Harmi Meillä on ollut reippaasti lunta päällä, olisiko auttanut talvehtimista?
Mulla huhtikuun muutossa toinen Ohotanmaruna pääsi pottikasvielämästä vapaaseen paikkaan penkkiin (toinen jäi vanhan asunnon parvekelaatikkoon) ja lamosi jotenkin, mutta on nyt kasvattanut keskeltä uusia versoja. Ihana kasvi muuten.
Ohotanmaruna ei taida oikein pitää talvisesta märkyydestäkään. Viime syksy oli kyllä niin sateinen, että se vei varmasti hengen monelta...
Ohotanmaruna kasvoi tänä kesänä liian pitkäksi ja romsahti. Muistin Titamiinin? sanoneen, että on hyvä kuivakukka, joten..
Tuosta on hyvä nyhtää koristeita kun alkaa väännellä kuivakukkakransseja. Tai haudoille asetelmia kera kanervien ja havujen... Monta käyttöä! Minä aina ennen lunta leikon oksat talteen. Osa pääsee sisälle, osasta tehdään sitten hyötykäyttöä koristeisiin.
Ahaa! Heti aamutuimaan saksimaan marunanroikale talteen ja sisälle!
Kysynpä varalta tässäkin ketjussa: pärjääkö ohotanmaruna "tavallisessa" savisessa puutarhamaassa vai onko maa sille liian kosteaa / kylmää? Haluaisin istuttaa marunaa 'Black Lace' -mustaseljani alle korostamaan seljan lehtien tummuutta.
Laita soraa juurelle tai hieman kohopenkki. On aika arka syksyn märkyydelle.
Täällä vitosella on mennyt kaksi ohotanmarunaa nyt yhden talven yli, toinen kasvaa pelkässä hiekassa ja toinen on kohopenkissä hiekka-mullassa. On arka talvimärkyydelle joten en kyllä uskaltaisi savimaahan laittaa. Siis savimaahan se on meilläkin mutta olen tehnyt istutusalueet mullan ja hiekan sekoituksesta ja koholle.
Kiitokset Kurpitsalle ja kotikylän plikalle. Näin minä sitten itsekin jo päättelin, että jos nättiä haluaa, pitää nähdä vähän vaivaa. Ohotanojan kaivuuseen ryhdyn siis ja hiekoitan / soritan (ohhoh, mitä suomen kielen raiskausta...) hyvin. Kyllä sekä maruna itse että varsinkin seljani sen ansaitsevat.
Tuossa muutama viikko sitten nypin ohotanmarunan roikaleita maasta, ja osassa tuli mukavasti juuria mukana (tekee jo uutta kasvua). Tökin ne tuonne kanalan taakse märkään multaan, toiveissa olisi, että sieltä (ehkä?) keväällä tulisi uusia alkuja. Mahdankohan olla liian optimistinen
ohotanmaruna, todella pehmeä pallero kosketella.
Jalomi, en usko että olet liian optimistinen. Miulla ainakin on aina lähes kaikki pistokastaimet talvehtineet.
minulla kanssa tämä on talvehtinut ihan hyvin 4 vyöhykkeellä.
Tyhmä kysymys: onko ohotanmaruna sillä tavalla perenna, että se alkaa joka kevät kasvun uudestaan?
On se Alut on jo täällä näkyvissä.
No hyvä! Kiitos, Miikos. Katselin viikonloppuna huolissani kun omani olivat ihan kuolleen näköisiä. Ehkä sitten vielä on toivoa
No on Kyllä ne sieltä kohta päänsä aurinkoon puskee
Ensimmäinen talvi kun ei yhtään kuollutta ohotanmarunaa.
Nanikka, millä vyöhykkeellä vaikutat? Piti kirjoittaman että menee ne teilläkin kun menee täällä vitosellakin, mutta enpäs sanokaan kun en nyt ole varma olitko etelämmässä kuin minä.