutta ei tämä mikään pihan kaunistus ole. Vihreitä ovat ainoastaan katolta pudonneen suuren lumivallin alle jääneet oksat.
Taitaa olla hiukan kookas siirtääkään?
Minulla kasvaa marjakuusia aurinkoisella paikalla, puolivarjossa ja varjossa. Ikinä en ole omiani suojannut enkä ikinä ole tuollaista kevätruskettumista omilla marjakuusillani havainnut.
Ensimmäiset 4 marjakuustani hankin 25 vuotta sitten ja nyt niitä
on sinne tänne pihalle ripoteltuna kertynyt jo toista kymmentä.
- Tykkään marjakuusista. Vielä kun oppisin oikeaoppisesti leikkaamaan ja muotoilemaan niitä…
marjakuusen kasvatus auringossa vaatii erityisesti PAKSUN multakerroksen ja hikevän maan muutenkin! Tähän lisäksi vielä suoja kuivattavilta pakkastuulilta ja silloin voi odottaa marjakuusen menestyvän myös auringossakin.