Marraskuunkaktus, Schlumbergera truncata

Jeep Voi miten ihania, on ne niin suloisia kukassaan. Minulla on ehkä samanvärinen palkopinkki, pikkanen vielä, koska on uusimani taimi ja se jo lokakuussa kukki jo muutamalla kukalla.

Sain syksyllä myös mm. punakukkaisen pistokkaita tätä kautta, muutamilta oikein ihanilta tyypeiltä. Kiitos niistä teille vielä! Nimim. pysyköön meidän salaisuutena… mutta odotan aivan vietävästi varsinkin sen punaisen kukintaa. Valko-punaisen pistokkaitakin taisin saada…
Olen joskus täällä sepostanutkin, että mulla oli kerran tuommoinen puna-valkokukkainen yksilö. Tais olla melkeinpä ensimmäinen kasvi jonka silloin ostin itse omaan asuntooni kotoa pois muuttaessani ja se oli ihan järjettömän kova kukkimaan sitten ja tosi, tosi nätti silloin. Ihanaa kun mulla on nyt melko monta erilaista marraskuunkaktusta joiden tulevaa kaunista ensikukintaa saan nyt ilolla odottaa.

Tähän aikaan on sisällä jo niin pimeää, että ei ole lainkaan ihme jos kasvi ei jaksa avata nuppujaan vaan tiputtaa ne. Muistan yhtenä syksynä kun marraskuunkaktuksieni kukinta osui harvinaisen myöhäiselle. Kovasti niissä olisi ollut nuppuja, ihan täynnään olivat, mutta kaikki taisivat muistaakseni kuivua ja varista. Olin kovin pettynyt. Onneksi minulla ne yleensä kukkivat jo tuossa syys-lokakuussa. Silloin luonnonvaloakin on vielä senverran että se marraskuiden kukintaan riittää.

Nämä kaksi ovat etelä ikkunalla joten saavat hyvin valoa, tuossa valkopinkissä on paljon sellaisia jossa on kaksi kukkaa yhdessä “lehdessä”. Tämä on minun lemppari. Keittiössä on kolme pientä jotka eivät ole vielä kukkineet, en edes muista mitä värejä.

Iso etummainen kukka on toinen marraskuunkaktuksistani,joka alkaa avata nuppujaan. On luonnossa punaisempi kuin takana näkyvä oranssin punainen. Vaikeaa saada valokuvaan oikeaa väriä.

Tässä punainen kaktukseni

Minulla on näin pieni marraskuunkaktus ja saa nähdä minä vuonna se kukkii.

Kuihtuva marraskuunkaktus, sanon sitä rättikukaksi kun se on jotenkin sekaisen näköinen.

Tämä raukka sinnittelee liian pienessä ruukussa.

Eikös ne pidäkkin olla pienessä ruukussa että kukkivat, niin olen kuullut. Mulla ei oo kuin valkoisia, tytär on laittanut oranssin kasvamaan mutta ei ole muistanut tuoda sitä minulle.

Minulla on marraskuunkaktus 10 sentin muoviruukussa ja päällä on painava suojaruukku, muuten se ei pysyisi pystyssä.

Uusin viestin, kun muokkaus ei näköjään taaskaan onnistu.
Pienestä ruukusta.
En tiedä onko tuossa kaiketi aika vanhassa käsityksessä perää. Ehkä se joskus toimiikin, etenkin jos on himokastelija niin ahtaassa ruukussa kasvi kuivuu tietysti paljon nopeammin kuin normaalissa. Aikansa se jopa kukittaakin koska kasvi kärsii ja kukkii ns. ihan oikeasti loppunsa eellä. Pitää vaan olla tarkkana että ehtii vaihtaa ruukkua isompaan ennenkuin se loppu tosiaan koittaa. Herkästi tulee jokin juuritauti kun kasvia etenkin kaktuksia kiduttaa tarpeeksi. Kokemusta on kun olen kai kaikki virheet ajanmyötä tehnyt.
Minun marraskuunkaktuksillani on ainakin omasta mielestäni ollut ruukkua vaihtaessa yllättävän iso juuristo verrattuna muihin kaktuksiini. Kannattaa ainakin keväällä vilkaista sitä juuristoa ellei mullan vaihtoa suunnittelekaan jos uskoo pienen ruukun taikaan tai on tosiaan himokatelijana pakotettu tuohon käytäntöön. Jos juuria on ruukun täydeltä ja ne ehkä tulevat jopa jo ruukunreiisät ulos eikä multaakaan ehkä enää juuri näy voisi jo armahtaa poloista ja antaa lisää kasvutilaa. On se kukkasikin elävä olento.

Korjaan ja lisään vielä edelliseeni, tietenkin olisi pitänyt kirjoittaa: Ahtaasta ruukusta!
jos nyt joku kokemattomuuttaan epävarma, aloitteleva sisäpuutarhuri tätä sepostustani lukee… että eihän sitä ruukkukokoa oo sitten syytä vaihtaa suoraan 2dl:n jugurttipurkista ämpäriin :blush: vaan pienikin multatilan lisäys on järkevämpää. Muuten kasvi tod.näk. mätänee. Eli kannattaa vältää liian radikaaleja muutoksia.
  vielä ettei mua syytetä yllytyksestä tyhmyyteen, jos se kasvi on nyt ollu 5v. samassa pikku jugurttipurkissa niin ei sitä  juuri yhtäkkiä oo mitään järkeä kuivana koittaa raastaa purkistaan juurten tarkistusta varten
vaan kastellaan se kasvi siis ihan liti-lätimäräksi vaikka päivää tai paria ennen kuin sitä ruukun irroitusta edes aikoo yrittää, niin se juurakko lähtee yleensä liottuaan ja vettyneenä nätisti. Vältyt siis niin toimien repimästä juuria kappaleiksi, etenkään tähän aikaan vuodesta se ei ole hyvä idea.
ja ellei tilanne ole ihan niinkään toivoton yli-hirtto-ahtaus niin sen tarkistuksenhan voi halutessaan tehdä keväällä, ilmojen lämmettyä pihalla niin ei tarvi siivotakkaan.
Kaikki mitä kirjoitin on vain minun omia käsityksiä t. kokemuksiani. Olen paljonkin kasviaiheisia kirjoja aikoinaan ta-van-nut mutta jokainen toimii tottakai miten itse katsoo kohdallaan soveliaaksi. :slight_smile:

Kolmas ja neljäskin kukkivat nyt.

​​

Mun vaatimaton valkoinen ja Rayalta saatu santtu rupes myös yllättäen kukkimaan. Hyviä neuvoja jaat Bobbie, tämä on Puutarhanetin tarkoitus, ohjeita nuorille ja niille jotka aloittaa esim. kaktuksien kasvatuksen ja meille muillekkin, joilla ei oikein onnistu jostain syystä

Lämmin kiitos kitikat. :rolleyes:

Marraskuunkaktus kukkii maaliskuussakin.

Oranssissa minulla nuput, kohta aukeavat.

Minäkin löysin tänään pikkusia nuppuja kaktuksestani. Vastahan se kukki!  :

Tääläki kaikki lykkää nuppuja :slight_smile:

Kukkii kukkii… Kait tämäkin on marraskuunkaktus?