Marjatuomipihlaja (Saskatoon), Amelanchier alnifolia

Ihan tosi. Toisessa vanhassa puskassa on ihan mauttomat marjat ja paljon pienemmät. Nuo marjat ovat pensasmustikan kokoisia ehkä vielä isompiakin ja tosi hyvänmakuisia.

Onkohan noi Smokeyn marjat nyt sitten makeita? Onko kellään kokemusta?

Minulla on sellainen taulukko, josta näkee eri lajikkeiden marjojen koon ja sokeripitoisuuden. Ne Smokeyt ovat kooltaan pienimpiä mutta sokeripitoisimpia. Juuri siksi itse tilasin niitä. Lapset ovat pitäneet erityisesti noista vähähappoisista ja makeahkoista marjoista.
Tämä ei ole varmaankaan mainostamista, mutta haluan kertoa sen paikan, mistä itse tilasin omat taimeni. Se on sellainen paikka kuin Marjakka (kannattaa googlettaa tarkemmat tiedot). Juuri he ovat saskatoonien uranuurtajia Suomessa ja heidän taimensa takuulla tuottaa hyvää satoa. Marjakan emäntä kertoi, että saskatoonia on myynnissä sellaista koristelajiketta. Jos haluaa oikeasti ja hyviä marjoja kannattaa tilata sellaista marjalajiketta. matkahuollon mukana taimet on helppo tilata ympäri Suomea. Ainakin minä olen ollut todella tyytyväinen .

Mulla on muutaman vuoden ikäinen ‘Thiessen’ ja kovasti ollaan tykätty vaikka pieni on sato vasta ollut, kourallinen per vuosi. Marjat ovat isoja, makeita ja mietoja.

Ensimmäiset marjat jo nyt kypsiä, laitoin verkon suojaksi, jospa tänä vuonna saisi itsellekin niitä ei vain linnut!

Valtavasti on eroa marjojen koossa ja maussa mistä olen ne ostanut!!

Kypsyä alkavat ja verkko on suojana mullakin. Ja on ne amrjat sitten hyviä.

Taas tuli mieleen saskatoonin haluaminen. Tarvitsee ruveta katsomaan, mihin sellaisen tai pari istuttaisi. Tarvitseeko suojaisan paikan vai voiko olla alttiina tuulille? Ilmeisesti hyönteispölytys?

Vaatimaton paikan suhteen, voi olla tuulille alttiina.

Hyvän makuisia ovat, eikös tätä sanota intiaanien mustikaksi?

Helppoja kerätä!

PirjoA, kiitos vuorostaan sinulle tiedoista. Intiaanien mustikka on listalla :slight_smile:

Onko jollakulla kokemuksia tuon kasvattamisesta? Marjatuomipihlajaa ei ole edes asiaa lajeittain-puolella. Minkälaisia satomääriä, miltä marjat maistuvat, mitä niistä on valmistettu? Tarvitaanko useampi pensas sadon varmistamiseksi? Onko hallanarka tai tautialtis, vai kestävä?  Siinähän niitä kysymyksiä riittikin.

Kyllä löytyy marjatuomipihlajalle oma ketju, näkyy olevan pensaissa.
Hakua kannattaisi käyttää.

IrisFinlandica, siirsin viestisi tänne jo olleeseen ketjuun ja poistin aloituksesi. Kuten juti neuvoi, haku-toiminto on oiva apu etsittäessä mahdollista jo olevaa paikkaa asialle. Varsinkin asiaa lajeittain-otsikot löytyvät haulla hyvin koska otsikot on kirjoitettu perusmuodossa jolloin perusmuodossa annettu hakusana löytää etsittävän otsikon :slight_smile:

All right!

Meidän saskatooneista isompi on nyt jo melkein lehdessä. Tämä yksilö kitui ensin monta vuotta huonomultaisessa rinteessä, melkein katkesi kerran (maalarinteipillä ja vahalla se onneksi saatiin kasaan) ja nyt elää uutta elämää paljon paremmalle paikalle siirrettynä. Taitaa silti mennä vielä muutama vuosi ennen ensimmäisiä kukkia.

saskatoon

Vai muutama vuosi ennen kukkia, siinähän näkyy selvät nuput! :slight_smile:

Pääset jo maistelemaan syksyllä! (Suojaa marjat linnuilta)

Ai ne on nuppuja? Vähän sellaista olin näkevinäni, mutta en uskaltanut toivoakaan kun nuo on niin pienet pensaat vielä. Täytyy suojella satoa hyvin että saadaan maistiaisia. :slight_smile:

Mulla on ollut jo kuusi vuotta kaksi saskatoonin tainta mökillä metsänlaidalla. Eipä ole muuta tapahtunut näinä vuosina kuin pituutta tullut muutama sentti per vuosi. Ei kukan kukkaa koskaan.

Nyt ajattelin että siirränkin ne kotipihalle. Meillä on maa melko savista. Mitähän mahtavat siitä tuumata?

Tässä on 3 vuotta sitten istutettu pensas. Harmi, että en tiedä tarkempaa nimeä. Olen jo joutunut lyhentämään pitempiä oksia pois, että kerääminen olisi helpompaa.

Pakko suositella tätä. Marjat ovat isoja ja todella hyvän makuisia: mieto mustikan maku, jossa häivähdys mantelia. Voi syödä jo suht` vaaleina.

Linnut ovat aivan hulluna marjoihin, viime vuonna söivät puoliraakana koko pensaan tyhjäksi yhdessä yössä.

Annemanna seuraavan kerran kuin leikkelet muista minut kipitän hakemaan pistokaat talteen jos ei jo muut ole jonossa. Kuulosti niin herkulliselta ja näytää jospa se isäntä olisi sitten vähän aikaa hiljaa kuin sais jonkun hyötykasvin välillä. Tai muistatko mistä hankit?