Maruna, Artemisia

Ohotanmaruna tosiaan puskee iloisesti maasta

Parin sentin uutta kasvua olevat latvat tökitään kosteaan multaan (minulla pihalla vauvala) joka pidetään kosteana. Kestää ainakin kuukauden (ellei kaksi) juurtua, mutta syksyllä on jo tuuheat pikku alut..

Tässä pistokasalut.

Tässä viime vuoden pistokkaat tänään.

Kiitos kurpitsalle hyvistä vinkeistä. Nyt tuota juurruttamista voisi itsekkin kokeilla, vaikkei se oikeastaan ole suunitelmissa ollutkaan Olisihan se mukavaa perustaa ihan ikioma vauvala!!

Entä voiko ohotanmarunan jakaa? Katsoin tänään, että kukkapenkkiin upottamani ruukut alkavat olla liian täynnä. Onko juurissa mitään estettä jakamiselle?

Minusta huono jaettava. Ainakin miulla ollut vaan yksi puuvartinen varsi.

Niin tietysti! Katselin pitkin nettiä kuvia eri marunoista ja tosiaan kaikissa kuvataan puisevan näköinen juuri. Sen takia ne kuivuuttakin sietävät.

Kyllä minä olen surutta jakanut ohotanmarunoitani muutamien vuosien välein. Hyvin ovat jakaantuneet . Purkissahan sitä ei tarvitsisi pitää ainakaan liian leviämisen takia. Minullakin on silkki- ja hopeamarunat purkissa, mutta ohotan- ja aaprottimarunat saavat olla vapaasti kun eivät vaella ihan sikana ympäriinsä.

Millä saatte koko ohotanmarunan menestymään - minä kahta yritin kasvattaa, eri puolilla pihaa, ja kumpikin kesän jotenkin kitui eikä seuraavaa nähnytno-jaa

Minulla ohotanmarunat ovat pärjänneet, koska en ole ryhtynyt hoitamaan niitä! Istutin ne ruukkuun ja upotin ruukun maahan, koska se paikka on entinen ruusu-virpiangervopenkki, enkä tiennyt nouseeko mullasta mitä rikkiksiä. Luulin kyllä sen myös leviävän itsellään sivuilleen, joten otan pois ruukusta kohta varmaan. Kastelin viime kesän helteillä joitakin kertoja.

Kasvupaikka on hyvin talveksi kuivahtava, auringossa koko päivän, sulaa keväällä hyvin aikaisin.

Suurin ongelma on sille varmaan jos kosteutta jää liikaa juurille syksyllä. Miulla on kivikkopenkissä ja soraa lisätty maahan. Hopealehtiset kasvit kestävät hyvin paahdetta.

Hitsi kerrankin joku joka puukottaa kasveja minua enemmin:) Hyvä Titamiini.

Kiitos neuvoista, nyt on minullakin pikkuisia ohotanmarunavauvoja juurtumassa purkissa. Kun muistaisi vaan pitää kosteana.

Kuka tietäisi käytöstä !? Ostin ohotanmarunan ja myyjä väitti sen olevan mausteyrtti voimakkaalle lihalle. En ole kuitenkaan löytänyt netistä vahvistusta väitteelle ! Kuinka on onko mausteyrtti ? no-jaalamppu

Kaisamaaria, Titamiini saattaisi tietää. Minäkään en löytänyt kirjoistani mainintaa ohotanmarunasta. Artemisiat taitavat kuitenkin sisältää aika paljon ei-toivottuja yhdisteitä, että niitä kannattaisi käyttää sisäisesti. Sen sijaan joillakin on käyttöä tuhohyönteisten torjuntaan tai ihohauteina. (Joillakin on sisäisesti nautittuna suolistomatoja häätävä vaikutus.) Ja aaprottia voi käyttää ruiskutteena tuhohyönteisiä vastaan. (Kiehuvaan veteen aaprottia ja annetaan seistä pari tuntia.) Toivottavasti Titamiini eksyy linjoille :slight_smile:

Tietojeni mukaan ohotanmaruna ei ole maustekasvi. Tuholaistorjuntaan sopii niin kuin Rissakin epäili. Itse en uskaltaisi maistaakaan.

Kaisamaaria: nauti ohotanmarunan kauniista lehdistä ja hopeudesta ihan koristekasvina. Marunakasvit ovat lievästi myrkyllisiä, joten anna maustekäytön jäädä muiden yrttien varaan. Enpä ole kuullut ohotanmarunaa mausteena käytettävän, sukulaistaan pujoa on käytetty epilepsian hoidossa. Mutta annostus ratkaisee myrkyllisyyden. Lihalle löytyy parempia mausteita: lipstikka, rosmariini, salvia, timjami jne.

Tätä arvelinkin ja siksi aloin kysellä, kun tuo maruna eli pujo oli sentään tuttu etelälapin myrkylliseksi tietämäni kasvi. Mhhh.... ostaessani en ryhtynyt väittelemään, kun yrttineuvojaksi itseään tituleerannut kukkakauppias oikein esitteli , voi voi sentään, jos on muillekin mausteena kaupitellut... Kiitokset teille valistuksesta !sydän

Tää on yksi mun lemppareista Versot silkinpehmeät ja tuoksuu hyvälle koskettaessa. Jaoin omani tänä keväänä ja hengissä ovat. Talven meni maassa kuivassa paikassa hyvin.

Olis hieno kasvi, mutta ei talvehtinut minulla viime talvena! Toissa talvena pieniä alkuja jäi, joista sain viime kesäksi uudet, mutta nyt tänä keväänä kaikki oli kuollut!