Marraskuunkaktus, Schlumbergera truncata

Olen vienyt ne kesäksi ulos, siellä saavat viileämmän jakson… oon kastellut kesäkuussä niukemmin ja heinä elokuussa sitten runsaammin, luin jostain lehdestä… ja lannoittanut kanssa samalla tavalla kuin muitakin kukkia.

nyt minun keltaisessa marraskuussa on melkein 20 nuppua tulossa, ei ole kovin iso kaktus vielä edes.

Minulla meni viikolleen tasan kolme vuotta pistokkaan saamisesta ensimmäiseen kukintaan.

minulla on taas kukkinut nopeasti pistokas. Otin pistokkaat kesällä ja nyt kukivat parin kukan voimin. Tämä on vanhasta kasvista napattua pistokasta ja kukki aniliinin punaisin kukkasin.

Mites se nyt onkaan-- aion vaihtaa ruukun ja mullan vanhalle roiskolle, mutta laitanko kestomultaa vai taimimultaa?

Ihan voit laittaa kestomultaa vaan, tai jos sitä taimimultaa on ylimääräistä, niin sekoita niitä keskenään.

Jep, noita koulimisjämiä tosta vois läntätä sekaisin. Kiits!

Harmi kun ehdin tuikata viikko sitten noi pistokkaani mustaan multaan. Nyt minulla olisi perliittiä ja vermikuliittiä…hyvä multaseos valmiina. Pitäisköhän vaihtaa noi tuohon huokeampaan maahan.

Minä sittenkin siirsin kolme oksaa tuohon uuteen seokseen. Noita oskia kun on 6kpl. Saapa nähdä kummat lähtee paremmin.

Mikä yllätys mua oottikaan viikon loman jälkeen: Yksi marraskuu oli päättäny tehä kolme nuppua. Ihana yllätys kyl. Pitäs varmaan poistua kotoa useamminki,jos vaikutus on tämä. Kun ei vain tiputtais niitä ennen aikojaan…

Minun toinen marraskuuni aloitti hirveän kasvupyrähdyksen heti, kun vaihdoin sille mullan. Uutta alkua pukkaa koko ajan.

Oli tarkoitus vaihtaa multa vanhalle kaktukselle, mutta sehän olikin alkanut tehdä nuppuja! Ainakin viisi huomasin kun sitä mullanvaihtoa hiukan suunnittelin. Jää siis mullat vaihtamatta toistaiseksi…

Toinen marraskuuni edistyy, kaksi nuppua! Edellisen kerran kukkiessaan oli vain yksi. Toinen pitää
sitkeästi pintansa, ei ole kukkinut kertaakaan sen jälkeen kun sen kolme vuotta sitten kukkivana ostin.
En edes muista minkävärinen se oli. Ei taida olla minun kasvi… tämäkään…

Voiko nyt vaihtaa marraskuunkaktukselle (tai joulukaktukselle, en ole satavarma kumpi on) mullat? Onko arka kylmälle, vaihdan kukkien mullat varastossa ja ulkona on +3 astetta. Joutuisi olemaan mennen tullen vajaan minuutin verran ulkoilmassa. Kestääkö sen?

Marraskuun kaktus kestää ainakin.Jopa pakkasta muutaman asteen, tuli kokeiltua vahingossa viime syksynä :smiley:

Yhdyn edelliseen mielipiteeseen :slight_smile:

Minun kaktukseni ovat selvinneet kuuden asteen pakkasyöstä.

Kiitos! Käyn vaihtamassa kaktuksellekin mullat vielä tänään.

Joko marraskuunkaktuksen uskaltaisi jättää kasvihuoneeseen, kokonaan ulkoruokintaan, vai voiko vielä paleltua?

Tämä kukkii laiskasti kaksi kukkaa kerrallaan. Kukkii kuitenkin…

Zairalla on kauniin värinen marraskuunkakatus, en ole ennen nähnytkään kaksivärisiä.

Pikkuinen Scarlet Flame otti ja kukki kesän kunniaksi :slight_smile: