Nimesin nämä uusiksi punaisiksi kesäkukiksi, muutama on tällainen, huono itävyys oli. Näitä siemeniä laitoin moniin kirjeisiin,
toivottavasti kuviakin sitten aikanaan palstalle laitetaan, ja kerrotaan miten ovat onnistuneet.
Mullakin tositaiseksi itänyt vain neljä tainta "israelin punaista". Mutta nekin jo näyttäviä jahka kasvavat täyteen loistoonsa
Ei onnistunut muuten täälläkään kasvatus, joten antaa valmiita taimia ei ole kenellekkään, niitä on niin vähän.
Minulla on tuolla kasvamassa siemenestä Pirkko-Martan Israelinkasvi, pussissa luki “ei tietoa, ehkä huonekasviksi sopiva”. Siemenet mustia, puolipyöreitä, koko n.puolet pikkurillin kynnestä. Laitoin maaliskuussa 3 siementä ruukkuun, ja kaikki ovat itäneet ja kasvussa, tosin hitaassa sellaisessa. Olin juuri ottamassa kuvaa niistä kun kameran akku onnekkaasti simahti, joutuu lataukseen. Laitan myöhemmin kuvan niistä kasvin aluista, josko muillakin on sitä samaa.
Kuva yllä mainitsemastani Israelinkasvin alusta:
Onkos muitakin kyseisen kasvin kasvattelijoita? Pirkkis itse ehkä tunnistaisi kuvasta onko kyse huonekasvista vaiko upeasta ulkonakukkijasta?
Eipä ole hajuakan tuosta kasvista. Saisitkos otettua vielä lähikuvan
Jep, pari kuvaa lisää. Toisessa näkyy hyvin sellainen pieni "rusetti" joka siinä juurella on.
3 siementä, kaikki itivät. Mutta kovasti on hidasta heidän kasvunsa.
Ei voi muuta sanoa kuin että enpä tiedä. Itsellä ei ole tuollaista ainakaan kasvamassa.
Oukkidoukki, ollaan sitten jännityksessä mitä tuleman pitää Laittelen kuvan näytille kunhan tuo tuosta kasvaa ja kertoo mitä hänestä isona tulee… En taida kummiskaan sitten ulos uskaltaa häntä sijoittaa, olkoon ikkunalaudalla.
Nuu, tämä on nyt pelkkä heitto ja epäilys tuosta kuvasi taimesta. Siemen kuulosti samalta kuin pieni hiilenpala, sellaisia otin yhdestä siemenkirjeestä. Ne ainakin olivat merihietanarsisseja. Taimikin on jonkinverran samanlainen, mitä minulle noista hiilenpaloista on kasvanut. Mutta tämä pelkkää arvailua.
Hmm, ihmetys…Mites, Pirkkis, voisiko sieltä Israelintuliaisina tuoduissa siemenissä olla myös tuota merihietanarsissia? Olis aivan ihmeellinen yhteensattuma - laitoin juuri ruukkuun samaisen kasvin sipuleita !!
Kasuariina, olivatko ne sinun taimesi tosi hidaskasvuisia? Nämä minun on kylvetty 12.3. ja ovat edelleen noin kamalan pieniä. Kasvuvauhti on etanamaista (tai hitaampaakin).
No, nyt alkaa pikkuisen hahmottua, mutta mistä otin ne siemenet ja millainen oli se kasvi. Se on vielä hämärän peitossa. Minulla itselläni ei vissiin ole noita siemeniä enää, kait ne laitoin kaikki menemään eteenpäin.
Tämän ketjun sivulla 7 näitä jo kyselin. Tänään näytetään tältä, eikö kukaan tunnista?
Ei mitään tietoa, millainen se siemen oli? Muistatkos enää?
No en. Tuossa on viisi tai kuusi yksilöä samassa.
Vähän eukalyptuksen värinen?
Joo hei, voisko ollakin eucalyptus gunnii?
Tässä tämänhetken kuulumiset Pirkkikseltä kotoisin olevasta israelin punaisesta kukasta. Nyt on nupulla.. Vaikka on aika hidas, niin tänä keväänä onnistui jo vähän paremmin. Luulen että kun nuo ei ole niin kovin hyviä itämään, johtuisikohan, että kestää NIIN kauan, ennen kuin ovat ihan kypsiä. Tämä satsi on viimekesän siemenistä, jotka otin vasta tosi myöhään syksyllä. Siemenet kävin sitten tarkaan läpi ja kaikki parhaimmat otin talteen, paljon oli joukossa mittömän tuntuisia.
Vuokkis, voisko se olla tsinnia...oppineidenkukka, lehdet on samannäköiset ?
En tiedä… Pirkkikseltä sain noita siemeniä joskus yli vuosi sitten, päällä oli teksti: Israelin punainen kukka. Kukka-kuva on muuten tässä keskustelussa jossain alkupäässä. Kukka on paksu, “nahkamainen” kestää tosi pitkään, eikä terälehdet putoa pois, vaan kuivuu ja ruskettuu ajan kanssa. Tosin, en tiedä millainen se oppineitten kukka on…