Marjatuomipihlaja (Saskatoon), Amelanchier alnifolia

Minun saskatoonit menee parempiin suihin. Oksat on niin korkealla että mustarastas popsii niitä kuusen oksalta kuin tarjottimelta. Olen nyt kesällä miettinyt että leikkaanko sen kokonaan alas, niin kuin marja-aronian joka kestää leikkauksen. Tähän asti siitä on vain kuivia oksia leikattu juuresta. Mutta pitänee odottaa kevättä ja toimia Valtsun ohjeiden mukaan, vai leikkaatko vain keväällä? Minun saskatooni on noin saman ikäinen ostettu 2005.Ja Smoky on minunkin.Tai minulla on useampi siemenestä kasvatettu , toinen samanlainen roikale, muut pienempiä, nuorempia. Aivan mahtava sato on Valtsulla eikö teillä linnut syö niitä ollenkaan?

Rusotuomipihlajalle en löytänyt oma ketjua niin laitoin täne. Härkätien Herkku on tänä vuonna erikoisen satoisa ja kun marjat ovat todella hyviä niin sekös mukavaa.

Kylläpä on hieno, marjat lienee linnuillekkin herkkua.

Marjojen verottaja, tää tekee niistä ruttuisia rikkonaisia

20 litraa kerätty, notkuu oksat taas kun kypsyy lisää

Just iltapäivästä otin mummokännyllä siskon puusta kuvan! Kauempaa luulin kirsikaksi, kun marjat on aivan valtavia! …äh… olkoon sitten kyljellään…

Tänä keväänä sattui vissiin kukinta aika sopivasti kun oli lämpöiset ilmat ja pölyttäjät liikenteessä.
Ainakin satoa saa paljon kun kehtaa vaan naplata niitä. Olishan se mainio kerätä kerralla kaikki mutta kun kypsyvät niin eri tahtiin. 
Hyvähän tuo on korvaamaan mustikan kun niitä ei täällä ainakaan ole.

Keräsin tänään vähän yli puoli ämpärillistä marjoja. Laitoin mehumaijaan kaiken alle muutaman omenan pudokkaan pilkottuina, puolisen litraa vadelmia ja toisen mustia viinimarjoja ja litran verran punaisia viinimarjoja ja kiehautin siitä mehun isoon kattilaan. Lisäsin sitten hillosokerin ja keitin puolisen tuntia ja purkitin. Kaikissa oli osa ihan raakaa joten laskin että saan purkkikaupalla hyytelöä. Niin sainkin. Maistatin sitä jäähtyneenä kolmella miehellä eikä kukaan tiennyt mistä se oli tehty mutta kehuivat että hyvää on ja että huomenna paistetaan (=minä paistan) lettuja. Lyö kuulemma laudalta mansikkahillon ja se on paljon sanottu. Aika näyttää teenkö vielä myöhemmin lisää hyytelöä koska kovat sateet ja marjojen paino ovat kääntäneet pensaan vaakatasoon🙁. Kerääminen oli todella helppoa.

Heinin kuvassa on pensaassa kiiltävät lehfet, meillä oli lehdet sellaiset himmeäpintaiset. Marjat oli saman näköisiä kuin Valtsun kuvassa tuossa edellä.

Saskatoonin marjathan kypsyy punertavan kautta eli raakana on punertavat ja kypsänä siniset.

Minun huomio kiinnittyi noihin lehtiin, minulla ne oli erilaiset kuin tuolla edellä. Lienee ollut huonolla hoidolla meillä…

Olisko tuo sitten kuitenkin puna-aronia, kauniin on!

En ole kuullutkaan puna-aroniaa. Onko marjat hyviä vai onko mauttomia nijn kuin marja-aroniassa…

Marjat ovat aika mauttomia, mutta ne sopivat hyvin esimerkiksi mustaherukan tai vadelman kanssa mehuihin. Marjat ovat erittäin terveellisiä/
https://puutarha.net/kasvikortisto/pensaat/puna-aronia_664.htm

Tuohan on näppärän kokoinen kun ei tule kovin korkeaksi. Mustamarjainen aronia kasvaa hurjasti klorkeutta, olen sitä leikannut. 

Minulla on ihan ehta saskatoon ja silloin kun sen marjat on sinisiä, ne on jo ylikypsiä ja putoilee pois. Silloin niitä on vaikea kerätä kun ne tuppaa litistymään sormien välissä. Sen sinipunaiset marjat on tosi herkullisen makuisia. Vertaan makua siihen ostettuun marjatuomipihlajaan joka on simmonen jalostettu ja jonka marjat ei todella maistu pahvia kummemmalle. Vrt metsämustikka ja pensasmustikka, on niissä eroa.

Voisiko tuo Piivin punamarjainen olla Rusotuomipihlaja.
Kävin lehtivertailulla.

Ylin Marjatuomipihlaja Obelisk (Amelanchier alniflora Obelisk) Kotoisin Ahosen taimistolta. Lehti puun alaosasta, joten ei suurensuuri, isommat ylempänä. Herkulliset marjat.
Keskimäinen Martin (Amalanchier canadensis ) Savonlinnan taimistolta, vielä ihan vauva ja murkut yritti tehdä pesää juurelle, eli hieman heikkohappisen värinen.
Alin Rusotuomipihlaja Härkätien Herkku (Amelanchier lamarckii) Viheropeukuilta, pitäis olla kotimaista kantaa. Keskikokoisen lehden nappasin. Rääpäle tämäkin vielä, ei oo kukkinut, mutta ihan kivasti lähtenyt keltapäivänliljapenkissä kasvuun.
Lattarit kopsattu myyjän sivuilta.

Saskatoon kukkii jo

Tämän pitäisi olla rusotuomipihlaja Härkätien herkku, ekat kukat.
Marjatuomipihlajista Obeliski nupulla ja Martin vielä omasta mielestää liian pieni kukkiakseen.

Huomasin tuolla toisessa ketjussa et Valtsu kertoi leikanneensa saskatoonia. Rupesin miettimään että ei kai sitä leikata tartte. Vai tartteeko :thinking:
En oo omaani koskaan leikannut, kasvaa pystynä kapean pensasmaisena.