Marraskuunkaktus, Schlumbergera truncata

Vein äsken molemmat marraskuut pihalle, saavat olla ulkona syksyyn asti.

Mulla ovat kans olleet parvekkeella jo pari viikkoa. Viime viikon helteillä yhdestä paloi lehdet ihan vaaleiksi:( Pitää muistaa taas suojata niitä jotenkin

minäkin taidan kuskata kaikki lehtikaktukset pihalle. Ainoastaan nuo epit jätän sisälle jotka juuri laitoin eilen juurtumaan.

Mullakin on ollut jo pari viikkoa aamuauringon puolella.

Vein kanssa kaktukseni ulos joskus kesäkuussa ja nyt kun kurkistin siihen, se oli nuppuja täynnä.On vissiin tykänny olostaan.

Mulla löytyy myös nuppuja. Ei kyllä täynnä, mutta kuitenkin.

Nyt on sitten kaikki nuput tippuneet…

Eihän tuo nuppujen tippuminen naurata… Oletko siirrellyt kasviasi silloin, kun sillä on nuput? Marraskuunkaktus on silloin erityisen herkkänä. Eli nupullisena siihen ei saisi koskea ollenkaan. Jopa asennon muuttaminen saattaa häiritä noppujen ja kukkien kehittymistä.

En, samassa paikassa se killuu ulkona edelleen.

Minulla on kaikki kaktukset sisätiloissa kun parveke on ihan pieni. Ne ei viihdy hyvin, putoilee kokonaisia oksia.

Minunkaan marraskuuni eivät tunnu viihtyvän, ovat aika lämpimässä kasvihuoneessa, ehkä ne pitäisi siirtää sieltä pois jonnekin viileämpään?

Minulla on yksi sisällä eikä oikein tykkää olostaan, pudottelee lehtiä ja sensellaista. Muut ovat parvekkeella reunan varjossa ja oikeastaan lähes ilman kasteluakin. Kun yöt ovat kuitenkin viileämpiä kuin päivät niin ehkä siksi niillä ei ole isommin mitään valittamista.

Jos vaan on mahdollista niin kokemukseni mukaan paras paikka marraskuunkaktukselle on viettää kesä jonkun puun varjossa ulkona lähes kuivillaan. Tällöin lämpötila on sopiva ja ilmanvirtaus myöskin. Kasvihuone voi olla aavistuksen liian kuuma ainakin tällaisina kesinä. Sisälle tuodaan sitten, kun ulkolämpötilat lähenevät viittä astetta. Sisälle tuotaessa se sitten sijoitetaan mielellään sellaiseen paikkaan, että se saa valoa vaan lyhyen ajan päivästä. Joskus jopa katulamppu on haitaksi kukkimiselle. Kasteleminen aloitetaan toki varovasti alussa ja lannoitetta voidaan antaa myöskin. Aika pian tästä nuput alkavat muodostumaan lehtien kärkiin. Pitää tosiaan muistaa, että siinä nuppuvaiheessa kasvia ei enää saisi siirrellä, koska se saattaa suuttua ja pudottaa nuppunsa.

Tämä on ollut kesän kuistissa ja pari viikkoa sitten toin sen sisälle ja nyt se yllätti minut.

Tämä oli myös koko kesän ulkona melko varjossa. Kastelin kun muistin, kesähän oli huippu kuiva ja kuuma. Runsas viikko sitten kiikutin sisälle kun huomasin pienet nuput - näin ilosesti kukkii nyt sisällä

Ja mie vasta eilen kiikutin omani kiireesti sisälle parvekkeelta…tosin se on lasitettu parveke, mutta oli jo korkea aika…

Ei se niin arka ole, itselläni on ollut avoparvekkeella 5 asteen pakkasessakin (unohtui) eikä ollut moksiskaan, kukki kun pääsi sisään :slight_smile:

Mulla on vielä terassilla.

Tässä tämä jo tuolla aikaisemmin ollut kaktus joka on nyt avannut kukkiaan kunnolla.

Toinen vaaleamman punainen kukkii myös.