Marskinlilja, Eremurus stenophyllus

Mai-lee, marski on tosi aikainen, meilläkin ne puskee vaikka olis luntakin vielä päällä, mutta hyvin silti pärjää. Eilen heittelin kans’ havuja päälle ja sanoin niille ettei vielä ole kesä,pysy siellä, en tiedä kuuliko :wink:

tiedän:-) haluatko, että vanha rupeaa muistelemaan, mitä kaikkia sen uskalikon päälle on näinä vuosina laitettu? valkoinen ämpäri, joka nyt peittää köynnöspinaattia, on ehdottomasti siitä siisteimmästä päästä.

toukokuun lopulle joutuu vielä pakkasta pelkäämään. lehden kärjet saavatkin paleltua. se on vaan kosmeettinen haitta, mutta kun nuppuvarsi aloittaa ylösnousemuksen melkein heti lehtien kanssa, niin se on pahempi juttu se.

Aamulla huomasin, että viime vuonna Türillä ostamani marskinlilja on selvinnyt talvesta ja lähtenyt uuteen hienoon kasvuun. Samalla lähetin lämpimän ajatuksen pilvenreunalle sille tässä taannoin edesmenneelle miekkoselle, jolta liljani ostin.

Mulla näyttää marski nyt tältä .

Oho!

Mun marskini on vielä näin pieni, ja kännykameran kuvakin huono.

kuinka se tuon näköisenä maasta tulee? yksi lehtikö? semmonen 15 cm mötikkä = lehdet supussa vielä (tänään vasta otin varjostushavut pois) on minun marskini. muutaman päivän kestää ennen kuin näyttää satuesin kuvan kaltaiselta.

Tuollainen se oli silloinkin kun sen Prannolta ostin, yksilehtinen. Nyt toivon että kasvattaisi toisenkin. Olen antanut itseni ymmärtää, että se on jättimarskinlilja, Eremurus robustus.

juurakkonako ostit? - periaateessa sen pitäisi “täysi-ikäisenä” tulla maasta samannäköisenä kuin esim varjolilja. noin kymmenen kertaa suurempana vain.

Avojuurisena pikkutaimena ostin.

Tuo Paulastiinan taimi näyttää aivan siementaimelta, kestää jokusen vuoden ennenkuin kukkii.Tuon kokoisia nousee mullasta näihin aikoihin,joita on kasvanut siemenistä, sitten ne häipyy, niinkuin tuon isonkin lehdet.

juurikin noin. kolmevuotias ehkä tuossa vaiheessa. olen omat siementaimeni aina jakanut jo ensimmäisenä kesänä eteen päin, niin etten oikein tiedä, miltä ne vanhempana näyttävät. enkä sitten sitäkään kuinka kauan kestää kukintaan. pitäisikö soitella ja kysyä?

Hitsit, syksyllä hautasin maahan ekan marskini, ihmettelin eilen että mitähän mää tuohon oon yhden ainuan tulppaanin istuttanut…nyt se selvisi mikä sieltä punkee ylös!

Käsisuihkuun uutta päätä menin tuone saksalaiskauppaan ostamamaan ja päädyn tietty sipoliosastolle, jämiä jäljellä suurin osa kuivunut murusiksi. Pari pussia marskia oli napakan tuntuisessa kunnossa ja päätyivät meille.

Ajattelin istuttaa ne ruukkuun ja yrittää autotallin nurkassa talvettaa, olisihan tuo maakin vielä ihan sula mutta onkos se kuitenkin jo liian jäätävä alku. No, niin tai näin ei ne maksaneet kun 1.14 e joten tappio ei ole järin masentava.

Oliko keltaisia vai valkoisia marskinliljoja? Kumpaakaan ei ole kohdalle puodissa sattunut, tilata olen saanut... Varmasti hyvä konsti laittaa ruukkuun näin varhain kevähällä, kun lumetkin ovat vasta sulamassasilmän isku Ole sitten varovainen keväällä istutuspuuhissa, saattaa olla aika hankala saada juuret kokonaisina keväällä multiin. Keltainen ainakin oli sitkeä, paukautin monena vuonna häntä lapiolla otsaan puutarhapuuhissa ja aina vaan nousi jaloilleen.

Nämä olivat keltaisia, oranssin punaistakin oli ollut tarjolla, pussien sisältö vaan oli ihan töhnöksi kuivunut niitä olisin mieluummin ottanut mutta ei tähän aikaan voi kauhean kranttu olla.

Joo se on sitten eri juttu miten ne saa purkista siivosti maahan istutettua, multakin oli semmoista sekalaista pussin pohja sekoitusta ikinä ei kokonaisena paakkuna saa purkista pois, siis jos nyt lähtevät kasvuun, no miksei lähtisnaurua

Valtsu onko sinun marskit kukkineet ja millaisella paikalla viihtyvät ? Onhan tässä talvi aikaa ohjeita etsiä. Nyt tuli just mieleeni että olin kyllä päättänyt että mitään hojoja, korkeita,naurua tuettavia rehuja ei meille tule mutta tuppaa aina puodissa unohtumaanoho

laita ne juurakot reijitettyyn muovisäkinpohjaan,niin ne on helppo siitä siirtää.ei tartte kun leikkaa sen säkin suikaleiksi ja antaa jäädä siihen.

Kiitti , iesteri noinhan se olisi pitänyt tehdä mutta nyt pukkaa vähän kiireen poikasta ja silloin ei aina kaikkea ihan loppuun saakka jaksa visioida. Saunan pesuhuone on kun pommin jäljiltä, multapusseja, ruukkuja, siemeniä siis kaikkea mahdollista tarpeellista rekvisiittaa ja rojut tarttis saada jouluksi pois korjattua.

Lähetin miehen kauppa-asioille Nummelaan viipyisi siellä ainakin neljä tuntia, eipä pyörisi jaloissanaurua

minun marskini ei kukkinut viime kesänä mutta edellisenä kukkioho. hän päätti varmaan vaan pitää väli vuoden silmän isku. odotan ensi kesänä kyllä kukkivaksi hymy.

Tavattomaksi hämmästyksekseni mun eremurus kukki viime kesänä ensimmäistä kertaa. Jostain syystä, jota nyt en ma ymmarra, ei ole siitä kokovartalokuvaa, mutta tällaisen löysin: