Marskinlilja, Eremurus stenophyllus

Minun eremurukseni mietiskeli ensin pari vuotta, kukki sitten vihdoin komeasti yhtenä kesänä, mutta on sen jälkeen taas murjottanut pari vuotta, vähän vihreää vain työntänyt. Taidan kaivaa sen ylös ja tehdä siitä kompostia, siitä on enemmän iloa siinä muodossa. :-/

Kumpi sille mahtaa olla tärkeämpi, lämpösumma vai tuhti lannoitus? Vai olisiko niin, että se kertakaikkiaan pitää mielellään välivuosia? On muuten mahdottoman hyvä lisä korkeisiin perennoihin, Ruiter-hybridien karkkivärit syötävän suloiset.

Ehkä annan sille vielä ensi kesän armonaikaa ja reippaasti lannoitetta. Näyttäähän se tehneen ainakin yhden pikkukaverin viereensä. Mutta sitten on “tulos tai ulos” tai vähitään paikan vaihto.

Löysin kuvan sittenkin - tämä on sellaista kohtaa penkkiä, joka odottaa lopullisen kuvio selkiytymistä : D

Marskinlilja kuuluu niihin kasveihin, jotka eivät meidän maalla viihdy. Eivät sipuleista kasvatetut, eivätkä siementaimetkaan. Olisikohan maa liian hapanta niille, vai mikä lie???

Vaikka autokuormittain sinne on ostomultaa kärrätty…

Sama kuin farmarin marski, ei kukkinut viime kesänä,alku näytti keväällä hyvältä,mutta ei tullut kukkavartta, toivotaan että nyt kukkii.Se on kyllä tosi vanha ja kukkinut usein, ehkä pitäis vaihtaa uuteen.

"muruseni" pelasti juuri ja juuri nahkansa tänä vuonna työntämällä yhden kukkavarren. Se on kuitenkin tosi matala, vain puolimetrinen. Lehdetkin ovat jo kuihtuneet. Olikohan tämä 'Pinocchio'?

"muruseni" pelasti juuri ja juuri nahkansa tänä vuonna työntämällä yhden kukkavarren. Se on kuitenkin tosi matala, vain puolimetrinen. Lehdetkin ovat jo kuihtuneet. Olikohan tämä 'Pinocchio'?

Marskinliljakin nostaa päätään, on vähän myöhemmässä kuin viime keväänä, silloin oli paljon isompi tähän aikaan.

Oiskohan tämäkin? Tänään mietin, että mikä ihme penkistä työntää ja sitten keksin, että laitoin syksyllä pari marskinliljan siementainta tuohon kohtaan. Kauankohan menee, että kukkii?

Välke, meillä kyllä tulee kaikki ihan vihreinä alkuina jo pienenäkin, jopa siementaimetkin.Mutta seuraa tilannetta, jospa oliskin.

Jaa kukkiminen, varmaan noin 3-5 vuotta, ei sen enempää :wink:

Nooh, kyllähän tuon ajan joutaa odottelemaan, mitäs tässä kiirehtimään ;D

Ukkoseni osti minulle taas “kukkia”. Marskinliljaa mm., voisinkos pistää jo maahan samantein vai mahtaako olla herkkä jos tulee vilpoinen vielä?

Kylläpä sinulla on mukava ukko, kun noin kauniin kukan toi.

Heksu, kyllä voit istuttaa, pistä vaikka jokin laatikko tai havuja päälle yöksi, jos pelkäät että sitä palelee ja ota päiväksi pois.

Eremurus robustus viime heinäkuussa, kukinta aluillaan, ostettu juurakko edellisenä
syksynä, lopulta laskin siinä olleen yli 350 erillistä kukkaa.

Tänä vuonna ainokainen Eremurukseni on tehnyt kaksi kukkavanaa, tuplasti viime vuoteen verrattuna. Ehkä se saa vielä armon, vaikka keltainen ei minulla olekaan heinäkuun väri kyseisessä penkissä.

Voi mahoton Kalliosalmen Eremurus, oikea murunen ja kultasellainen onkin. Mulla oli pari tollaista valkoista, mutta eivät nousseet enää ja nyt on pelkkä keltainen…

Hankintalistalle…

Uutena “linjoilla” pyytää taas neuvoja: Miten Marskinliljan saa ylipäätään menestymään? Olen kolmesti istuttanut ja koskaan ei ole surkeaa kortta korkeampaa tullut ja seuraavana vuonna ei sitäkään:( Siis pitääkö se istuttaa kohopenkkiin tms. ja kuinka syvälle sipulit? Ylipäätään mille vyöhykkeelle niitä vielä kannattaa istuttaa? Kiitos, jos vaivaudutte neuvomaan taaas…

Mulla on marski täällä kakkos- ja kolmosvyöhykkeitten rajamaastossa eikä talvehtiminen ole ollut ongelma. Märkyyttä varpaillansa se tuskin sietää. Lehdet kuihtuvat jo hyvissä ajoin kesällä, tähän aikaan ei näy enää mitään ainakaan meillä. Istutussyvyydestä ei ole jäänyt mitään mielikuvaa :confused: