Mehut, soseet, hillot ja vastaavat

Tähän alkuun siirrän toisaalta  joitakin vanhempia viestejä aiheeseen liittyen. Varmaan niitä on tuolla muissa ketjuissa enemmänkin mutta etsiminen on sen verran hankalaa että siirrän vain joitakin ainakin nyt aluksi.

Kertokaapa ensikertalaiselle, miten herukoista ja karviaisista saa mehua. En omista mitään mehustinta, eli ihan normikattilta tai höyry/haudutuskattila vaan käytössä.

Kaikkeen se uusavuton ohjeita tarvitsee...

Itse en tiedä tuosta kattilatouhusta, aina kun itse olin lapsi äiti teki aina mehustimella. Sinne marjat ja letkusta mehut... Kyllä mielestäni mehustin aika ehdoton tuossa touhussa on. Onkos joku tehnyt kattilassa mehua tällä palstalla?

Aikoinaan, mutta jos äiti eläis voisi kysellä.Sellainen on mielikuva että vesi ja marjat kattilaan hiljaiselle tulelle ja siivilöidään ja sokeroidaan. Jos nyt oikein tässä muistan.

Minä olen joskus keittänyt mehua ihan tavallisella kattilalla, hyvn sujuu. Vesi-marjaseos keitetään niin kypsäksi, että kuoret ovat pehmeät ja marjat voi siivilän läpi helposti pusertaa. Siivilöity mehu kuumennetaan, maustetaan sokerilla ja pullotetaan/purkitetaan, kuinka kukin tykkää. Nam kieli ulkoa

Täytyypi kokeilla. En meinannut kumminkaan ihan kymmeniä litroja keitellä mehua, vaan sen verran kuin pihan parista marjapuskasta marjaa tulee, joten ei huvittaisi laittaa rahaa mehustimeen. Helpompaahan se tietty mehustimella varmaan olisi.

Kattilamehun voi siivilöinnin jälkeen vielä valuttaa sideharson läpi, siitä ei tule niin sameaa. Puristella ei saa, muuten sakat menevät harson läpi. Lisää hieman Atamonia sokerin kanssa kuumaan mehuun ja kiehuvan veden kanssa pulloihin huolellisen pesun ja huuhtelun (ja pullojen mahdollisen kuumennuksen) jälkeen. Myös korkit pitäisi huuhdella kiehuva vesi-Atamon -seoksella.

Atamon on säilöntäaine, jota myydään ruokakaupoissa. Mehu säilyy hyvin homehtumattomana näin.

Kun olet tehnyt pullomehun, jäljelle jääneestä marjamössöstä kannattaa vielä keittää jälkimehu. Eli lisäät vielä vettä, kiehutat kattilassa ja siivilöit. Sen voi juoda vaikka kannumehuna samantien, jälkimehu ei oikein säily enää pullotettuna. Ei ainakaan mene hukkaan! (Tai sitten tehdä kiisseliä tai mehukeittoa, yms) kukkanen

Nyt on SuviTyttösellä mehunkeitto ohjeet niistä tuli ihan hyvä olo ja lapsuus mieleen.

Laitanpa tähän vielä taatusti ehtan marjasiivilän kuvan, keittiön tuoli ympäri, hantuuki sidotaan nurkistaan kiinni tuolijalkoihin, miehen mielestä se pitää kiinnittää nastoilla, mutta meillä sidottiin narulla ja avot nyt siinä tipuskelee mehut kattilaan, jossa ne voi sitten kiehauttaa pullotusta varten ja toimiinauruanaurua

Hyvä, hyvä ansiomerkki, on mukavaa, kun pentin kotitalousneuvonta pelaasydän

Tuo on Paljon Parempi konsti kuin se, että sidotaan hantuuki sangonreunaan. Minä tein Vaasan Jaakkoon puolukkajuomaa ja siinähän sitten se siivilöidään ja tein kuten ohjeessa sanottiin - sangonreunaan.

Ja eikö koko saatarin satsi läjähti (kun aivan varovasti paineilin) sinne mehuun ja roiskeita on varmaan keittiössä vieläkin. Kuulkaas kattoon asti.

En ole muuten sen jälkeen tehnyt puolukkajuomaa vaikka se on niin mahtavan hyvää. Oletteko maistaneet? Täydellistä.

Voisinkin tehdä sitä tuolilla.

