Marjatuomipihlaja (Saskatoon), Amelanchier alnifolia

En yhtään muista mistä on ostettu, mutta jos ohiajaessasi poikkeat, niin voin napsaista pari oksaa.

Meidän saskatooni oli pakko hätätilassa kietaista harsoon kun rastaat olisivat popsineet muuten kaikki vähänkään punertavat marjat.

saskatoonin haamu

Tykkääkö tämä saskatoon huonoa happamasta maasta? Eli pitääkö mun kaivella kunnon oja ja vaihtaa mullat ja lisätä hiekkaa tuohon vanhojen kuusien kohdalle, jos aion näitä siihen laittaa aidaksi? savistakin siinä on. Niillä olisi tuulensuojavirka, eli kuinka tiheään niitä sitten pitäisi olla, että mahdollisimman pian olisi jotain hyötyä, vai olisiko parempi vaan laittaa sitten vaikka koivuja väleihin tai eteen joksikin aikaa? 

Mulla ollut saskatoon 6 vuotta mökillä. Kaivettiin iso kuoppa johon laitettiin puutarhamultaa, ympärillä sitten onkin ihan metsämaata. Tänä vuonna ekan kerran teki 5 marjaa. Keväällä siirrettiin toinen 6 vuotias yksilö kotiin kohtalaiseen kuoppaan hyvään puutarhamultaan ja savimaata ympärillä, ei tainnut oikein tykätä siirrosta kun nyt on kuivettanut joittenkin oksien lehdet, eikä siinä ole marjan marjaa. No ens vuonna saan hyvää vertailua kummassa paikassa viihtyy paremmin.

Meillä maa on sellaista perushapahkoa, savi tulee vastaan n. 20-30 cm syvyydessä, ja saskatoonit viihtyvät mainiosti. Riittävä kosteus ja ravinteinen maa taitaa olla tärkeämpi pointti, koska ne siirrettiin kitumasta kuivasta rinteestä, jossa oli sellaista soraista roska"multaa", jota oli aikoinaan epäviisaasti sinne kärrätty.

Samaa mieltä kuin Puunainen, kosteutta ja ravinteisuutta tarvitsee - siis savimaa on hyvä.

Meillä saskatoonit kasvavat ojanpenkalla savimaassa. Maata ei ole parannettu mitenkään, se on entistä viljelysmaata. Juuristoalue on ruohosilpun kippauspaikkana. Pensaat kasvavat voimakkaasti ja ovat täynnä marjoja.

Minun pieni ja uuttera, kolmatta kesää kasvaa mulla. Joutui paikansiirtoon alkukesästä, juuri kukkimisen loppuvaiheessa. Ajattelin ettei jaksa ainoatakaan marjaa tehdä, vaan toisin kävi! Marjat on tietty pienmpiä kuin viime kesänä, mutta on niitä enemmän. Aivan ihana kasvi,tykkään tosi paljon! :slight_smile: Ja totta, vettä se tykkää juoda, ja kohtuullinen alustakin saa olla. Mikä meillä tarkoittaa savimaan ja mustan mullan sekoitusta.

Pari litraa keräsin saskatoonia, Smokey lajike ja makeita kuin mitkä. Huomaan kasvaneen puumaiseksi ja leikatahan sitä pitää ja paljon tulee pistokkaita. Nyt on pulma leikkaanko keväällä ja saan pistokkaat juurtumaan ja menetän sadon? Vai leikkaanko nyt, tökin pstokkaat hyvään multaan ja ne eivät juurru?

ehkä ennemmin kannattais irrottaa juurivesoja tyveltä?

Ainoan juuriverson siirsin keväällä ja jo kahvikupillinen marjoja tuli. Ehkä taivuttelen pidempiä versoja maahan ja laitan kiven taas painoksi, juurtukoon lisää.

Petyin “Thiessen” saskatoonin marjojen makuun, tai oikeastaan maun puutteeseen. Makeita olivat ja meheviä sateisen kesän ansiosta kai mutta ei happoisuutta eikä muutakaan makua.

Tuo on "Smoky" (ihmeekseni löysin nimen tallennettuna) minä tykkään kovasti. Kukkii komeasti, toivottavasti tulee paljon marjoja. Viime vuonna ostin "Martin"- nimisen, mutta ei näköjään vielä tänä vuonna marjo.

Annemamma - Sulla on tosi upea puu, kuinkas vanha se on? Suojaatkos puutas mitenkään linnuilta, olen kuullut että marjat olisi kovasti lintujen herkkua. Mulla on vasta ekat “kukkatupsut” ja vain 13 kpl, enkä haluais että linnut syö ne kaikki.

Puu/ pensas on ostettu vuosina 2007 tai 2008. On pakko suojata hyvin. Ensimmäisenä vuonna kun en sitä ymmärtänyt, niin linnut söivät yhdessä yössä koko pensaan tyhjäksi.

Pöh, vielä korjaus tuohon nimeen. Minulla on myös kaksi marjatuomipihlajaa, jotka on ostettu ilman lajinimeä, voi olla myös sellainen .

Tekee muuten paljon juurivesoja.

Ikinä en ole marjoja saanut kuin maistaa, mutta hyviä ovat, siis linnut syövät heti. On osa jo niin suuria puskia, että millään ei saisikaan suojattua, mutta on mulla pienempiäkin. Voi kun kerkiäis ja sais aikaiseksi kokeilla suojaustakin. Mun tuomipihlajat on puskia ei puita. Eivät ole haitaksi asti tehneet juurivesoja, vaan nätisti vaan ihan viereen. Enkä ihan satavarma ole, ovatko marjatuomipihlajia vai isotuomipihlajia, mutta marjat ovat hyviä. Mistäs ne erottaa? Kyselen vaikka nimimerkistäni päätellen voisi luulla, että noista enemmänkin tietäisin.

Meillä myös tuo Smoky ja toinen marja tuomipihlaja ilman lajikenimeä.Smokyn marjat ovat paljon maukkaimpia,ja myös ampiaisten herkkua.

Smokeyn marjat on niin hyviä, että viritän hirmuisen ruman jäykän Lidlin muoviverkon ajoissa suojaksi. Kammotus on, mutta muuten ei saa satoa.

Valtsu laitapa kuvaa suojauksestas niin sais vähän vinkkiä mitä pitäs rakentaa. Haluan todella itse syödä marjat enkä ruokkia niillä lintuja ja ampiaisia :wink:

Tekeekö Smoky juurivesoja?

Kyllä mulla ainakin tekee :slight_smile: