Marraskuunkaktus, Schlumbergera truncata

Leikkasin ne pienet marraskuunkaktukset alas, jotta ne saa tehdä uudet varret.
Kukkiminen vei voimaa niistä ja varret näytti ihan huonolta.

Huomasin, että joissakin ruukussa on 2 tai 3 kaktusta, joten täytyy erottaa ne toisista, ettei  vie toiselta energiaa.

Kaktuksilla alkoi kesäloma. :stuck_out_tongue:

Minä vien lehtikaktukset parvekkeelle vasta elokuussa, kun ötökkäkausi on ohi.
Raitista ilmaa saavat, kun parvekkeen ovi on auki.

Olohuoneen kautta mennään parvekkeelle, mutta parveke on kuitenkin keittiön edessä.

Ei kaktuksiin minulla oo ikinä tullut muita ötököitä kuin hämähäkkejä. Ja ne ei niitä häiritse. :wink: 
Ja aina ne on kaikki kesät olleet pihalla. Ei taida paksut lehdet niin tuholaisia houkuttaa.

Muutama vuosi sitten lehtikaktuksiin tuli ötökät parvekkeella. Uudet versot kuivui ja ne ei keväällä kukkineet.
Päätin, että elokuussa kannan ne parvekkeelle ja siten ei ötökät iske.

Viime elokuussa kannoin ne parvekkeelle ja kyllä lehtikaktukset nautti raittiista ilmasta.  Kukkiakin ilmestyi talvella ja keväällä.

Orkideakaktukset ei ole kukkineet ollenkaan. Muut amppeleissa olevat lehtikaktukset ei taida kukkia tänävuonna tai jopa ollenkaan.

Kuulakaktus on työntänyt toisen ruskean pehmeen karvapallon ja toinen jostain syystä putosi pois.

Eilen kannoin ne pienet marraskuunkaktukset sisälle. Ajattelin, että ne saa rauhassa kasvaa isommaksi ja sitten kukkia. Eli ei tarvitse kukkia marraskuussa. 
Tokmannista viime vuonna ostin ne pienet ja ne oli täynnä kukkasia. 

Hovipojankaktus siinä roikkuu. 

Viime vuonna 15.10 olen kantanut kaktukset sisälle. Piti ihan tarkistaa.
Olisipa täällä foorumilla jonkinlainen päiväkirja. En omista kalenteria ja en muista tallentaa kännykkään tai tabletille.

onhan täällä

Valitettavasti olen oppinut ettei tuollaista saa klikkaa, jos ei näy alkuperäistä linkkiä.
En koskaan avaa.

Työpaikan vanhus tietää etton marraskuu.

Mulla on käynyt ihan sama asia. Tämän emo on 70-luvun lopulta ja muistan sen olleen punaisempi kuin nykyään. 

Tummanpunaisessa on 4 nuppua. Saa nähdä tuleeko pieniin eri värisiin nuppuja. 

Punaisessa vanhassa 24 isoa nuppua, valkoisessa pienessä 5 nuppua.

Otin oman isomman marraskuunkaktukseni, sellaisen aniliininpunaisen, vasta viikko tai pari sitten parvekkeelta sisälle. Yleensä nämä ovat tehneet isot nuput ulkoilmassa ennen sisälle ottamista, mutta nyt näkyy vasta minimaaliset nupun alut. Tosin tämä kasvi on ollut minulla alle kaksi vuotta, ehkä sillä on erilaiset tavat. Vanhempi, haaleanvaaleanpunainen, on niin pieni taimi, etten siltä kukkia odota (pudotin ihan omakätisesti suurikokoisen kasvin ylösalaisin lattialle ja päätin uudistaa koko rehun).

Mulla on yhdessä marraskuunkaktuksista pari siemenkotapallukkaa. Ollut jo muutaman kuukauden. Ajattelin, että antaisin palleroitten olla vuodenvaihteen yli paikallaan ja tammikuussa sitten irrottaisin ja avaisin. Valoa alkaisi olla enemmän tuolloin, jotta mahdollisesti itävät taimet sitten pääsisivät paremmin elämään kiinni.

En ole tarkoituksellisesti pölyttänyt, vaan tuo homma on tapahtunut omia aikojaan. Mulla on näitä marraskuita eri värejä, enkä lainkaan muista, mikä niistä olisi kukkinut samaan aikaan. Vai onko tämä kyseinen yksilö kukiskellut yksin. En siis tiedä, olisiko mahdollisesti tapahtunut ristipölytys. Sekään ei ole mahdotonta, koska tämän kasvin vieressä roikkuu parin muun sortin amppelit.

Lapsukainen kukassa. Viime talvena hankittu tämä yksilö.

Ompa vahava väritys :+1:

Hmm,sittenku sulla tuosta katkiaa pari lehenpalaa niin oon jonossa ekana :roll_eyes:

Rättikukaksi sanon tätä kun on niin sekaisen näköinen. Kohta puolet nupuista auennut.