Anne-64, Taitaa tykätä sinusta tuo, olet osannut rakkaudella hoivata ja nyt se kiittää sinua. Uskomaton muodostelma, ei taida monella olla samanlaista. Ihan niinkuin jalokivikoru.
Mehitähdet olen aina sivuuttanut kiinnostamattomina. Kunnes… alkuviikolla käväisin eräässä talossa, jossa pihaan oli tehty kauniit kivipengerrykset ja niiden päällä ja raoissa kasvoi monensävyisiä mehitähtiä. Näyttivät todella kauniilta elokuisessa illassa matalalta siintävän auringon valaisemina. Siinä kaikki. Seuraavana päivänä kävin muissa merkeissä käväisin taimimyymälässä, kävelin mehitähtipenkin ohi ja PAM. Olo oli kuin nuijalla lyöty. PAKKO saada mehitähtiä, lisää mehitähtiä, kaikenlaisia mehitähtiä. Apua. tulin ainakin kymmenen purkin kanssa kotiin. Nyt siirtelen niitä pitkin pihaa vain nähdäkseni niitä aina ohikulkiessa. IHANIA.
Onko kuulolla ketään mehitähtitietäjää? Aika mietiskellä mehitähtien talvehdittamista, siitä ei ole mitään kokemusta. Ovat niitä taviksimpia kattomehitähtiä. Kasvavat hiljattain jaettuina ruukuissa, enkä aio niitä vielä tänä syksynä istuttaa maahan.
Tästä ketjusta löytyi muutama ruukkutalvetuskokemus, olisiko lisää? Mulla olisi vaihtoehtoina pimeä kellari tai valoisa n.+15-asteinen vinttikamari.
Miksi et laita maahan? Minä kyllä ajattelin antaa noiden yrittää selviytyä.
Selkä, Heksu, selkä… Lapiointi pahinta, kierto-vääntö-kumarrus-liike.Ja istutettavaa olisi läjipäin.
Hm, anteeksi en muistanut tuota. Johonkin vaan ruukun multakökkäreen kanssa ja päälle vaikka havuja tai lapiollinen multaa? Kokeneempinahan ne talvehtii ilman mitään, menisi varmaan ruukussakin jos ruukku pysyisi ehjänä?
Tosiaan, pitäisi vaihtaa ensin talvenkestäviin ruukkuihin, jos jättää ulos. Olisin senkin varmaan unohtanut, kiitos Heksu.
Voishan sitä kokeilla kaikkia vaihtoehtoja, enhän minä tosiaan tyytynyt ostamaan vain ruukullista mehitähtiä…tai kahta…tai kolmea, tai neljää…tai… kun halvalla sai. Ja kun ne kaikki on nyt jaettu vielä useampaan osaan…
Noniin, kiitettävästi materiaalia kokeiluihin
Minä taas tässä mietin, että miten saisi edes osan totutettua huoneenlämpöön jouluaskareita varten.
Jossain oli maininta, että ne eivät oikein viihdy talvea sisällä huoneenlämmössä. Tarua tai totta.
Hyvin mahdollista. Jästipäänä kokeilen kuitenkin
Jo muutamana vuonna olen talvettanut ruukuissa kasvavia mehitähtiä kasvihuoneessa. Olen vain upottanut ruukun kasvihuoneen multapenkkiin. Ruukun reuna on mullan tasolla enkä peitä kasveja mitenkään. Keväällä otan ruukut ulos ja laitan taas pitkin pihaa. Hyvin vähän on tullut tappioita tällä systeemillä. Ulos soraan upotetut ruukut ei sen sijaan ollut hyvä keksintö. Niissä kasvaneet mehitähdet selvisivät huonosti talvesta.
Mehitähdet eivät pidä talvimärkyydestä juurillaan, joten ruukussa talvettaminen pihalla taitaa olla huonoin vaihtoehto. Meillä mehitähdet talvehtivat ihan normaalisti omilla kasvupaikoillaan kohopenkissä ja hyvin ovat jo vuosia pärjänneet.
Taidan jättää osan taimitarhaani, joka on kylmässä piharakennuksessa. Lämpötila siis seurailee ulkolämpöä, menee pakkaselle. Ehkä ruukut pitäisi upottaa johonkin eristävään aineeseen, turpeeseen, hakkeesseen tai leca voisi olla hyvää. hmm. Voin sitten keväällä laittaa tutkimustuloksista raportin
Minunkin mehitähteni talvehtivat ihan hyvin kukkapenkeissä, mutta parina talvena ovat myyrät niillä herkutelleet. Kasvihuoneesta ne eivät ainakaan vielä ole purkkejani löytäneet.
Nämä mehitähdet ovat kasvaneet ja talvehtineet vuosikausia kannon päällä. Pikkuisen vain jo ahtaus vaivaa.
Onpa upea istutus. Tuostahan pyörähtää lapsosia maailmalle ihan kohta.
Ihania!
Jatuulilla on kuin mummon tyyny kannon päällä. Aivan ihana
Hieno Jatuulin mehitähtikanto! Pipu, kiitos vinkistä - kokeilenpa minäkin tuota. Ranskalainen rakuunakin talvehtii kasvihuoneessa peittelemäti vaikkei avomaalla, miksen olen hoksinut samaa mehitähdille!
Olen talvettanut jo usean vuoden osan mehitähdistä ruukuissa varastossa kun ovat mulla ‘kesäkukkaistutuksina’ enkä viitsi syksyisin purkaa ja tehdä keväällä uudelleen. Varastossa lämpö on koko talven hiukan plussalla. Ei passaa peitellä millään etteivät homehdu. Ne, jotka ovat ulkona, ovat istutettu hiekkaan ja hyvin ovat talvet menneet.