Mistähän johtunee, että meillä kahdesta tasan yhtä vanhasta saskatoonista toinen tekee tänä vuonna jo toisen satonsa, tosi roimasti raakileita joka oksassa, ja toinen ei ole vielä kukkinut kertaakaan. Kasvupaikkakin on molemmilla samanlainen.
Oliskohan maan laadulla kuitenkin eroa. Mullakin 2 saskatoonia, jotka olivat monta vuotta metsämaassa (ilman kukintaa) ja heti kun toinen siirrettiin savimaahan niin tuli seuraavana vuonna kukat.
Tai sitten on vain sattumaa, ehkä ne ovatkin yksilöitä ![]()
Tuskin siinä maassa kauheita eroja on kun noilla on etäisyyttä ehkä sellaiset 3-4 metriä. ![]()
Saskatoon. Minulle ihan uusi tuttavuus.

Laita verkko päälle ettei linnut syö marjoja.
Naapuri keräsi eilen kypsät saskatoonin marjat omista 3 vuotta sitten tosi pieninä istuttamistaan taimista, 3 kpl. Sai 10 litraa satoa ja toi mullekin maistiaisia. Onpa ne hyviä, mietoja ja mehukkaita. Kyllä tuollainen on pakko saada!
Tyttäreni anopin pihassa saskatoonin kuvasin, eli minun ei onneksi tarvitse verkottamisesta huolehtia. Pensaita on monta ja kaikki täynnä marjoja. Ainakaan toistaiseksi eivät ole kelvanneet linnuille, vaikka osa on jo ihan kypsiä.
Minä istutin kolme vuotta sitten saskatooneja aika huonoon paikkaan hakattuun metsämaahan. Viikonloppuna poimin litran kypsiä marjoja ja keittelin niistä eilen kolme purkillista hilloa.
Syksyllä täytyy siirtää saskatoonit parempaan paikkaan vanhaan peltomaahan, jos ne vaikka alkaisivat tuottamaan paremmin. Siemeniäkin olisi, koska murskasin ja hieroin marjat siivilän läpi. Siemenistä ei vaan aina kasva yhtä hyvin marjovia puskia, joten en tiedä kannaattaisiko niitä kylvää.
Meillä on tulossa ihan hyvin marjoja, nuokin kypsyvät vaan niin eri tahtiin. Osa jo kypsiä osa aivan pieniä vihreitä:( Ja on siellä homeisiakin:(
Kokeilupiirakka Saskatoonista…

No joo, miksihän taas tuli kaks kuvaa???
Onpa herkullisen näköstä piirakkaa.
Tulispa joskus noin paljon marjoja että vois kokeilla.
Sain ekan kerran muutamia marjoja, joita linnut kävi maistelemassa heti kun vähän väri muuttui.
Sitten keksin sitoa pieniä harsopussukoita noita muutamia marjoja suojaamaan ja nyt ollaan muutama saatu jo maistaakin. Todella makeita ja hyviä.
Jos joskus saan täyden sadon niin joku harsoviritys on kyllä ihan pakko tehdä ![]()
Olen jo n kolme litraa kerännyt, mies syö niitä sellasenaan jogurtin kanssa. Nyt litran laitoin pakkaseen. Tulee paljon, kun vasta vähän kypsimpiä olen kerännyt. Piirakan maku on tosi mieto, mustikkapiirakka on parempaa:) Vielä linnut on antaneet olla rauhassa, en ole laittanut verkkoja, on niin hankala virittää kun ovat niin korkeita.
Tänävuonna tulee hyvä sato. Sunnuntaina keräsin 6-7 litraa, puolet omaan säilöön ja loput vein ystäville. Raakoja kyllä vielä jäi paljon pensaisiin.
Paljon näytti tulevan ja olin jo huolissani, että joudun hillon keittoon. Eilen oli kuitenkin linnut löytäneet marjat ja pitäneet huolen, ettei tarvitse keittohommiin ruveta:)
Nämä marjatuomipihlajat hommasin koristepensaiksi enkä lajiketta pistänyt merkille. Marjat ovat hyvän makuisia, suoraa pensaista olen syönyt kun sato ei kovin suuri ole näin pienistä pensaista. Hilloa vois joskus kokeilla mutta luulen että mustikka kyllä päihittää piirakassa saskatoonin kuten PirjoA tuossa edellä tosesi.
Monipuolinen pensas, kasvaa nopeasti, kaunis kukinta ja marjat päälle ![]()
Katos, puskan juurella kasvaa harjaneilikkaa…
Minä haluasin kokeilla tämmösen piirakan tekemistä.
http://www.acanadianfoodie.com/2011/08/18/traditional-canadian-prairie-saskatoon-pie/
Minä tein hilloa tämän reseptin mukaan http://www.acanadianfoodie.com/2011/04/14/saskatoon-berry-jam-the-traditional-recipe-with-berries-from-my-own-garden/
Siihen, kuten tuohon piirakkaankin, lisätään sitruunankuorta ja se saa makuun lisää raikkautta.
Saskatoonien oksat notkuu suurista marjoista, mutta tuo sade estää niiden keräämisen. Kolme pehkoa(puuta) verkon alla ja kolme taivas alla lintujen lokattavana.
Minä ajattelin kerätä saskatoonit, punaherukat ja tyrnit isoihin pakastepusseihin ja pakastaa. Viime talvena hoksasin pakasteessani olevan kyseisiä marjoja kokonaisina ja jokaista lajia muka ei tarpeeksi mehumaijaan. Laitoin sitten maijaan kaikki sekaisin ja mehustin. Tuli mieluistani mehua. Mehustusjätteet, siis marjat sosemyllyyn ja sen jälkeen hilloksi hillosokerin kanssa. Ihanaa hilloa!! Siemeniä en saa syödä, mutta veljeni neuvoi kuivattamaan jääneet siemenet ja pamilla murskaksi.
Saskatoonia kerätty sankollinen ja paljon jäi kerättävää. Yksi pensas kypsistä vasta tyhjennetty.