Nämä ei kyllä ole pyöreitä vaikka kuinka tuijottais. Kypsiä marjoja on ihan kauhiasti, ja just pukkasin piirakan uuniin. Nyt aloin epäileen, että oonko ostanut jotain ihan muuta puutarhalta kuin saskatoonipuskia. Lehdet on kyllä ihan oikeanlaiset ja kukatkin tuoksuvat ihanasti keväällä. Kaunis syysväri. Mutta marjat on suippoja, ja ihan kypsinä jo ihan soikeita. :blink:
Tässä viellä kevätasussa.
Obeliski
Minun saskatoon on tosi paljon pienempi, pari pientä metristä piiskaa vain. Anopin luota pari vuotta (vai vuosi ?) sitten kaivettu alku jonka nyt siirsin kasvamaan sinne uuteen kotiin. Se vaikuttaa selvinneen paikan vaihdoksesta sillä se kukkii tällä hetkellä niin runsaasti kuin pari piiskaa nyt vaan voi kukkia
Pöhlöks se on tullu.
Onhan tämä jokin tuomipihlaja? N. 4-metrinen puska.
Tänä vuonna rastaat teki hyökkäyksen kun marjat alkoi punoittaa mutta kun laitoin muutaman ison pöllönsilmäkarkoittimen niin mokomat marjavarkaat hävisivät naapureistakin. Olen syönyt viikon verran kypsiä marjoja aamupuuron kanssa ja mietin millaisiksi nuo menee pakastaessa. Kannattaako? Tänä vuonna marjoja tulee valtavasti ja ne on poimittava varoen koska muuten niitä putoilee maahan, hiuksiin ja paidan sisään. Sormiin tulee voimakas mustikan väri joka pysyy monet pesut.
Minulla on kaupasta hyvin pienenä ostettu pensas joka on jo 4-5 metriä korkea josta on hankala kerätä ja toinen jonka emo on tuotu pikku juuriversona Suomeen. Se tekee valtavasti uusia juuriversoja joita olen katkonut lapiolla ja nostellut irti. Marjat on saman mallisia ja makuisia. Sitten pihalla on hontelo ja siro tuohituomi joka tekee samanlaisia marjoja. Onko ne syötäviä?
Sain taimen siskoltani pari vuotta sitten. Eikö pirskatti viime talvena rusakot järsineet sen aivan tyngäksi! Latvan ja oksat. Nyt siinä pikkutikussa on uusia versoja, mutta en saanut maistiaismarjoja vielä, niinkuin odotin. Verkotusta siis sillekin…
Räkätit ja pikkutirpuusit vei saskatoonit ja osa kuivui pensaisiin.
Ns. kukkapenkkiin päätyi tuo rusotuomipihlajakin. Tuossa on näkösällä, eikä tarvi pelätä, että jää auton tai traktorin alle. Älkää nähkö törkyjä ja juolantappomuoveja. pliis.
Kukaan ei varmaan arvaa, mitä oli kerroskatteen alimmainen
Saskatoonin marjat tuli kippuroita parina vuonna, niinpä se sai lähtöpassit. Pari kolme vuotta teki hyvät marjat ja niistä kilpailin lintujen kanssa. Taitaa olla sen ominaisuus että marjat “kippuroittee” kun kasvi vanhenee.
Bobbie, eihän tuolla ole tuomen kanssa muuta tekemistä kuin suomenkielinen nimi. Että eikun tappelemaan räkättirastaiden kanssa syksymmällä!
Kuva kääntyi itekseen vaakaan mut varmaan saat selvää ?
Mä sain entiseltä työkaverilta niitten pihassa kasvaneista rusotuomipihlajista juurivesoja kesällä 2005. Nyt tämä ihminen on jo kuollut. Ja mulla on muistona hänestä ne puut.
Tekeekö teillä marjatuomipihlaja (saskatooni) vuodesta toiseen hyiä marjoja… Meillä pari, kolme kertaa teki hyviä marjoja, sen jälkeen kuivia kippuroita. Ötököitä en niissä nähnyt.
Voisikohan tämä olla marjatuomipihlajan siementaimi? Taikka sitten isotuomipihlaja? Osui pihalla silmään ja marjatuomipihlajapensas on noin 15 m päässä eli linnut voisi olla asialla.
Marjatuomipihlaja Smoky nimellä ostetut ei ikinä ole tehnyt näin suuria marjoja. Maksimisatoa voidaan odottaa kun kasvusto on 12–15 vuotta vanha. Tuoreena ahmin ja linnutkin tykkää. Leikkaan vanhimpia versoja, yritän pitää matalana monirunkoisena.
Pienempi on terttu on vain marjatuomipihlaja nimellä hankittu.
Minun päälle 10 vuotta sitten ostettu pensas näyttää paperin mukaan olevan Martin. Nyt siinä on ensimmäisen kerran isot marjat. Harmi vaan että suurin osa huitelee siellä neljän metrin korkeudessa. Tänään otin pitkävartisen oksaleikkurin, kaksi vanhaa lakanaa ja laitoin lakanat pensaan alle ja mies katkoi latvuksia. Yhdessä niitä sitten perkailimne. Yhtään ei harmittanut koska pensas on ylikorkea ja ei sitä kaljuksi niluttu. Nyt olen kahdella kerralla saanut siitä yhteensä kaksi perattua ämpärillistä. Se kanadan saskatoon on vielä keräämättä kokonaan ja sen meinaan katkoa myös matalaksi. Tänä vuonna en pääse mustikkametsään joten nämä ja vähät vadelmat on puuromarjoina. Edelleen katsoin pää vinossa tuohituomea, onko ne marjat syötäviä. Isoja nekin on.
7 litraa kerättiin eilen, lisää kerättävä on paljon kypsymässä. Kuvan otin vasta kun oli puolet jo kerätty.
Leikkaamalla pidetään monihaaraisena ja matalana. Vuosittain tyvestä poikki vanhimpia, korkeimpia versoja ja muitakin lyhennetään/tuuheutetaan keväällä lehdettömänä.
Meillä ei tuu Obeliskiin kuin muutama marja :ermm: ne on hyviä. Martin vasta pieni puolimetrinen alku ja Härkätien Herkkukaan ei vielä kukkinut.