Anopille sanoin tänään että keräsin villivadelmia litran verran ja laitan ne saskatoonien kanssa yhdessä hilloksi huomenna. Hän sanoi että oli niitä marjoja tuoreena pensaasta syödessään miettinyt että jotain se tarvitsisi siihen mukaan, ja oli miettinyt sitruunaa. Tuo lime menee aika samoihin eli samansuuntaiset ajatukset hänellä ollut suokukan kanssa :)
Onko sulla suokukka jotain ohjetta siitä kuinka paljon limeä laitat, ja miten sen kuoren sinne "piilotat" ?
Luin just netistä että saskatoonin marjat täytyy murskata ellei halua että ne pysyvät kokonaisina. Niitä voi esimerkiksi paistaa ja sopivat hyvin vaikkapa possunlihan pariksi. Jonkin verran laitan kyllä niitä marjoja sivuun ja testaan ruuanlaitossa :)
muoks - nyt on hedelmissä ja marjoissa :)
Olen laittanut yhden limen kuoret ja mehut n 2-3 litraan mustikoita, maistuu kyllä hyvin.
Tulee löysempää kuin muuten hillosokerilla, eli varmaan hapokkuus tekee sen.
Raastan kuoren hienolla raastimen terällä.
Tein äsken niistä saskatooneista ja vadelmista hilloa, hyvää tuli. Suhteet ehkä niin että n. 2 kg saskatoonia ja jonkin verran alle 0,5 kg vadelmia.
Vien (ex)anopille maistiaiseksi purkillisen kun seuraavan kerran piipahdan. Uskon että maistuu :)
Onko kenelläkään kokemusta marjatuomipihlajan lajikkeesta 'Obelisk'? Pitäisi olla kapeakasvuinen. Tekeekö juurivesoja? Ja minkä makuiset ovat marjat?
Minulla on saskatoon pikku puu versio…ikänä en ole marjoja maistanut kun hippusen ennen kypsymistään ne menee parempiin suihin…enkä ole verkottanut.
Mun piti myös viime vuonna tehdä hilloa saskatoonista.
Marjat vaan ehti häipyä ennen.
Eli tarvii varmaan verkottaa, jos itse haluaa syödä.
Paljon on marjoja ja kaunis kukinta keväällä.
Aika kapea korkeakasvuinen tuo on, mutta lajiketta en kyllä muista.
Jep marjat pitää kyllä suojella linnulta. Matalammat lajikkeet on hieman helpompi suojata, mutta joka tapauksessa pensas kasvaa suureksi. Viime kesänä sain kymmenisen litraa marjatuomipihlajan marjoja - ne on kaikki jo syöty aamupuuron päällä!
Meille on tulossa marjatuomipihlajia ensisijaisesti koristepensaiksi ja näkösuojiksi. Syötävät marjat olisivat vain ekstraa. Nyt tietysti tulee ekana mieleen, että aiheuttavatko nuo vain turhaa sotkua. Marjojen menetys ei tässä kohtaa ehkä niin harmita, mutta jos kaikki paikat ovat jatkossa ihan sinisessä linnunkakassa, niin se on kyllä vähän mälsää...
Semmonen epämääränen muistikuva on että ei sotkis…
Tuollaisen Obeliskin tuohon talon nurkan ja pihatien väliin juuri pari viikkoa sitten istutin. Valintaan vaikutti juurikin tuo kapeakasvuisuus, jota vielä paikalliselta puutarhurilta tarkistin. Emo kuulema alle 1.5 metriä leveä halkaisijaltaan. Pienimmän pyysin ja varmaan pisimmän sain. Takaluukusta kun pujotteli vänkärinpuolen jalkotilaan, niin vielä latvaa joutui taivuttamaa, jotta sai luukun kiinni (auto mallia henkilökuljetin). On nuppuja täys, saattaa päästä maistamaan.
Ajattelin istuttaa marjatuomipihlajaa ja olen lueskellut kaikkea mahdollista eri lajikkeista niin tältä palstalta kuin muualtakin netistä. Täällä törmäsin sitten Korpituomipihlajaan, jota joku sanoi paremman makuiseksi. Olisin kiinnostunut laittamaan sitäkin kokeeksi muttei tunnu löytyvän mistään lisätitetoa eikä varsinkaan kasvia myynnissä mistään… Osaisiko joku vinkata mistä sitä löytyisi myynnistä ja onko tietoa missä vyöhykkeellä asti se menestyy? Minkä kokoiseksi kasvaa? Kaikki muutkin lisätiedot otetaan ilolla vastaan.
Härkätien Herkussa ensimmäiset marjat jo kypsiä
Kävin anopin saskatoonista tänään keräämässä kypsät marjat pois. Jonkun verran jäi vielä raakoja, melkein kaikki kummiskin keruukypsiä jo. Arviolta parin litran verran tuli marjoja yhdestä puskasta, ehkä vähän enemmän. Aamupäivällä hain viitisen litraa mustikoita metsästä, ja meinaan noista yhdessä keittää hilloa. Katsotaan mille se maistuu, uskon että hyvälle.
Hei!
Säilyttääkö marjatuomipihlaja pitkään lehtensä syksyllä?
Tänä vuonna linnut on jostain syystä jättäneet saskatoonit rauhaan ja mulla on ainakin huomiseen aikaa tyhjentää pensaat. Ihan joka vuosi, yli kymmeneen vuoteen en ole saanut kuin muutaman maistella ja sitten tulee rastaat. Sato on runsas, marjat isoja, kahden pensaani oksat on vaakasuorassa marjojen painosta. Osa on pudonnut varmaan sateella. Mitä te teette niistä? Miten nuun keitokset viime vuonna onnistui? Voisiko noita terveyspommeja soseuttaa ja pakastaa?
Satoa on paljon mutta raakoja minulla vielä. Joku lintu siellä käy jo vierailemassa lähti kun Outan kanssa käytiin tarkistus kierroksella.
Täälläkin outoja lintuja kun eivät olleet tyhjentäneet pensasta. Eka kerran sain n. 2 litraa marjoja kerättyä ja laitoin pakkaseen. Ovat kuulemma erittäin terveellisiä syödä - enemmän kuin mustikat - voi käyttää leivontaan, kuivata, hillota, mehustaa jne…
Hassu kysymys. Kaikissa kuvissa saskatoonin marjat näyttää pyöreiltä, mutta minun puskissa ne on enemmänkin soikeita. Aloin epäilemään, että ovatko nuo sittenkin isotuomipihlajaa. Miten ne erottaa? Vai onko muillakin enemmänkin soikeita marjoja kuin pyöreitä?
Täällä marjat on pyöreitä. Myös tuohituomen marjat (joita on tänä vuonna todella paljon) on pyöreitä. Uskaltauduin maistamaan kun tässä iässä ei ole väliksi mitä suuhunsa laittaa. maistui samalle kuin marjatuomipihlajan marjat mutta vähän kivisempiä.