Marskinlilja, Eremurus stenophyllus

Eli nelosvyöhykkeellä eivät menesty senkään vertaa :(! Ihmekös sitten kun en ole onnistunut. Ilmeisesti se mätäneminen on herkkää jne. Pietarsaaressa (joka ilm. on myös IV -vyöhyke) jossain näin kymmeniä oranssisia parimetrisiä kukassa: UPEA NÄKY! Mutta täytyy tyytyä itse helpompiin sitten…

Meillä on kasvanut ja säilynyt jättimarskinlilja yli 20 vuotta kohopenkissä, ei ole edes peitelty talveksi, mutta katolta tulee lumi päälle, se on ollut hyvä peite. Niinkuin Paulastiina sanoi, lehdet kuihtuu kukinnan jälkeen…ja muutenkin…ainostaan pitkä varsi on nyt pystyssä, jossa siemeniä.

Meillä se lonkerojuurakko on noin 10 senttiä mullan alla.
 Tämä on kolmosvyöhykettä,luulen kyllä että nelosellakin viihtyy, kunhan ei ole märässä.

Saa nähdä kuinka vanhaksi täytyy elää että näkee tämän kukkivan.

Piti kaivaa kuva-arkistosta, että milloin olen sen ostanut. 2006 Viron reissulta.

Marskinlilja ja perhoangervo, ja vanha kunnon arabian pallogrilli.

Aurinkoinen kasvupaikka on hyvä talvehtimiseen vaan kevään kuivuus 2013 jätti jätin kuitenkin lyhyeksi.

hoyabella, minäkin ostin tänään marskinliljaa liiteristä (ja paljon muitakin perennoja). Yhdenkään pussiin en ole kyllä vilkaissut, että onko niissä elonmerkkejä vai nou. Mutta myös minä ajattelin kokeilla, että lähtevätkö kasvamaan vai eivätkö lähde.

Joka vuosi tämä nousee suurempana, mutta kukkaa saa vaan odotella.

kuva

Samankokoinen on minunkin marski, ei taida kukkia minunkaan, keskustan pitäis olla avoin,josta nuppu nousee.

kuvaTänään huomasin ihanan asian. Viime syksynä istutetut marskinliljat ovat hyvissä voinnissa kaikki kolme ja yksi niistä pukkaa kahta kukkavartta. En ole ennen saanut pysymään elossa saati sitten kukkimaan. Mutta nyt ne ovatkin rinnepenkissä, jossa ei vesi pääse makaamaan.

Mikä kasvi sopisi marskinliljan kanssa yhteen, niin että samassa penkissä olisi syksylläkin kukintaa? Onkohan kanadanpiisku liian voimakaskasvuinen pariksi? Jossain sanottiin, ettei selviä voimakaskasvuisten naapureiden kanssa.

Montako kukkavanaa yhdestä juurakosta voi nousta?

Marskinliljan kaverina kanadanpiisku on liian voimakaskasvuinen. Mulla kasvaa sormustinkukkia ja kukkivat toista kierrosta syksyllä kun poistan ensimmäiset kukinnot. 

Minä pistin lamopeikonkellon viekkuun. Toisella puolella on konnanyrttiä. Todella “mielenkiintoinen” paikka, ja varmasti hukkuu tuonne pusikkoon. Mutta missään muualla ei oikein ollu tilaa. Noo, pitää sitten siirtää jos menee hukkaan. :slight_smile:

Sain viime syksynä yhden marskinliljan juurakon. Kun ei ollut muuta paikkaa niin iskin sen yhteen penkkiin kaikkien sekaan.Siellä on laukkoja,tulppaaneita,nauhuksia ja ja ja. Saahan nähdä nouseeko keväällä.

Marskinliljani komea alku oli yöllä tuhottu, joku kaivanut pois ja syönyt melkein koko verson, pieni pala vain jäljellä. Toisen alun suojasin myyräverkko tötteröllä. Epäilen sepelkyyhkyä (Ravinto: Siemenet, jyvät, herneet) tai rusakkoa.

Oi voi, minulla kävi pari vuotta sitten sama juttu, hävisi yks kaks kuin tina tuhkaan keväällä. En edes tajunnut epäillä em. örkkejä. Ei sitten sen koommin enää jaksanut kasvaa.

Miun marskinlilja (ostettu 2006) vaan mätäni. En sitten nähnyt kukkivana. Lähti hienosti nyt keväällä kasvuun mutta sisältä oli ihan mätä. Märkyyteen ei ainakaan kuollut.

Miun marskinlija kukki komeasti viime vuonna.Oli pihan kaunistus. siirsin sen syksyllä tänne uuteen kotiin ja nyt on kuollut…ei kestänyt talvea =(

Jätti yltää ikkunan yläreunan korkeudelle, piti sitoa tukeen jo ennen juhannusta. Nyt lykkää jo pampuloita, katkaisen huomenna ja laitan verson varjoon maljakkoon, siemenistä en saa lisääntymään kuitenkaan. Tämä on viimeinen kolmesta, tuhlaa  turhaan kasvuvoimaa siementen kypsyttelyyn.