Marskinlilja, Eremurus stenophyllus

Luulin jo ettei Marskinliljat nouse lainkaan tänä keväänä, mutta tuleehan sieltä, nyt on näkyvissä kaksi isompaa alkua. Kuinka muiden marskit ovat talvehtineet ?

Viime syksynä kauppilasta ostettu Jättimarski on jo kasvussa naurua, mutta syvemmälle istutetut vanhemmat Ruiter-hybridit eivät ole vielä lähteneet kasvuun.

Mullakin Kauppialsta-syksyllä- ostettuja marskeja. Olleet talven ruukussa kellarissa. Nostin viime viikonlioppuna ulos. Hei millaisen maan laitan niille. Kuinka kostea/kuiva paikka? Talvisuojaus on varmaan oltava aika hyvä. täh??

Marskit pitää istuttaa sellaiseen paikkaan, missä ei ole märkyyttä talvella. Aivan tavallinen multa kuin muillekin kasveille, ei ole mitään erikoisvaatimuksia. Itse en ole mitenkään erikoisesti suojannut talveksi, pari havunoksaa heitän päälle, lunta heitän päälle talvella. Riippuu millä vyöhykkeellä asutkin....minä III-vyöhykkeellä.

Meillä on sama juurakko ollut varmaankin parikymmentä vuotta, toissavuonna se kasvoi ennätyspituuteen, en nyt tarkalleen muista ,mutta pikkusta  vaille 3 metrinen se oli. Pieniä siementaimia tulee aina joskus, jos linnut eivät ehdi ensin '' siemenvarastolle''    Ovat aika hitaita kasvamaan siemenistä.

Onpa hyvä, Satues, että muistutit minua Marskinliljasta tuolla kuvallasi. Nyt olen aivan huuli pyöreänä. Tuolle marskinliljalle kävi samoin kuin niille jättilaukoilleni, joista olen kertonut omalla osastollaan. Ostin näet myöskin marskin liljan juurakon (kokeeksi) vuosi sitten kevään puutarhamessuilta. Laitoin sen esikasvatukseen ja sitten kesäkuulla laitoin kukkapenkkiin. Tein oikein huolellisesti sorastuksen mullan alle, ettei vesi pääse seisomaan liikaa (kuten ohjeessa sanottiin). Kasvi ei lähtenyt kasvuun vaan jotenkin vaan hävisi jo alkukesästä. Unohdin koko jutun ja keskityin muihin kasveihin. Eilen illalla katsellessani perennapenkkiäni näin sitten , että sieltähän sellainen tutun näköinen tupsukka on nousussa oikein terhakkaasti. Kertokaa jo hyvät kokeneemmat tarhurit mistä oikein on kysymys!? Oma teoriani on, että sekä jättilaukka että marskinlilja olisi pitänyt istuttaa maahan syksyllä eikä keväällä kuten minä tein ja siksi se on pitänyt yhden sapattivuoden kasvattaakseen juuret ensin. Ihmettelen kovasti, miksi sitten tällaisia lajikkeita myydään messuilla keväällä istutettavaksi.

Minäkin muuten lauantaina löysin tuollaisen tupsun. Ostin viime keväänä minäkin kolme marskinliljaa joista kaksi istutin taiteen sääntöjen mukaan terassin viereen ja yhden huitaisemalla tuonne toiseen paikkaan ja juuri se huitaistu elää. Tietenkin.

Ensimmäinen kerta kun marskinlilja minulla talvehti.

Täällähän se onkin marskipalsta! Laitan tänne oikean otsikon alle myös kuvan taimestani, joka siis on ostettu Türiltä.

Satues, olisiko sinulla kukkivasta kuvaa tänne?

Ei ole hyvää kuvaa, silloin ei ollut vielä digikameraa, tuo on vanhasta valokuvasta  skannerilla tehty, mutta näkee siitä vähän.

Marskinlilja on nyt tämän kokoinen, ei kasva tänä kesänä yhtä isoksi kuin ennen.

Marskinliljan kukka alkaa avautumaan,vielä ei ol

e auki kokonaan.

Osaako joku kertoa, miksei Marskinlilja kuki? Meillä on pihalla kaksi 4 vuotta sitten laitettua Marskia, jotka talvehtivat ihan hyvin ja lehdet ovat aivan terveen oloiset, mutta kertaakaan eivät ole kukkineet. Tänä keväänä istutin vielä 4 uutta juurakkoa, eikä niihinkään ole kukkia ilmaantunut surullinen. Olisivat isännän lempikukkia, uhkaa jättää koko puutarhuroinnin minulle jos ei ala Marskit kukkimaan... Lannoittanut olen ja keväällä laittanut kalkkia, kun meillä on hyvin hapan maa.

Munkaan marskinliljat eivät vielä kuki, montako vuotta menee ennen kukintaa? Itse laitin maahan vasta viime syksynä?

Mulla marskinlilja on jo kukkinut ja niissä on nyt tosi paljon isoja "omenoita". Miten käsittelen näitä rakkaudenlapsia, että niistä saisi lisää marskinliljoja?

Risupetteri, anna niiden ''omenien'' olla siinä varressa niin kauan, että kunnolla tuleentuvat. Sen huomaa koska ovat valmiita kun '' omena'' alkaa halkeileen, mutta kannattaa varoa, linnutkin tykkäävät niistä. Jos annat sen itsekseen siementää, ensi keväänä sieltä tulee hentoja pieniä varsia, älä revi pois rikkaruohona , kestää jokusen vuoden ennenkuin kasvavat isoiksi ja kukkivat. Siemenet tarvivat kylmäkäsittelyn, siksi kantsii kylvää ne jo syksyllä maahan.

Kysyisin, jos joku tietäisi marskinliljan jakamisesta, juuret ovat tosiaan kietoutuneet toisiinsa, irroitin puukolla jonkun, kuinkahan käy. Pakko oli jakaa kun olivat taantuneet. Vai mitä olisi pitänyt tehdä...

Minä nostin tänään marskit ylös, kun eivät ole muutamaan vuoteen kukkineet. Muistelisin alussa juurakoita olleen kolme, nyt niitä löytyi kymmenen kappaletta. Istutin ne ihan eri penkkiin nyt. Juuret ovat erittäin hauraita, joten niitä on käsiteltävä varovasti etteivät katkeile. Vahvistin maata kompostilla ja sekaan sekoitin hiekkapitoista multaa. Paikan laitoin kuperaksi, ettei vesi jäisi siihen kohtaan seisomaan. Minulla juurakot irtosivat aika helposti toisistaan.

Peitetäänkös marskin siemenet vai pintaanko kylvetään?
Entä juurakot -kuinkas syvällä ne tykkäävät asustaa?

Marskinliljan siemenet peitetään. Ohjeissa sanotaan, että ne pitäisi kylvää 25-30 asteen lämpötilaan ja antaa olla siellä 4-5 viikkoa. Sen jälkeen siirretään pimeään ja +2 asteeseen 11-12 viikoksi. Ovat erittäin hitaita itämään. Jos eivät idä ensi kesänä niin sitten voi odottaa seuraavaa kevättä.

Juurakot täytyy istuttaa erittäin syvälle. Pohjalle olisi hyvä laittaa vaikka soraa tai hiekkaa ja sitten multaa ainakin 20 cm päälle ja mielellään kumpareelle tai rinteeseen, että ei vahingossakaan vesi jäisi siihen paikkaan talvella seisomaan. Lannoitusta vaativat myös paljon. Joka vuosi pitäisi niiden päälle lisätä multaa. Juurakot nousevat itsekseen koko ajan lähemmäksi maan pintaa. Itselläni oli alkujaan kolme juurakkoa ja ne kukkivat kahtena kesänä kauniisti. Sitten kukinta lakkasi, mutta joka kesä kuitenkin kasvattivat lehdet. Nyt kaivoin ne pois maasta ja juurakoita löysin 10 kappaletta, ne olivat jotenkin itsekseen jakaantuneet. . Istutin ne toiseen paikkaan ja melko syvälle. Saa nähdä, auttoiko tuo konsti kukkimattomuuteen. Juurakot ovat erittäin hauraita, joten niitä on syytä käsitellä varovasti. Nehän muistuttavat ihan mustekalaa.

Peukaloiselle kiitos perusteellisista ohjeista.
Pelästyneenä kahden syksyn liian varhaisista kylvöistä ( +siemenien itämisistä jo syksyllä ja sirkkalehtitaimien tuhoutumisesta talven aikana) otan peräti kiitollisuudella vastaan tiedon, ettei ole näidän kohdalla pelkoa itämisestä ennen talven tuloa!

keväällä rontti vaan pitää turhaa kiirettä. havun sai syksyllä päällensä. tänään nuuskutin varovaisesti sinne alle ja sieltähän se jöntti puskee pintaan. äkkiä kaikenmaailman roipetta penkin pinnalta alun päälle ja havu takaisin.
kevään jännitysmomenteista on puoliksi selvitetty. jos tillipioni vielä näyttäytyy, niin loput ovatkin sitten niin "varmoja", että selviävät ilman jännittämistä.