Kastehelminen, en tiedä, ei ollut mitään nimeä kun sen joskus Agrista ostin.
Mehitähtiä vaahteran kannolla.
Ehdottomasti mielessäpidettävä idea tuo Jatuulin mehitähtikanto! Minulla on myös valtava vaahterankanta tylsästi keskellä nurmikkoa, huonossa paikassa edes kesäkukkaruukulle (tai no, mutta liian kaukana aktiivisesta kastelukannureitistä). Sinnehän voisikin alkaa istutella mehivauvoja peitteeksi
Vuosien mittaan olen istuttanut mehitähtiä useammankin kannon päälle, ja kummasti ne näyttävät selviytyvän lähes paljaalla kannolla.
Mulla kasvaa kivikossa mm. mehitähtiä. Istutusalustaa ympäröivät isot sammaloituneet kivet, joista sammalta leviää mehitähtien penkkiin niin, että kaikki vapaa tila mehitähtien väleissä kasvaa sammalta. Poistin viime vuonna kaiken sammaleen ja kalkitsin sekä ilmastoin mullan kunnolla, mutta sammal leviää hetkessä, koska sitä kasvaa niin paljon ympäröivillä kivillä. Onko sammaleesta jotain haittaa mehitähdille tai muille kivikkokasveille? Lähinnä olen miettinyt sitä, että estääkö sammal mehitähtien leviämistä? Samassa kivikossa on myös muita istutusalueita maksaruohoille, ruusujuurille ja rikoille, eikä sammalta ole kuin niissä, missä on sammaloituneita kiviä ympärillä. Eli istutus alustassa ei vaikuttaisi olevan sellaista ongelmaa, joka aiheuttaisi sammaloitumista, vaan sammal vain yksinkertaisesti leviää kivistä niihin penkkeihin, joita sammaloituneet kivet reunustavat.
Mehitähdet kukkivat.
Punaisia kukkia on mehitähtipenkissä jo paljon, mutta keltaisia kukkavarsia vasta yksi.
Menestyykö teillä nuo punaiset mehitähdet? Joskus ostin, mutta ryökäleet aika nopsasti kuoli pois. Nyt taas harkitsen niiden ostoa.
Mun punaiset mehitähdet ovat marmorimehitähtiä, ja ne ovat menestyneet loistavasti. Leviävät nopeasti ja kukkivat runsaasti. Märkyys tai kuivuus eivät ole vaikuttaneet haitallisesti, ja talvehtivat hyvin.
Viikin Gardeniasta tämäkin pieni sulotar.
Mehitähdet innostuvat kukkimaan, söpöjä nämäkin …
LAINAUS:
“Mehitähtien erikoispiirre on, että niiden ruusukkeet ovat monokarppisia, eli ne kukkivat kerran ja sen jälkeen kuolevat. Kukintaiän mehitähti yleensä saavuttaa kolmevuotiaana. Kuollut ruusuke kannattaa poistaa ja täyttää jäljelle jäänyt kuoppa soralla. Lajit onneksi yleensä lisääntyvät melko nopeasti sivuruusukkeillaan, joita ilmaantuu ”emoruusukkeen” tyville.”