Temskukan loppukaneetti oli mainio, siitä tuli ihan hepulinauruaoi, oi..se tuli niin napakasti..uuhh..h.naurua

"Voisinkin tehdä sitä tuolilla."

Ja varsinkin, jos jättää epäselväksi mitä tekee tuolilla.

Mutta sekin on kutkuttava vaihtoehto, että selostan totisena ja pieteetillä kyläkaupassa miten teen Vaasan Jaakkoon puolukkajuomaa tuolilla. Enkä tee selvää yksityiskohdista.

Houkuttelevaa...

Temskukan mehun teko kuulostaa yhtä tehokkaalta kuin minun mustikkapirtelöni. Siitä oli roiskeita vuokrakämpän keittiön seinillä siihen malliin, että menin hakemaan valkoista maalia ja maalasin seinät vähin äänin kiltisti uudestaan naurua.

Kiitos kaikille mehunteko-ohjeista! Kypsyisivät nuo herukat nyt puskissaan vielä...

Oikeellisuudesta en tiedä. Keitän mehumaijassa marjoja niin kauan, että ovat kuivahkon näköisiä. Parhaimmillaan tulee maijallisesta marjoja n.8l mehua. Itse teen niin että lasken päivän aikana mehun suoraan isoon kattilaan ja seuraavana aamuna pesen pullot uuniin 100º kuumenemaan. Kuumennan mehun (en keitä!), lisään sokeria 200g-300g/l ja säilettä pakkauksen ohjeen mukaan. Nostan kuumat pullot tiskipöydälle tiskirätin tai vastaavan päälle ja kaadan mehun kannun avulla suppiloa apuna käyttäen pulloihin. Teen sen kahdessa osassa, jotta kuoha voi välillä alentua. Pullotan lopuksi mehua aivan piripintaan ja peitän suun kiehuvassa vedessä kastelluilla kumitulpilla. Jäähtyneet pullot huuhtelen päältä puhtaaksi.

En tiedä teenkö minäkään oikeittein oppien mukaan, mutta teen joka tapauksessa mehut näin.
Marjat mehumaijaan ja siitä mehut saavat valua kattilaan. Suurimman osan tästä raakamehusta pakastan ilman sokeria. Kun ei ole kellaria niin pakko tehdä näin.  Heti tarvittavan mehun kiehautan sokerin kanssa ja pullotan. Talven mittaan pakkasesta sitten taas mehua sulamaan ja sokerin kanssa kiehautus sekä pullotus. Taas on mehua käytössä eikä ole hometta ja mahtuu jääkaappiinkin

Ei niiden pullojen kuumennukseen mitään ihme vekottomia tarvitse, onhan uunissa pellit ja ritilät. Niiden päälle lappeelleen puhtaat pullot vaan ja tarpeeksi kauan uunissä reilussa 100 asteessa.  Pannulaput ja kintaat sitten käyttöön kuumia pulloja nostellessa ja korkit voi kiehautta kattilassa ja nostella sieltä haarukoiden avulla pullojen suulle sitä mukaa kuin tarvitsee. Metallikorkit ovat sitten tosi kuumia eli taas patalappuja tai pyyheliinaa tarvitaan.

Mehu määrä riippuu marjoista tosi paljon, tänä vuonna tuli viinimarjoista runsaasti mehua. Maijallisesta (10 litr) taisi tulla 6 litraa mehua.

Kurpitsan ohje on sama millä eilen tuli mehut keitettyä. Ainoa ero meillä käytetään erästä kelmua pullonsuun ja korkin välissä, jotka on kasteltu jossakin liuoksessa.

Mehun teko on niin suuri työ, etten uskalla ottaa riskejä. Sen takia käytän kaikki tarvittavat astiat kiehuvassa vedesä tai kuumassa uunissa. Kylmään tai liian kuumaan pulloon jos kuuman mehun laittaa niin on vaarana pullon rikkoontuminen. (Oli tosi kiva makeaa mehua siivota laatikoista ja lattialta)

Tässä eilisen päivän tuotos. (Piti taas kokeilla kuinka tehdään matosista omenista hilloaapea)

Oi mitä ihania herkkujakieli ulkoa!

Minulla on niin hyvä tuuri, että äitini tuo aina keittämänsä mehut, hillot ja suolasienet meidän kerrostalon kylmäkellarikoppiin. Sieltä saan hakea sitten pitkin talvea näitä ihanuuksia.

(Tietysti olen myös auttamassa poimintahommissa...)

Äidit on korvaamattomia