Olen minä etelämmässä, kolmosta toi mökki virallisesti on, mutta ei se paikkaansa pidä. Pienilmasto pistää ainakin yhden vyöhykkeeseen lisää. Joskus tuntuu että kaksikin kun vertaa teidän muiden kasvun alkuihin, menestymisiin, kevään ja syksyn tuloihin.
Täytyy toivoa, että pärjäävät. Olen yrittänyt ne sijoittaa semmoiseen paikkaan, että vesi valuisi pois.(Ei ole helppoa meidän mökillä.)
Mulla ohotanmaruna menee kyllä ihan missä vain talven yli. Onko se arka talvikosteudelle, vai miksikö se etelämpänä juonittelee?
Ohotanmarunaa mulla on kuivissa paikoissa, rinteessä ja auringossa. Meillähän ei lumisuojaa ole kunnollista varsinkaan alkutalvesta, mutta hyvin ovat pärjänneet vuodesta toiseen.
Nimenomaan kosteudelle. Täytyisi olla kohopenkki tai muuten hyvin vettäläpäisevä paikka.
Kokeilin laittaa pari vuotta sitten rinteeseen muutaman ohotanmarunan, kun myivät halvalla pois kesäkukkataimistossa. Se olis ollu kiva vaikka purppuranpunaisen maksaruohon kanssa, mutta ei menestyny mulla.
Kiinnostaisi tietää ja mieluiten nähdä kuviakin, että mitä teillä kasvaa ohotanmarunan kaverina? Mitkä perennat muodostaisivat sille hyvän kontrastin? Haaveissa olis jotain punalehtistä perennaa... Mieleen tulee nyt ekana purppurakeijunkukka, mutta se taitaa mieluiten viihtyä varjossa tai puolivarjossa. Mulla on siis aurinkoisessa ja kuivassa penkissä ollut reunuskasvina jättipoimulehteä, mutta oon todennu, että sitä on nyt vähä liikaa samassa paikassa mun makuun, eikä se hirveen hyvin siinä viihdykään, kun penkki on aika kuiva ja tosiaankin paahteinen paikka. Aattelin siis siirtää osan jättipoimulehdistä muualle ja nyt oon ihastunu tuohon ohotanmarunaan ja kaipaisin sille jotain muuta perennaa seuraksi.
Punalehtistä kaukasianmaksaruohoa ainakin on joka kestää paahdetta.
Meillä ohotanmaruna kasvaa penkin kivireunalla ja sen vieressä on valkoinen sammalleimu ja takana penkissä on tulikellukkaa ja hiukan kauempana verhihanhikkia sekä hopea- ja silkkimarunaa sekä humalaa.
Huomasin ettei ohotanmaruna viihdy korkeiden perennojen keskellä kun siirsin sen reunasta keskemmälle. Nyt pitää muuttaa uudelleen, tuskin se jatkuvista muutoistakaan pitää.
Täällä myös kiinnostaisi nähdä kuvia jos olette keksineet kivoja kavereita ohotalle. Se on mulla ollut "pakko saada"-kasvi ja yhä edelleen sievää naapurustoa vailla. Semmoinen kokemus on, että kun menin heti ekana vuonna jakamaan sen ihanan palleron, niin vieläkään nyt toisena toisena kesänä, palleromuoto ei ole tullut kumpaankaan, ne on vaan sellaisia kasoja. Onko vastaavia kokemuksia? Palaako ikinä ennalleen :(
6-vyöhykkeellä ohotanmaruna on hyvin selvinnyt talven yli minulla. Sinänsä en ole sille hyvää värikumppania vielä vierelle etsinyt, olen ollut tyytyväinen sen selviämisestä
Tässä minun hopeamarunani, Artemisia ludoviciana, joka ei ole korkeutta juurikaan kasvanut, vaikka voi tulla lähes metriseksi. Paikka on todella paahteinen ja kasvualusta köyhä ja hiekkapitoinen. Silti leviää ihan hyvin ja viime kesänä lisäsin myös pistokkaista. Mutta kaunis, hohtaa lähes valkoisena.
Ja silkkimaruna, Artemisia pontica. Samanlaiset kasvuolot, ja tuntuu viihtyvän.
Kauniita molemmat Heksun marunat. Jos olisi hiekkaisempi maa, niin noita minulla varmasti olisi. Nyt yritän pitää itseäni kurissa ja harrastaa näitä paremmin savessa menestyviä Paitsi…saatan vielä lipsahtaa, niin että jompikumpi löytää tiensä ruukkuun ja siten vaalittavakseni
Hyvin viihtyvät savessakin.
Tämä lienee sitten vielä aaprottimaruna, sain vastikään jakopalan joten on ollut purkissa voimistumassa. Jonkin verran vihreämpi, liekö väri muuttuu? Kun on nyt vielä vähän tuommoinen varjossa kasvanut
Minulla ovat hopea- ja ohotanmarunat myös hyvinkin savisessa maassa eikä ongelmia. Paahteinen rinne tosin, että turhat vedet saavat kyytiä. Hopeamarunaa on myös multavassa tasamaa-varjossa ja sielläkin se sinnittelee mutta leviämisestä ei juuri tietoa.
Hiekkamaruna ei meinaa meillä talvehtia, olen ainakin kolmasti kokeillut.
Kurppa, minä haikailin taimivaihtoketjussa hiekkamarunaa, mutta en tiennytkään sen huonosta talvehtimisesta. Minkäläisessa paikassa sulla on ollut? Mulla olisi tarjolla sillekin kuiva, aurinkoinen hiekkasavirinne.
Sellaisessa ehkä menisikin, meillä ei sellaista ole.
Meillä kasvaa hiekkamaruna ihan tavallisessa savimaassa ja hyvin on levinnyt ja talvehtinut.
Perskuta, sitten en vaan osaa:/