Mehitähti, Sempervivum

Tänään istuttelin liudan erilaisia mehitähtiä kivikkopenkkiin. Olen jo usean vuoden haaveillut noista sympaattisista palleroisista pihallani. Laitoinpa jonkun kappaleen kasvamaan suuren kiven päällekin.

Jatuuli, kerrotko vähän millainen kasvualusta pylleröisillä ( tyttäreni keksimä pätevä nimi mehitähdille ) on kannon päällä ? Pihalla töröttää koivunkanto, johon vois keksiä jotain kivaa.

Muistaakseni aikoinaan ripottelin vähän multaa melko tuoreen kannon päälle ja tökkäsin mehitähdet siihen. Ajattelin, että eivät siinä menesty kuitenkaan. Ovat siinä kuitenkin säilyneet hengissä toistakymmentä vuotta. Kantokin on jo niin laho, että sen voisi raivata pois, mutta mehitähtien vuoksi olen antanut olla. Poikasia olen kuitenkin siirtänyt uusien kantojen päälle, ja alustaksi tuntuu tosiaan riittävän lähes pelkkä kanto.

Juu, minulla oli kiven päällä monta vuotta, multaa ehkä 3mm eli vähän vain roiskaistu mehitähti-siirteen alle.

Hyvin pärjäsivät kunnes valo-olot muuttuivat ja sammal otti vallan, nyt ovat taas mehitähdet hyvin kasvaneet aurinkoisemmissa oloissa.

Niin ja Lätyn päällä kasvavat parin, kolmen millin kasvualustassa.

Kiitos tiedosta, kannolle on tiedossa uusi elämäntehtävä.

Pitääkö mehitähdille tehdä jotain keväällä? Istutin viime vuonna eri lajeja, ja lähes kaikki kasvit ovat nyt elossa olevan näköisiä. Vain muutama tähti oli mädäntynyt ja poistin ne. Voiko siis viime vuotiset yksilöt jättää jäljelle, jos näyttävät hyviltä, vai pitäisikö kaikki maanpäälliset osat poistaa keväällä ja odottaa, että uudet kasvavat maan alta?

Älä poista, anna kasvaa vain! :slight_smile:

Ei niitä poisteta!

Kiitti vastauksista! Mulla ei ole näistä asioista kokemusta, koska perustin ekan puutarhani vasta viime kesänä. Ihmettelen vain sitä, miksi joissain puutarhaohjeissa sanotaan, että perennoista leikataan aina keväisin maanpäälliset osat pois.

Useat perennat talvehtivat juurakoillaan ja maanpäälliset osat kuolevat talven aikana. Vain kuolleet osat poistetaan.

Oli sitte aika huono talvi mehitähdille, kuudesta on neljä kuollu. Mutta positiivisesti ajateltuna pääsee hommaamaan uusia taimia :wink:

minäkin olen istuttanut yhden mehitähden hiekkamultasoraan…ohut kasvualusta…toivottavasti tykkää…pitääkö kalkkia heittää vähän lisää kun tykkää… Ei kai haittaa kun kasvualustan päällä on hiekoitussepeliä ns. katteena ja silmäniloksi? eikö pidätä vaan kosteutta ja lämpöä.

En oo ehkä paras neuvoon, mutta hiekkaa mie oon nuille omille laittanu mukkaan ku enemmän ne kai tykkää kuivasta ku märästä elämästä.

Mehitähtien pahin vihollinen on liika kosteus, oli sit mikä vuodenaika tahnsa. Jos juurille jää vettä/kosteutta seisomaan, ne mätänee ja se on sitte siinä.

Eli enemmin liian kuivaa, ku märkää.

Ostin kesällä 2 kuvassa näkyvää mehitähteä ja laitoin ne myös kuvassa näkyvään koriin kasvamaan, hiekka,kivi ja multa seokseen, kasvaneet ovat tosi hyvin mutta nyt mietin pitääkö ne siirtää maahan talveksi vai riittääkö että laitan koko korin kukkapenkkiin talven ajaksi. Täytyykö näitä peittää millään esim havuilla, sillä täällä meillähän on aina lunta ja pakkasta paljon. Voiko näitä kasvattaa sisällä??

Laittaisin maahan ilman koria, paikkaan johon ei syksy märkyys jää.

Mitähän mehitähdelleni tapahtuu? Se alkoi 2-vuotiaana venymään hurjasti pituutta ja kaljuuntua alhaaltapäin. Päätin katkaista yläosan ja juurruttaa molemmat kaksi uudestaan. Nyt siihen vanhaan runkoon kasvoi pikkiriikkisiä mehitähtejä. Voikohan niitä irrottaa pistokkaiksi?

Niin, lisäys vielä, että mehitähteni on ollut ainoastaan huonekasvina.

Osa kukkii…

satues, tiedätkö tuon ison punaisen nimen? Ettei ole Othello?